رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: قصه یارانه‌ها از زبان نماینده اصلاح‌طلب مجلس/توضیحات دادستانی درباره فوت یک زندانی/حذف مستند فائزه هاشمی از سینما حقیقت و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۶۹۰۴۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۸ 13 December 2018
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
گله تُند محقق داماد از رئیس جمهور
 
محقق داماد خطاب به روحانی گفت: مشاوران شما باید بروند درسشان را از نو بخوانند.وی با درخواست از نخبگان کشور گفت که برای بهتر شدن کشومان درس بخوانید و ادامه داد: اگر الان رتبه علمی صنعت در دانشگاه به عرش هم رسیده باشد ولی در عمل از این علم استفاده نشود، هیچ مشکلی حل نخواهد شد.این استاد دانشگاه خطاب به مسولان دولت تاکید کرد: شما که برای ورزش از خارج یک نفر را میاورید خب اگر نمیتوانید مشکلات کشور را حل کنید یک نفر را از همان جا بیاورید البته که ما میدانیم دانشمندان بسیاری در داخل کشور داریم که مورد غفلت قرار گرفته اند.وی افزود: اگر برای ترافیک هم بلد نیستند مشکل را حل کنند یک نفر را از خارج بیاورند. الان اقتصاد کشور علمی اداره نمی شود و به همین دلیل الان این مشکلات را داریم.
 
قصه یارانه‌ها از زبان نماینده اصلاح‌طلب مجلس

یک نماینده مجلس شورای اسلامی درباره افزایش یارانه‌ها گفت: دولت روحانی یارانه‌ها طرقی دیگر یارانه‌ها را افزایش داده است سبد‌های حمایتی کالا و یا افزایش مستمری، مستمری بگیران از همین نوع است. غلامرضا حیدری درباره مطرح شدن افزایش یارانه‌ها از سوی برخی از مسئولان کشور گفت: بحث یارانه‌ها در ایران جدید نیست در جمهوری اسلامی از همان ابتدا مطرح بوده است. زمانی شهید مطهری طرحی را ارائه کردند مبنی بر اینکه به افراد بالای ۶۰ سال که از کار افتاده هستند یارانه دهند که تا امروز هم ادامه دارد و یا قبل از انقلاب بهزیستی وجود داشت و بعد از انقلاب کمیته امداد امام خمینی آمد. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این کمک‌ها برای اقشار آسیب‌پذیر است، گفت: دولت آقای هاشمی طرح ریشه‌کن کردن فقر را مطرح کرد، بعد از آن در زمان آقای خاتمی بحث شناسایی اقشار آسیب‌پذیر مطرح شد و طرح جامعی نیز مورد بررسی قرار گرفت. وزارت رفاه یکی از کار‌هایی بود که بنا شد بستری برای این مهم باشد. وی ادامه داد: تقریبا اکثر کانداید‌ها این شعار را در زمان انتخابات می‌دادند و می‌دهند. زمانی آقای هاشمی آن را مطرح کردند، وقتی دیگر آقای کروبی گفتند که باید ۵۰ هزار تومان به هر فرد داده شود تا اینکه دولت آقای احمدی‌نژاد آمد ایشان می‌خواستند این شعار را عملی کند، اما متاسفانه صورت مساله را پاک کرد و به همه یارانه دادند و یک بار سنگین را بر دوش دولت گذاشتند.
 
تکذیب نقل‌ قول وزیر کشور درباره مسئولیت جدید فرزندش

سخنگوى وزارت کشور نقل قول منتشر شده از رحمانی‌فضلی درباره فرزندش را تکذیب کرد.سید سلمان سامانى سخنگوى وزارت کشور در صفحه شخصی خود در توییتر ضمن تکذیب مطلب منتشر شده از وزیر کشور در کانالهاى مجازى درباره فرزندش نوشت: مطلب منتشر شده به نقل از وزیر کشور در برخى کانالهاى مجازى درباره فرزندشان، مضحک و کذب است؛ خداوند به معدود افرادى که مدت‌هاست در پى تخریب وزیر کشور هستند آرامش عطا فرماید!به گزارش تسنیم، اخیرا نقل قولی از عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در فضای مجازی منتشر شده بود، که در واکنش به سمت جدید فرزندش گفته بود "فرزند من نابغه اقتصادی است و جزو نخبگان و صاحب نظران در حوزه اقتصاد است. اگر فرزند من در این جایگاه قرار نگیرد پس چه کسی باید مشاور وزیر اقتصاد شود؟ "
 
توضیحات دادستانی درباره فوت یک زندانی

شب گذشته رسانه‌های ضد انقلاب مدعی شده اند، فردی به نام وحید صیادی نصیری بعلت اعتصاب غذا در زندان فوت کرده است.در همین زمینه دادستان عمومی و انقلاب قم درباره پرونده وحید صیادی نصیری ضمن تکذیب فوت این فرد در زندان گفت: نصیری، زندانی زندان لنگرود که به جرم توهین به مقدسات در فضای مجازی در حال گذراندن محکومیت حبس خود بوده، لیکن به لحاظ بیماری کبدی دچار وخامت اوضاع جسمانی شده به بیمارستان اعزام و بعد از هفت روز بستری بودن در همان بیمارستان فوت می‌کند.وی خاطرنشان کرد: تشخیص علت تامه فوت توسط پزشکی قانونی در حال بررسی است.به گزارش میزان، نصیری سوابق متعدد در تهران و کرج و ... در زمینه توهین به مقدسات، ائمه اطهار (ع)، اقدام علیه نظام و ... داشته است و با همین عناوین اتهامی محکوم به حبس گردیده بود.همچنین خواهر وحید صیاد نصیری در گفت و گویی با یکی از رسانه‌های ضد انقلاب در رابطه با اتهام برادرش اظهار داشته است: وی بدلیل توهین به مقدسات به حبس محکوم شده و دو سال در زندان بود که در نهایت اسفندماه سال گذشته (با تخفیف) آزاد شد.وی افزود: وحید پس از آزادی از فعالیت‌های خود (گذشته‌اش در توهین به مقدسات و ائمه اطهار) کم نکرده بود و دوباره به صورت اینترنتی به فعالیتهایش ادامه داد تا اینکه بازهم بازداشت شد.
 
ماجرای هجوم به خانه یکی از علمای قم

نقد و رد یک جریان عرفان نما که مدتی است با تشکیل جلسات غیرمتعارف و خلاف مشی و سیره حوزه‌های علمیه گروهی را گرد خود جمع کرده و درگیری‌هائی نیز در قم ایجاد کرده است، موجب شد هواداران این جریان با هجوم به منزل یکی از اعضاء سابق مجلس خبرگان رهبری که این جریان را نقد کرده بود وارد خانه وی شدند و او را تهدید کردند. در چند روز اخیر بیت‌های آیت‌الله بهجت (ره) و آیت‌الله سعادت پرور (ره) با صدور بیانیه‌هایی انتساب این شخص را بعنوان شاگرد این دو عالم عارف قویاً تکذیب کردند. طلاب حوزه علمیه قم خواستار حل مشکلات پدید آمده توسط این جریان، با تدبیر بزرگان حوزه هستند.
 
ضرب و شتم فرزند یک نماینده مجلس توسط عده‌ای ناشناس

فرزند محمدعلی پورمختار نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس چند شب قبل به هنگام بازگشت از مراسم عروسی در تهران از سوی چند نفر مورد ضرب و جرح قرار گرفت. پنج‌شنبه هفته گذشته فرزند محمدعلی پورمختار نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس بعد از اتمام مراسم عروسی و در زمان بازگشت به منزل مورد حمله سه نفر قرار می‌گیرد که این افراد بدون هیچ‌گونه خواسته یا توضیحی به وی حمله کرده و با ضربات متعدد چاقو او را مورد جراحت شدید قرار دادند. فرزند پورمختار هم اکنون در بیمارستان بستری است.
 
جعفرزاده: پرونده کشف امامزاده را یک جایی باید بست

نایب رییس فراکسیون مستقلین ولایی با اشاره به اینکه "دنبال شجره‌نامه امامزاده‌ها نبودن" به معنای افزایش تولید امامزاده در کشور است، می‌گوید پرونده کشف امامزاده را یک جایی باید بست.غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی درخصوص اظهارات مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان مبنی بر اینکه دنبال شجره‌نامه امامزاده‌ها نباشید، گفت: اگر چنین رویه‌ای در پیش گرفته شود، من قول می‌دهم امسال چند هزار امامزاده دیگر تولید می‌شود.نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این نگاه که مسئول محترم در مصاحبه خود به آن اشاره کرده کاملا اشتباه است و چنین رویه‌ای به دین خسارت وارد می‌کند.وی با بیان اینکه کسی که شجره‌نامه ندارد چطور صحت این ادعا ثابت می‌شود، افزود: آیا مسئولان ماشین زمان دارند و به 1400 سال قبل برمی‌گردند؟جعفرزاده ایمن آبادی تاکید کرد: حتما شجره‌نامه‌های دقیقی را مراجع عالیقدری باید تایید کنند و حکم بخورد؛ در غیر این صورت هر کسی یک شجره‌نامه می‌سازد، آن را هفت نسل عقب‌تر می‌برد و به امامی وصل می‌کند.
 
انتظار نابودی موشک‌های دفاعی ایران نابخردانه است

سیدحسین موسویان پژوهشگر دانشگاه پرینستون و عضو سابق گروه مذاکره کننده هسته‌ای ایران در مقاله‌ای برای پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور با اشاره به پرتنش بودن منطقه خاورمیانه تاکید کرد: انتظار اینکه ایران موشک‌های دفاعی خود را نابود کند نابخردانه است. موسویان ادامه داد:شورای امنیت سازمان ملل در ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) در مورد اجرای برجام تشکیل جلسه داد. در این جلسه وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد که سرعت توسعه فعالیت‌های موشکی ایران بعد از برجام کاهش پیدا نکرده است و ایالات متحده می‌کوشد تا محدودیت‌های وضع شده در قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت را برگرداند. وی افزود: کشور‌های اروپایی با فاصله گرفتن از موضع ایالات متحده اعلام داشتند که آزمایش‌های موشکی ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ که برجام را تایید کرد ناسازگار است. چین و روسیه به صراحت اعلام داشتند که این آزمایش‌ها نقض این قطعنامه محسوب نمی‌شوند. مقامات ایرانی، از جمله «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه با رد هرگونه نقض این قطعنامه، تاکید دارند که قطعنامه ۲۲۳۱ فعالیت‌های موشکی ایران را ممنوع نمی‌کند.
 
روزنامه‌نگار خوب، روزنامه‌نگار مرده است
 
عباس عبدی در توییتر خود نوشت: خاشقجی چهره سال تایم شد.
ظاهرا روزنامه نگار خوب؛ روزنامه نگار مرده است.
روزنامه نگار عالی نیز روزنامه نگار کشته شده است.

واکنش مجدد آشنا به اظهارات کرباسچی: دروغ عوارض بدی دارد
 
حسام الدین آشنا در تازه ترین واکنش به سخنان کرباسچی خطاب به او گفت که «بدفهمی هم عوارض دارد».آشنا در کانال خود در تلگرام نوشت: «دروغ عوارض خیلی بدی دارد. بدفهمی هم عوارض دارد. اهانت به دیگران هم عوارض دارد.»پیش‌تر دبیرکل حزب کارگزاران خاطرنشان کرد: مشاور فرهنگی رئیس جمهور حقوق می‌گیرد که این حرف‌ها را بزند، او در واکنش به نقدهای من به دولت و در دفاع از روحانی می‌خواهد با دروغ کارهای خود را پیش ببرد. آشنا بگوید من کی و کجا و چه کسی را به روحانی پیشنهاد کرده‌‌ام؟ دروغ که عوارض ندارد.
آشنا در ادامه و در پاسخ به این اظهارات، نوشت: «جناب آقای غلامحسین کرباسچی
سلام علیکم
۱. من خبر نداده‌ام نظر داده‌ام.
۲. گزاره‌ای مشروط را مطرح کرده‌ام که حداکثر می‌توان آن را از جمله «شرطیهای خلاف واقع » تلقی کنید و اطلاق صفت دروغ‌گو به گوینده آن صحیح نیست.»

غرویان: به آیت الله جنتی گفتم در روز قیامت جلوی شما را می گیرم
 
محسن غرویان مدرس حوزه گفت: به من گفتند که اعتراض شما به حق است و صلاحیت شما تائید می‌شود، اما در نهایت صلاحیت بنده تائید نشد و من طی نامه‌ای سرگشاده به آقای جنتی بیان کردم که در روز قیامت جلو او را خواهم گرفت. مگر شورای نگهبان به دنبال دفاع از حقوق ملت نیست؟ این‌ها مشکلات امروز ماست. او تصریح کرد: از سویی به من گفتند که اعتراض شما به حق است و صلاحیت شما تائید می‌شود، اما در نهایت صلاحیت بنده تائید نشد و من طی نامه‌ای سرگشاده به آقای جنتی بیان کردم که در روز قیامت جلو او را خواهم گرفت. مگر شورای نگهبان به دنبال دفاع از حقوق ملت نیست؟ این‌ها مشکلات امروز ماست.

زمان اعدام بابک زنجانی از زبان معاون قوه قضائیه
 
حجت‌الاسلام‌ هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضائیه با اشاره به آخرین اقدامات در پرونده بابک زنجانی گفت: این فرد در زمان مناسب اعدام خواهد شد و مردم عجله نکنند.در اغلب پرونده‌های فساد بزرگ که اموالی اختلاس و سوءاستفاده شده است غالباً بازگشت پیدا می‌کند و آن دسته از مبالغ که بازگشت داده نشده پیگیری می‌شود.

مردم توجهی به اخبار غير رسمی بازار پول و ارز نکنند!
 
روابط عمومی بانك مركزی اعلام كرد: با توجه به روند کاهشی نرخ ارز در بازار و تقویت مداوم ارزش پول ملی، برخی کانال های ناشناخته مجازی با انتشار جملات جعلی در مورد "وضعيت اقتصادی كشور" ، "هزينه بر بودن پايين نگاه داشتن قيمت ارز برای بانك مركزی" و انتساب آن به دکتر همتی رئیس کل بانک مرکزی تلاش می کنند نسبت به بازار پول و ارز در بین مردم نگرانی ایجاد کنند. روابط عمومی بانک مرکزی ضمن تکذیب این گونه مطالب منتسب به دکتر همتی تاکید می کند اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در سایت بانک مرکزی ، رسانه های رسمی کشور و اینستاگرام ایشان منعکس می شود. لذا مردم و رسانه ها توجهی به این خبرسازی های هدفدار نکنند و مطلع باشند هر خبری مرتبط با رييس كل بانك مركزی ابتدا در سايت بانك مركزی و رسانه های رسمی منتشر می شود و نه كانالهای بی نام و نشان!

کشور قبرستان نیست که منتقد نداشته باشد
 
پرویز سروری عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی به انتقاد از سخنان روحانی گفت: اینکه رئیس جمهور در تریبون یک طرفه منتقدان را متهم به بی سوادی و عدم اطلاع از اسلام می‌کند درست نیست، بخصوص آنکه یکی از علما نیز اعلام کرد ممکن است با FATF به آرمان های اسلام لطمه وارد شود. دولت معتقد است هیچ منتقدی نقد نکند و فضای قبرستان در کشور حاکم شود و منتقدین اموات و دولت احیاء شود./مهر

نتانیاهو: اگر لازم باشد از اقدام نظامی داخل مرزهای ایران هم ابایی نداریم
 
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر راستگرای اسراییل روز چهارشنبه در نشست خبری سالانه خود در برابر رسانه‌های خارجی در شهر قدس گفت: اسراییل اگر برای امنیت خود ضروری بداند حتی اقدام نظامی داخل مرزهای ایران را هم از نظر دور نخواهد داشت." بقای ما خط قرمز ماست. ما هر کار لازمی را انجام می‌دهیم تا اسراییل را از تهدیدهای ناشی از ایران مصون نگه‌داریم؛ رژیم ایران آشکارا خواهان محو دولت یهود شده است. من هیچ گزینه ای را برای دفاع از خودمان کنار نمی‌زنم. در حال حاضر ارتش اسراییل تنها ارتش جهان است که به طور مستقیم در حال مقابله با نیروهای نظامی ایران در مرزهایش است. ما این کار را در سوریه انجام می‌دهیم و آنها را عقب می رانیم./ عصر ایران

حذف مستند فائزه هاشمی از سینما حقیقت
 
یکی از مستند‌هایی که به دلایل نامعلوم از جشنواره‌ی سینما حقیقت حذف شد، مستندی درباره‌ی فایزه هاشمی بود که خانم مژگان اینانلو، روزنامه نگار، آن را ساخته بود. خانم اینانلو در حاشیه برگزاری این جشنواره در سخنی اعتراض‌گونه خبر از حذف فیلم مستند فایزه داد. در حاشیه اکران مستند «آن زمستان» ساخته احمد شریف‌زاده (مربوط به زندگی آیت‌الله مصباح‌یزدی) کارگردان مستند «مثل یک زن» نسبت به عدم اکران مستندش که مربوط به زندگی فائزه هاشمی رفسنجانی است اعتراض کرد و از شریف‌زاده خواست اگر مستندساز است، نسبت به ضایع شدن حق همکارش دفاع کند. مژگان اینانلودیروز به تماشای مستند آن زمستان نشسته بود که بعد از پایان این مستند نزد شریف‌زاده رفت و نسبت به حذف مستندش اعتراض کرد. او خطاب به کارگردان «آن زمستان» گفت: چرا باید فیلم فائزه هاشمی حذف شود، اما فیلم شما در جشنواره بیاید؟! چه فرقی بین ماست. اگر مستندساز هستید خواهش می‌کنم به عنوان یک همکار از حق همکار خود دفاع کنید. شما یک ایرانی هستید و حق دارید که فیلمتان پخش شود، من هم ایرانی هستم و حق دارم فیلمم پخش شود/فرارو

جریانی می‌خواهد متفکرین را خانه‌نشین کند
 
آیت‌الله غرویان گفت: برای دوره سوم مجلس خبرگان، کاندیدا شدم و امتحان لازمه را دادم. ۲۰۵ هزار رای آوردم اما به حد نصاب نرسیدم. در دوره پنجم مجددا کاندیدا شدم و در تلویزیون اعلام کردند کسانی که دوره‌های پیشین امتحان داده‌اند، لازم نیست مجددا امتحان بدهند. صلاحیت‌ها بررسی شد و بیان کردند که من رد صلاحیت شده‌ام. به من گفتند که چون امتحان نداده‌ام رد صلاحیت شده‌ام. به آن‌ها با مدارک و اسناد نشان دادم که من دوره سوم کاندیدا شده‌ بودم. آن‌ها گفتند اطلاع نداشته‌اند. چگونه ممکن بود که اطلاع نداشته باشند؟ از سویی به من گفتند که اعتراض شما به حق است و صلاحیت شما تائید می‌شود، اما در نهایت صلاحیت بنده تائید نشد و من طی نامه‌ای سرگشاده به آقای جنتی بیان کردم که در روز قیامت جلو او را خواهم گرفت. مگر شورای نگهبان به دنبال دفاع از حقوق ملت نیست؟ این‌ها مشکلات امروز ماست. جریانی ضدفلسفه در حوزه و دانشگاه کار می‌کند که می‌خواهد چهره‌های فلسفی و متفکر کشور را خانه‌نشین کند تا مقدسین کم‌خرد و کم‌دانش بر سر کار بیایند./ایسنا

لایحه بودجه امسال هم با تاخیر به مجلس می‌رسد
 
بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس درباره زمان ارائه لایحه بودجه ۹۸ به مجلس گفت: قرار بر این بود که روز یکشنبه ۲۵ آذر ماه لایحه بودجه سال آینده از سوی رئیس‌جمهور به مجلس ارائه شود. اما پس از آخرین نشست سران سه قوه دولت تصمیم گرفت تا اصلاحاتی در لایحه بودجه سال ۹۸ اعمال کند و به همین جهت لایحه بودجه در این روز به مجلس ارائه نمی‌شود. هنوز زمان دقیق ارائه لایحه بودجه ۹۸ به مجلس مشخص نیست و به محض تصمیم‌گیری در این باره اعلام می‌شود/ مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :