کد خبر: ۶۸۰۴۰
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۵ 28 July 2015
در جلسه علنی شورای شهر کرج تصویب شد؛ که سهم ۵۰ درصدی شهرداری در پروژه قطار شهری به صورت غیرنقدی و از فروش اراضی متعلق به شهرداری کرج تامین شود.
به گزارش خبرنگار مهر، در یکصد و شصت و نهمین جلسه شورای شهر کرج که پیش از ظهر سه شنبه برگزار شد لایحه ای مصوب شد که طبق آن شهرداری کرج می تواند در پرداخت بخشی از هزینه یک هزار و ۶۵۰ میلیارد تومانی که به عنوان بودجه مورد نیاز قطار شهری کرج مطرح است، سهم ۵۰ درصدی خود را به صورت غیرنقدی و از فروش اراضی متعلق به شهرداری کرج تامین کند.

در این جلسه هیربد معصومی معاون هاهنگی امور عمرانی استانداری البرز که به دلیل اهمیت موضوع قطار شهری در صحن شورای شهر کرج حضور یافت، اظهار کرد: در البرز دو پروژه شهری به عنوان پروژه های ستاره دار استان مطرح است که شامل حل مشکلات ترافیک برون شهری و درون شهری است.

وی با توضیح اینکه ۸۰ درصد ترافیک استان متعلق به شهر کرج است، ادامه داد: با توجه به طولانی شدن زمان پروژه قطار شهری کرج، استراتژی هیئت مدیره این پروژه مهم بر مبنای راه اندازی فاز اول خط ۲ قطار شهری کرج  و شامل ۶ ایستگاه، قرار داده شده است.

وی به راکد ماندن فاز اول خط ۲ پروژه  قطار شهری از سال ۸۹ تاکنون اشاره کرد و گفت: مبلغی ما بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان تاکنون در پروژه قطار شهری کرج هزینه شده و باید تلاش شود تا فاز اول این پروژه تا ۱۳ ماه دیگر به بهره برداری برسد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز با توضیح اینکه بحث تعدیل قیمت برای پروژه قطار شهری کرج در شورای عالی فنی و هیات مدیره سازمان مطرح و پذیرفته شد، افزود: در این راستا و در قالب تهاتر شرکت سابیر قول مساعد داده است که زمین میدان جمهوری و متعلق به شهرداری کرج را بردارد و اگر در این مورد اقدامی نکند، می توان بنا به درخواست شورای شهر کرج ادامه همکاری با این شرکت را بررسی کرد.

۶۰ درصد بار ترافیکی محور تهران - کرج متعلق به استان البرز است

وی از اهمیت حل مشکل نقدینگی در پروژه قطار شهری صحبت کرد و افزود: هنوز شرایط اعتماد به بخش خصوصی فراهم نیست و نمی توان پروژه قطار شهری کرج را به چنین شرکت هایی واگذار کرد؛ اما اینکه چرا شرکت سابیر در پیشرفت این پروژه بسیار کند عمل کرده و آیا دلیل آن تنها نبود نقدینگی است باید بررسی شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز در ادامه با اشاره به اینکه بحث تعدیل قیمت ارتباطی به شرکت سابیر ندارد، گفت: هیچ شرکتی حاضر نیست با هزینه ۸۰ میلیارد تومان به ازای هر کیلومتر پروژه قطار شهری را پیش ببرد، زیرا میانگین کشوری انجام چنین پروژه هایی اکنون رقمی ما بین  ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیارد تومان به ازای هر کیلومتر تعیین شده و در نتیجه بحث تعدیل قیمت در پروژه قطار شهری کرج الزامی است.

وی با اشاره به  اینکه سهم ۵۰ درصدی دولت و شهرداری در پروژه قطار شهری کرج، گفت: ۴۰۶ میلیارد تومان از سوی دولت در این پروژه هزینه شده و شهرداری نیز ۲۰۰ میلیارد تومان در این پروژه مهم آورده داشته است .

معصومی در ادامه با توجه به اینکه سهم حمل و نقل شهری در ناوگان اتوبوسرانی زیر۱۰ درصد است، افزود: امید است با توسعه حمل و نقل عمومی یا ایجاد خط «بی آر تی» در اتوبوسرانی کرج بتوان آمار حمل و نقل عمومی با ناوگان اتوبوسرانی را تا حود ۵۰ درصد افزایش داد.

وی همچنین از توجه دولت و مسئولان استانداری به حمل و نقل برون شهری سخن گفت و ادامه داد: حل مشکل ترافیکی در اتوبان تهران -کرج که به طور متوسط روزانه ۲۰۰هزار خودرو در دو محور آن تردد می کنند بسیار مهم است، زیرا ۶۰ درصد بار ترافیکی این محور متعلق به شهرها و روستاهای البرز است و تنها ۴۰ درصد آن مربوط به خودروهایی است که از البرز عبور کرده و به سمت محورهای شمالی می رود.

تزریق حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان به پروژه قطار شهری کرج و در قالب تهاتر

معصومی با توضیح اینکه نمی توان از بودجه قطار شهری برای توسعه حمل و نقل برون شهری کرج استفاده کرد، گفت: شورای شهر برای اقدامات حمل و نقل برون شهری حدود ۹۶ میلیارد تومان مصوب کرده که در ایجاد کمربندی ها استفاده می شود و در این راستا ایجاد کمربندی کنارگذر شمال نیز در حال پیگیری است.

وی در ادامه گفت: قیمت زمین میدان جمهوری در ابتدا ۷۰ مییارد تومان تعیین شد اما بعد از بارگذاری و بررسی کارشناس دادگستری این قیمت حدود ۲۱۶ میلیارد تومان برآورد شده است که اگر شرکت سابیر در ابتدا تنها ۷۰ میلیارد تومان را پرداخت کند، باید در ادامه و زمان آغاز ساخت و ساز باید مابه تفاوت آن را به شهرداری بپردازد.

در ادامه؛ علی ترکاشوند شهردار کرج نیز با توضیح  اینکه حدود ۵۰۰ میلیارد تومان تا کنون از سوی دولت در پروژه قطار شهری کرج هزینه شده است، گفت: آیا می توان ساخت ۱۳ ایستگاه قطار شهری، ۱۴ کیلومتر تونل و یا ۲ رام قطار را نادیده گرفت و کار پروژه را تعطیل کرد.

وی با اشاره به اینکه فلسفه مترو در حقیقت فراهم آوری زمینه حمل و نقل کم هزینه برای قشر کم درآمد شهر است، افزود: در کنار پروژه قرار شهری ایجاد کمربندی ها در راه های مواصلاتی استان یا احداث تقاطع های غیر همسطح در کرج به رفع مشکلات ترافیکی استان و شهر کرج کمک می کند.

وی در ادامه از تزریق حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان به پروژه قطار شهری کرج و در قالب تهاتر خبر داد و گفت: تامین بودجه به عنوان سهم ۵۰ درصدی شهرداری کرج در پروژه قطار شهری تنها از طریق واگذاری املاک و اراضی متعلق به شهرداری کرج صورت می گیرد.

ترکاشوند با بیان اینکه شرکت سابیر مکلف است برای ادامه پیمان به تعهدات خود در قبال دریافت اراضی واگذاری از سوی شهرداری کرج اقدام کند، اضافه کرد: اعمال این شرایط ۲۰ درصد به نفع مدیریت شهری است، اما اگر شرکت سابیر این شرایط را نپذیرد می توانیم کار با این شرکت را خاتمه دهیم.

تقاضای بسیاری از اعضای شورا شهر کرج لغو قرارداد شرکت سابیر است

شهردار کرج با توضیح اینکه مهمترین مشکل در حال حاضر تامین منابع مالی و رفع نقدینگی است، گفت: باید بحث تعدیل قیمت در پروژه قطار شهری لحاظ شود و شرکت سابیر نیز در چند ماه گذشته فعالیت خوبی داشته و با حل مشکل نقدینگی می تواند کار پروژه قطار شهری را پیش ببرد.

رضا شریفی رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر کرج نیز بیان کرد: شرکت سابیر برای ما قطار شهری نخواهد ساخت و از سال ۸۴ تا کنون علیرغم تزریق بودجه هیچ کاری در این پروژه مهم انجام نداده است، اکنون نیاز است که به شرکتی دیگر اطمینان کرده که بدانیم می تواند پروژه قطار شهری را به ثمر برساند.

وی در ادامه گفت: شرکت سابیر دولتی است و چون سود و زیان کار در جیب مدیران آن نمی رود به همین منظور برای پروژه قطار شهری دل نمی سوزانند، به همین دلیل بهتر است لغو قرارداد با شرکت سابیر و انتخاب پیمانکار از بخش خصوصی صورت گیرد .

مریم قهرمانی از دیگر اعضای شورای شهر نیز با تاکید بر لغو قرارداد و خاتمه پیمان با شرکت سابیربیان کرد: آیا درست است که بعد از گذشت ۱۳ سال از آغاز پروژه قطار شهری کرج تنها ۶ کیلومتر که شمال ۶ ایستگاه و ۲ رام قطار است، به مردم تحویل دهیم.

وی در ادامه با ذکر اینکه شرکت سابیر هر زمان که می خواهد، تعدیل قیمت اعلام می کند و بار مالی برای شهر ایجاد می کند، گفت: در پروژه قطار شهری کرج نیاز به جذب سرمایه گذار در بخش هایی مانند تجهیز ایستگاه های عبوری قطارهاست که می تواند مانند یک مرکز خرید برای پروژه قطار شهری درآمد زایی کند.

قهرمانی با توجه به اهمیت فراهم آوری زیرساخت ها در پروژه قطار شهری کرج ادامه داد: اگر زیرساخت های کار فراهم نشود نمی توان اعتماد مردم را در جلب سرمایه گذاری و یا خرید اوراق مشارکت در این پروژه مهم تامین کرد.

شرکت سابیر به تعهدات خود در قبال دریافت  ۲۰۰ میلیارد زمین جمهوری عمل نکرده است

فاطمه آجرلو یکی دیگر اعضای شورای شهر نیز که خواهان فسخ قرارداد با شرکت سابیر است، گفت: شرکت سابیر به تعهدات خود در قبال دریافت  ۲۰۰ میلیارد زمین جمهوری عمل نکرده است، پس چگونه می توان به این شرکت برای ادامه همکاری اعتماد کرد؟

غفور قاسم پور عضو شورای شهر نیز با تاکید بر حل ترافیک برون شهری کرج افزود: نیاز است که در این زمینه کارشناسان ترافیک نظر دهند که آیا گره ترافیکی استان بیشتر مربوط به حمل و نقل برون شهری کرج است یا به ترافیک موجود در کرج گره خورده است.

وی در ادامه با توضیح اینکه بهتر است به جای هزینه کلان در قطار شهری به احداث کمربندی های شمالی و جنوبی استان رسیدگی شود، گفت: اگر بعد از راه اندازی تنها ۶ کیلومتر از پروژه قطار شهری در فاز اول خط ۲ و با هزینه بالای ۷۰۰ میلیارد تومان، مردم از نتتیجه کار راضی نباشند، تکلیف چیست؟

فاطمه اسکندری عضو شورای شهر نیز با تاکید بر نظر دیگر اعضای شورای شهر در لغو پیمان با شرکت سابیر گفت: آیا شورای شهر این اختیار را دارد که با شرکت مذکور خاتمه پیمان دهد یا خیر؟ دیگر اینکه به جای سرمایه گذاری در خط ۴ و ۵ بهتر است خط ۲ را به طور کامل به اتمام رسانده و از مشارکت سرمایه گذاری های خصوصی نیز در راه اندازی ایستگاه های قطار استفاده کنیم.

در پایان این جلسه و با رای اکثریت اعضای شورای شهر مصوب شده که شهرداری کرج می تواند سهم ۵۰ درصدی خود در تامین بخشی از مبلغ یک هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان از پروژه قطار شهری را به صورت غیر نقدی و از فروش اراضی شهرداری کرج تامین کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار