رئیس اتحادیه ناشران قم:
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان قم گفت: تعداد عناوین کتاب های چاپ شده ناشران استان از ابتدای امسال تا پایان آبانماه نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته تغییر چندانی ندارد اما در این مدت شاهد کاهش چشم گیر تیراژ کتاب های چاپ شده هستیم.
کد خبر: ۶۸۳۲۴۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷ 23 November 2018

به گزارش تابناک قم، حمید خرمی با اشاره به تاثیر منفی نوسانات نرخ ارز بر صنعت چاپ و نشر استان افزود: در هشت ماه امسال حدود چهار هزار عنوان کتاب توسط ناشران به چاپ رسیده است که این تعداد عنوان نسبت به مدت مشابه سال گذشته تفاوت چندانی ندارد، اما تیراژ برخی از این کتاب ها بسیار کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان قم افزود: با وجود شرایط سخت اقتصادی، ناشران استان تلاش کرده اند که محتوای تولیدی خود از نظر تعداد عناوین را کاهش ندهند و همچنان آماده هستند در صورت بهبود شرایط، تیراژ این کتاب ها را افزایش دهند.

خرمی با بیان این که افزایش قیمت تمام شده فرایند چاپ کتاب به طور قطع بر فروش آن تاثیر منفی مستقیمی خواهد گذاشت، گفت: کتاب جزو اولویت های آخر خانواده هاست به همین دلیل با افزایش قیمت کتاب، به همان نسبت خرید کتاب نیز کاهش می یابد.

وی افزود: وابستگی زیاد فرایند نشر کتاب به واردات آسیب زاست و موجب شده با نوسانات ارز به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و زمین گیر شود.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان قم با بیان این که در خوشبینانه ترین حالت تنها 10 درصد فرآیند چاپ تولید داخل کشور است گفت: به جز 10 درصد کاغذ و همچنین بخشی از مرکب مورد نیاز صنعت چاپ کشور، تمام فرآیند نشر از ماشن الات چاپ و صحافی تا زینک، مواد اولیه و کاغذهای گلاسه همگی از جمله اقلام وارداتی است.

وی با تاکید بر این که تامین مواد اولیه به یکی از دغدغه های مهم ناشران استان تبدیل شده است گفت: مواد اولیه مورد نیاز صنعت چاپ در 6 ماه گذشته بیش از سه برابر افزایش یافته است.

وی با اشاره به تلاش دولت برای واردات کاغذ و تثبیت بازار چاپ در کشور اظهار داشت: دولت به منظور جلوگیری از افزایش قیمت کاغذ، مجوز واردات به تشکل ها و اتحادیه ها با قیمت یارانه ای داده است که این اقدام می تواند علاوه بر حذف واسطه ها و دلالان سهم مهمی در جلوگری از افزایش قیمت تمام شده کتاب داشته باشد.

خرمی با اشاره به افزایش جهانی قیمت کاغذ گفت: تا پیش از نوسانات نرخ ارز، ناشران هر بند کاغذ را 800 هزار ریال خریداری می کردند که هر بند کاغذ با قیمت دولتی امروز به رقمی بالغ بر یک میلیون و 400 هزار ریال افزایش یافته است ضمن این که به همین تناسب تمام مواد اولیه مورد نیاز صنعت چاپ نیز رشد قیمت داشته است.

وی تنها راه نجات صنعت نشر را ایجاد ثبات قیمت مواد اولیه دانست و افزود: تخصیص یارانه به مردم برای وارد کردن کتاب به سبد خانواده از دیگر اقدام هایی است که می تواند موجب تحول در حوزه نشر در کشور شود.
بیش از 200 کتابفروشی و یک هزار و 300 ناشر در استان قم وجود دارد که از این تعداد تمام کتابفروشان و نیمی از ناشران استان فعال هستند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار