مدیرکل منابع طبیعی البرز گفت: سفره‌های آبی استان وضعیت خوبی ندارد.
کد خبر: ۶۸۹۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹ 10 December 2018

به گزارش «تابناک البرز»؛ حامد فرضی اظهار کرد: در حال حاضر 45 هزار هکتار اراضی بیابانی در استان وجود دارد که 25 هزار هکتار از آن کانون ریزگرد است.

وی ادامه داد: برای مقابله با بحران کانون ریزگردها، در جریان سفر رییس جمهور به البرز 20 میلیارد تومان مصوب شد که بخشی از آن تا کنون تخصیص یافته است.

وی با اشاره به مشکل ریزگردها در بسیاری از شهرهای کشور افزود: امروز ریزگردها به بحرانی تبدیل شده که جلوگیری از گسترش آن تنها با عزم ملی امکان پذیر است و با تصمیمات مقطعی و تخصیص اعتبارات محدود امکان پذیر نیست.

وی توضیح داد: پدیده ریزگردها به دنبال تغییرات جوی و اکوسیستمی در 15 سال گذشته به وجود آمده و منجر به خشکسالی‌های متوالی و در نتیجه بیابان‌زایی در مناطق مختلف کشور شده است.

این مسئول با اشاره به برخی عوامل تشدید ریزگردها اظهار کرد: کاهش سطح سفره‌ها و منابع آبی استان، گسترش شهرنشینی و ضعیف شدن پوشش گیاهی و  چرای بی رویه دام در مراتع از جمله عوامل گسترش بیابان و ریزگردها است.

مدیرکل منابع طبیعی البرز ادامه داد: باید اقدامات لازم برای حفظ منابع آبی و پوشش گیاهی در عرصه‌های طبیعی استان صورت بگیرد تا از این طریق از سست و فقیر شدن خاک جلوگیری شود.

فرضی خاطر نشان کرد: بدون شک گسترش ریزگردها آثار سوء زیادی به همراه دارد که یکی از آنها تهدید سلامت کسانی است که از بیماری تنفسی و قلبی و ریوی رنج می‌برند.

وی گفت: مقابله با بیابان‌زایی تنها وظیفه منابع طبیعی نیست و در این راستا دستگاه‌های مختلف و مشارکت مردم نقش به سزایی دارد. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار