غارنورد کرمانشاهی بابیان اینکه تاکنون ژرف ترین غارهای ایران تنها در یک کوهستان کرمانشاه کشف شده، عنوان کرد: کرمانشاه این پتانسیل را دارد که صدها غارنورد برای سالها در این استان اکتشافات داشته باشند.
کد خبر: ۶۸۵۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۲ 28 November 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،یوسف سورنی نیا  بابیان اینکه استان کرمانشاه به واسطه داشتن غارهای ژرف ظرفیت بالایی دربحث غارنوردی دارد، اظهارکرد: متاسفانه عدم توجه و پشتیبانی تشکیلات متولی نسبت به رشته غارنوردی باعث شده تا جوانان گرایشی به این رشته نداشته باشند، بطوریکه درحال حاضر حتی یک غارنورد حرفه ای در کرمانشاه نداریم.

وی اضافه کرد: سنگنوردی و غارنوردی هر دو زیرمجموعه یک هیات هستند، اما توجه و تبلیغاتی که برای سنگنوردی می شود، هیچگاه برای غارنوردی انجام نمی گیرد.

سورنی نیا اعلام کرد: این موضوع باعث شده تا حدودی غارنوردی در جامعه ناشناخته بماند و جوانان نیز انگیزه ای برای ورود به رشته ای که مورد توجه مردم نیست، نداشته باشند.

این غارنورد کرمانشاهی افزود: تاکنون چهار غار عمیق ایران فقط در کوهستان پراو- کرمانشاه کشف شده که این نشان می دهد کرمانشاه این بستر را دارد که همسان جشنواره سنگنوردی بیستون، پیمایش های بین المللی خوبی را در رشته غارنوردی برگزار کند.

سورنی نیا تاکید کرد: بیشتر غارهایی که تاکنون در کرمانشاه کار اکتشاف روی آنها انجام شده، در کوهستان پرآو و بخشی نیز در شاهو بوده و اکتشافی در دیگر کوه های استان نشده است.

این پیشکسوت غارنوردی با اشاره به کشف و شناسایی سوپر چاه "قلا" با ژرفای 562 متر که دومین چاه ژرف جهان است در کوهستان پراو، یادآورشد: امسال اکسپدیشن بین المللی را باحضور 21 غارنورد اروپایی در غار "قیژه‌لان" برگزار کردم، بدون آنکه از مسئولان و یا نهادی حمایتی داشته باشم، درحالی که برگزاری چنین رویدادهایی می تواند علاقه شدید غارنوردان میهمان را به کرمانشاه و جاذبه های آن بوجود آورد.

وی خاطرنشان کرد: کرمانشاه این پتانسیل را دارد که صدها غارنورد برای سالها در این استان اکتشافات داشته باشند. این مسئله علاوه بر بُعد تبلیغی برای غارهای کرمانشاه به بحث درآمدزایی و گردشگری نیز کمک خوبی خواهد کرد و باعث جلب توجه قشر خاصی از مردم دنیا (غارنوردان) به این منطقه خواهد شد که عمدتا از جوامع پیشرو عرصه علم و تکنولوژی هستند و حضورشان می تواند تاثیر مثبتی از جهات مختلف بر محیط و افراد بومی بگذارد.

سورنی یادآور شد: اگر ارگانها و نهادهای مختلف کرمانشاه از این رشته علمی و ورشی حمایت داشته باشند، می توان کوهستان های کرمانشاه را به یکی از زایشگاه های بسیار مستعد غارنوردی دنیا تبدل کرد. این موضوع برخلاف هیمالیا نوردی که باعث خروج ارز و سرمایه از کشور می شود، ارزآوری و ایجاد اشتغال را برای ما به دنبال خواهد داشت.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار