شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان سال گذشته بیش از 650 میلیارد ریال خسارت به واحدهای پرورش دهنده استان البرز وارد کرد که در این همه گیری 4.2 میلیون قطعه طیور معدوم سازی شد.
کد خبر: ۶۹۹۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷ 05 January 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی البرز نیز گفت: این استان در بخش تعداد واحدهای پرورش مرغ تخم گذار دارای یک ظرفیت و مزیت نسبی بوده به طوریکه پنجمین ظرفیت تولیدی کشور و چهارمین تولید کننده محصول تخم مرغ در ایران شناخته شده است.
مجتبی تقی زاده افزود: حدود10 درصد تولید تخم مرغ کشور در استان البرز انجام می شود که نشان می دهد با اینکه البرز سه دهم درصد مساحت کشور را دارد، تولید10 درصد تخم مرغ در این مساحت بیانگر مزیت نسبی آن است.
وی اظهار داشت: تراکم واحدهای پرورش دهنده طیور البرز در کنار بحث مزیت می تواند یک عامل تهدید به شمار رود.
تقی زاده ادامه داد: اینکه وقتی که یک عارضه خارجی از جمله بیماری و به صورت خاص آنفلو آنزای فوق حاد پرندگان به یک محدوده وارد می شود می تواند موضوع تامین غذای مردم را تحت تاثیر قرار دهد که البرز از این قاعده مستثنی نیست.
وی گفت: بحث کنترل این بیماری در حوزه تولی گری اداره کل دامپزشکی است اما به سبب اهمیت موضوع بیشتر دستگاه ها از جمله جهاد کشاورزی درگیر مبارزه با بیماری فوق حاد پرندگان می شود.
وی به تاریخچه این بیماری در کشور اشاره کرد و افزود: نخستین بار در سال 1386 اولین مورد سویه بیماری آنفلوآنزای فوق حادپرندگان در کشور ثبت شد که سویه ی اولیه آن با سویه ای که درسه سال اخیر منطقه را آلوده کرده مقداری تفاوت دارد.
وی اظهار داشت: آن زمان بحث آنفلوآنزا با سویه « اچ پنج . ان یک » h5n1 بود لیکن چون در فصل گرما رخ داد خیلی سریع مهار شد اما در سال 89 با شروع فصل سرد موج دوم با گستره بیشتری از سال 86 را شاهد بودیم.
معاون جهاد کشاورزی البرز ادامه داد: از سال 94 سویه جدیدی باعنوان «اچ پنج . ان هشت » h5n8 وارد کشور شده که این سویه باعث شد سال گذشته بیش از 650 میلیارد ریال خسارت به واحدهای پرورش طیور استان وارد شود.
دراین مدت بیش از 4.2 میلیون قطعه طیور معدوم سازی شد.
وی گفت: سال قبل از آن هم درگیری بیماری را داشتیم ولی میزان تلفات به دلیل مدیریت خوب پایین بود یعنی با تلفات حدود 600 هزار قطعه طیور مهار شد.
تقی زاده به موضوع مزیت تولید تخم مرغ در البرز و قیمت حاکم در بازار اشاره کرد و افزود: بحث گوشت مرغ و قیمتی که ایجاد شده متاسفانه به واسطه اختلالی است که در بخش واردات نهاده ها طی سه ماه گذشته به وجود آمده است.
وی ادامه داد: این موضوع مقداری برنامه ریزی تولید را دستخوش تغییر کرده و تاحدودی هم تقاضا به لحاظ افزایش قیمت گوشت قرمز به سمت گوشت مرغ هدایت شده و میزان تقاضا توازن بین عرضه و تقاضا را دستخوش تغییر کرده است.
وی گفت: امسال از اردیبهشت ماه یک دستورالعمل اجرایی 10 ماده ای از مجموعه وزارت جهاد کشاورزی به صورت مشترک با سازمان دامپزشکی کشور تنظیم شد و به استان ها ابلاغ شده است.
این مسئول افزود: این دستورالعمل به آن دلیل است که واحدهای تولیدی که می خواهند به تولید برگردند می بایستی تحت فرایند ممیزی قرار گیرند و زیرساخت های امنیت زیستی و بهداشتی در واحدهای تولیدی مورد پایش قرار گیرد.
وی اضافه کرد: بر اساس این دستور العمل چنانچه این واحدها نواقصی داشته باشند باید آن را برطرف کنند.
تقی زاده گفت: استان البرز از 26 دی ماه سال گذشته اقدامات ممیزی در بحث آسیب شناسی آغاز کرده است.
وی گفت: خوشبختانه هماهنگ ترین تیم اجرایی را در کشور در حوزه البرز داشتیم که مجموعه جهاد کشاورزی (معاونت دام)، اداره کل دامپزشکی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی ، نظام دامپزشکی و تشکل بهره برداران در قالب یک تیم ممیزی واحدهای تولیدی را انجام می دهند.
وی اضافه کرد: از اواخر دی ماه سال گذشته بر اساس کار پایشی که در حوزه استان انجام شد ما به آسیب شناسی بحث ممیزی رسیدیم و آن را در دستور کار قرار دادیم و از ابتدای بهمن ماه سال 96 ما اقدامات ممیزی را انجام دادیم. 
وی افزود: قبل از اینکه دستورالعملی در کشور برای این موضوع تدوین شود در حوزه البرز ما بحث های ممیزی را تحت فرایندی کنترل شده اجرایی کردیم.
تقی زاده اظهار داشت: می توان گفت شاید دستورالعمل کشوری که برای این موضوع تدوین شد برگرفته از اقداماتی بود که استان هایی مثل البرز در بحث ممیزی انجام دادند.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی البرز گفت: در اجرای اقدامات پایشی و مراقبتی 107 مورد ممیزی طی بهمن ماه سال گذشته تا کنون در واحدهای تولیدی استان انجام شده است.
وی ادامه داد: امسال مراقبت ویژه در حوزه دامپزشکی استان با واکسیناسیون طیور علیه بیماری فوق حاد پرندگان همراه شد و البرز از استان های پیشرو در کنترل این بیماری است .
وی تصریح کرد: به همین دلیل سقف امنیت زیستی در واحدهای تولیدی البرز نسبت به گذشته و نسبت به سایر نقاط کشور بهتر شده است.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی البرز گفت: امسال حدود پنج میلیون دز واکسن وارداتی را برای طیور استان مصرف کرده ایم.
تقی زاده با بیان اینکه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک بیماری جهانی است، افزود: با توجه به اینکه ایران در مسیر مهاجرت پرندگان قرار دارد، بخشی از این بیماری در کشور ما شایع می شود.
وی اظهار داشت: پرندگان مهاجر در مسیر پروازی در هر منطقه فرود می آیند و امکان تماس با پرندگان بومی ایجاد می کنند که می تواند بیماری را انتقال دهند.
تقی زاده گفت: اکنون مجموعه دستگاه های مسئول استان البرز از جمله جهاد کشاورزی و دامپزشکی در حالت آماده باش هستند و اقدامات کنترلی را داریم.
وی یکی از ضرورت های کنترل این بیماری را هماهنگی بین دستگاهی دانست و افزود: در صورتیکه این بیماری در البرز مثبت شد باید تمام دستگاه های مسئول سریع تر کانون بیماری را شناسایی و آن را مهار کنند.
وی گفت: در صورتیکه نهاده ها از استان ها یا کشورهای دیگر تامین شود مشخص نیست که آیا اقدامات پایشی در آن نقطه مبدا انجام شده یا نه و این امر ممکن است خطری برای طیور استان به شمار رود.
تقی زاده اضافه کرد: حتی وقتی تمام اقدامات کنترلی انجام شود بروز بیماری را به صفر نمی رساند و یک هماهنگی بین دستگاهی هم نیاز داریم که چنانچه مواردی در حوزه استان البرز مثبت شد تمام دستگاه های مسئول بر اساس ساز و کار قانونی که در این بخش اعلام شده، هرچه سریع تر کانون بیماری را امحاء کنند.
وی افزود: هماهنگی به موقع و مناسب بین بخشی موجب می شود که بیماری سریع تر و در کانون کوچکتری مهار شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار