سرپرست معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان البرز نرخ بیکاری استان در پاییز امسال را ۱۵.۸ درصد اعلام کرد.
کد خبر: ۶۹۹۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸ 06 January 2019

صدرالدین بلادی موسوی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری کل کشور در پاییز امسال ۱۱.۷ درصد بوده و نسبت به پاییز ۹۶ تغییری نداشته است، گفت: اما در مقایسه با تابستان فصل گذشته که برابر ۱۲.۲ درصد بوده، نیم واحد درصد کاهش داشته است.

وی با این توضیح که نرخ بیکاری استان البرز در پاییز امسال برابر ۱۵.۸ درصد بوده است، گفت: این نسبت در مقایسه با تابستان ۹۷ که ۱۳.۸ درصد بوده است، ۲ واحد درصد رشد داشته و در قیاس با پاییز ۹۶ نیز که ۱۰.۳ درصد اعلام‌شده بود، حدود ۵.۵ واحد درصد افزایش پیداکرده است.

سرپرست معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان البرز در خصوص علل افزایش نرخ بیکاری در استان البرز، گفت: در بیشتر استان‌های بزرگ کشور که بخش صنعت آن‌ها در بین بخش‌های اقتصادی عمده است، نرخ بیکاری افزایش داشته است و ازجمله این استان‌ها تهران، خراسان رضوی، خوزستان، آذربایجان شرقی، اصفهان و البرز است.

بلادی با تأکید بر اینکه بخش صنعت در مقایسه با بخش‌های کشاورزی و خدمات بیشتر تحت تأثیر مسائل اقتصادی و تحریم‌ها قرار دارد، گفت: در استان البرز سهم شاغلان در بخش‌های خدمات، صنعت و کشاورزی به ترتیب برابر، ۵۳.۷، ۴۳.۷ و ۲.۶ درصد است.

وی توضیح داد: در پاییز سال جاری استان‌های کرمانشاه و چهارمحال و بختیاری به ترتیب با ۱۸.۲ و ۱۷ درصد، نرخ بیکاری بالاتر از استان البرز داشته‌اند.

سرپرست معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان البرز اشاره کرد: به نظر می‌رسد تأثیر مسائل اقتصادی و تحریم‌ها در استان‌هایی که کشاورزی فعال‌تری دارند، کمتراست، شاید به این دلیل میزان بیکاری در این استان‌ها نه‌تنها افزایش پیدا نکرده بلکه کاهش هم داشته است.

بلادی یکی دیگر از دلایل افزایش میزان بیکاری استان البرز را مهاجرپذیری استان برشمرد و گفت: استان البرز بیشترین میزان مهاجرپذیری نسبت به جمعیت را در میان استان‌های کشور دارد و در آمار سرشماری‌های سال‌های ۹۰ تا ۹۵ این مورد به‌طور کامل محسوس است.

وی اضافه کرد: آنچه مشاهده می‌شود این است که  به دنبال گرانی مسکن و اجاره در تهران شاهد افزایش مهاجرت از این شهر به شهرهای استان البرز ازجمله کرج و شهر جدید هشتگرد بوده‌ایم که نزدیک‌ترین مراکز جمعیتی به تهران هستند و عده‌ای از پایتخت‌نشینان شهرهای البرز را برای مقصد بعدی سکونت خود انتخاب می‌کنند.

سرپرست معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان البرز در خصوص اینکه پیش‌بینی‌ها برای نرخ بیکاری البرز در نیمه نخست سال آینده چگونه است، توضیح داد: این پیش‌بینی کمی سخت است؛ چون علل متعددی در تغییرات آن تأثیر دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار