چند سالی است که بحث افت سریع سطح آب‌های زیرزمینی و به تبع آن نشست زمین در استان البرز به یکی از دغدغه‌های زیست محیطی تبدیل شده است؛ این معضل به همین جا ختم نشده و امروز کار به پیدایش فروچاله‌هایی در گوشه و کنار استان رسیده که باعث افزایش نگرانی‌ها شده است.
کد خبر: ۶۸۰۷۲۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹ 17 November 2018

به گزارش «تابناک البرز»؛ برای بررسی بیشتر این موضوع از شرکت آب منطقه‌ای البرز خواستیم ما را برای بازدید میدانی از مناطق بحرانی همراهی کند.

در این بازدید حمید منصوری، مدیر پیشین حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب البرز و مدیر فعلی محیط زیست و کیفیت منابع آب با ما همراه شد تا از فرونشست زمین در دشت نظرآباد و ساوجبلاغ گزارشی تهیه شود.

منصوری در این بازدید ضمن ابراز نگرانی از روند افت آب‌های زیرزمینی استان گفت: طبق آخرین گزارش سازمان زمین‌شناسی، سطح آب‌های زیرزمینی در استان البرز سالانه 81 سانتیمتر کاهش می‌یابد.

وی افزود: در مجموع طی 20 سال گذشته سطح سفره‌های زیرزمینی در البرز 17 متر کاهش پیدا کرده است؛ این کاهش باعث شده  عمق بسیاری از چاه‌های کشاورزی در استان به خصوص ساوجبلاغ به 200 متر و بیشتر برسد.

این مسئول آب منطقه‌ای استان خاطرنشان کرد: کاهش سطح آب‌های زیرزمینی به نشست زمین هم دامن زده است به طوری که زمین در دشت‌های استان سالانه بین 21 تا 22 سانتیمتر نشست می‌کند.

منصوری در این بازدید چند چاه پیزومتری(چاه‌هایی که آب منطقه‌ای در دشت‌های استان برای بررسی آنلاین سطح آب‌های زیرزمینی حفر می‌کند) را نشان داد که از چند سانتیمتر تا چند متر نشست داشته‌اند و یک چاه هم در نظرآباد ریزش کرده و به حالت فروچاله در آمده بود.

در این بررسی میدانی چند چاه‌ کشاورزی در ساوجبلاغ هم مشاهده شد که به علت ریزش جابجا شده بود اما در مکان جدید هم با نشست مداوم تجهیزات روبرو بود.

همه این موارد نتیجه بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی به خصوص در بخش کشاورزی است؛ در دنیا استاندارد برداشت از منابع آب تجدیدپذیر زیر 40 درصد است اما در ایران این رقم نزدیک به 92 درصد و در البرز 100 درصد است. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار