در دورانی نه چندان دور و در همین سال های اخیر نبود سیستم گرمایشی استاندارد از دغدغه های جدی معلمان، مدیران، خانواده ها و دانش آموزان بود اما با دولت تدبیر و امید، روزنه های امید باز شد و امروز مدارس مازندران به گام های اخر تجهیز به این سیستم رسیده است.
کد خبر: ۷۰۲۶۱۸
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۷ 12 January 2019

در ابتدای دولت تدبیر و امید تنها 50 درصد مدارس مازندران دارای سامانه گرمایشی استاندارد بودند که امروز این عدد به 90 درصد رسید.
آتش سوزی های متعدد در طول سال های مختلف در برخی از مدارس کشور به دلیل نبود سیستم گرمایشی مناسب و همچنین آتش سوزی در یک واحد آموزشی زاهدان در آذرماه امسال و فوت 4 دانش آموز این مدرسه بر اثر اتش سوزی، بار دیگر زنگ خطر استفاده از سیستم های گرمایشی غیر استاندارد را در سراسر کشور به صدا درآورد.
اگرچه استان مازندران در بخش تجهیز و تکمیل سیستم گرمایشی استاندارد در سالهای اخیر با قوت وارد کار شده است؛ اما به گفته مدیرکل نوسازی مدارس مازندران، تکمیل مابقی سیستم گرمایشی باقی مانده مدارس نیازمند همت خیران و کمک های دولتی است که در دست انجام است.
قربانعلی شیرزاد شامگاه شنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان بهشهر افزود: در ابتدای دولت تدبیر و امید از 21 هزار کلاس درس استان بیش از 11 هزار و500 کلاس درس فاقد سیستم گرمایشی استاندارد بود که از این تعداد تاکنون بیش از 9 هزار کلاس درس بیش از یک هزار و 700 مدرسه به سامانه گرمایشی استاندارد مجهز شد.
وی ادامه داد: در حوزه سیستم گرمایشی هیچ مدرسه ای نباید از سیستم گرمایشی نفتی و گازی استفاده کند و هر نقطه ای که از نعمت گاز برخوردار هستند؛ باید از سیستم پکیج، شوفاژ و بخاری های هوشمند و ایمن استفاده کنند و در نقاطی که از نعمت گاز برخوردار نیستند هر زمان علمک گاز نصب شود سریعا' برای انتخاب پیمانکار مشخص و لوله کشی ها انجام می شود.
این مسئول با اعلام اینکه در مدارس روستایی که برنامه ای برای گازرسانی به این مناطق وجود ندارد باید از بخاری های نفتی کاربراتوری استاندارد استفاده شود.
شیرزاد همچنین اعلام کرد که برای استاندارد سازی سامانه گرمایشی کلاسهای درس مازندران تاکنون 550 میلیارد ریال اعتبار توسط دولت هزینه شده است.
مدیرکل نوسازی مدارس مازندران گفت که برای بیش از 2 هزار کلاس باقی مانده غیر استاندارد استان در بیش از 400 مدرسه نیازمند اعتبار 400 میلیارد ریالی هستیم که تاکنون حمایت های خوبی از سوی دولت و برخی خیران انجام شد و وقفه ای در این موضوع ایجاد نشد.
** اولویت دولت اتمام طرح های نیمه کاره است
شیرزاد در ادامه سخنان خود با اعلام اینکه تکمیل طرح های نیمه کاره با اولویت طرح های با پیشرفت بالا با قوت در دستور کار است؛ یادآور شد: هیچ پروژه جدیدی برای ساخت و ساز نداریم و اولویت با پروژه های نیمه کاره است.
وی گفت: تا سال 98 تمام پروژه های نیمه تمام مازندران باید به اتمام برسد و تکمیل طرح استاندارد سازی سامانه گرمایشی مدارس و تکمیل تعدادی از طرح های ورزشی نیمه کاره از اولویت های مهم ما در استان مازندران است و همچنین استخرهای دانش آموزی هم به عنوان طرح های نیمه کاره باید تعیین تکلیف شوند.
مدیر کل آموزش و پرورش مازندران هم در سخنانی با اعلام اینکه آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند در تعلیم و تربیت، آموزش و تجهیزات و امکانات کار کرده و این نهاد را اداره کند؛ یادآور شد: آموزش و پرورش یک نهاد حاکمیتی و مردمی است و در بخش های مختلف نیازمند همکاری مردم، مسئولان و خیران هستیم.
عسکری نیکزاد گفت: آینده کشور وابسته به نهاد آموزش و پرورش است و یکی از فرصت های مهمی که در اختیار داریم شورای آموزش و پرورش است که باید از این فرصت به درستی استفاده شود.
وی افزود: موفقیت های مختلف در حوزه تعلیم و تربیت، نتیجه تلاش و پشتکار شوراهای آموزش و پرورش است و در این بخش برای توسعه بیشتر نهاد آموزش و پرورش نیازمند همکاری همه جانبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و حمایت های لازم هستیم.
نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی هم در سخنانی اظهار کرد: اولویت اول مجلس توجه به توسعه کمی و کیفی اموزش و پرورش است.
علی محمد شاعری گفت: فراهم کردن تجهیزات و امکانات لازم برای مدارس، خدمات نرم افزاری، کتب و محصولات کمک آموزشی و استانداردسازی مدارس به سیستم های گرمایشی از مسائل مهمی است که در کنار چانه زنی های مختلف برای تخصیص اعتبارات به آموزش و پرورش در دستور کار است.
مدیر آموزش و پرورش بهشهر هم در سخنانی با بیان اینکه چالش در این نهاد فراوان است؛ یادآور شد:باید به داشته ها توجه شود و فرصت سازی، فرصت یابی و فرصت شناسی شود.
صادق علی بیکی گفت: امروز آموزش و پرورش تنها به پول، بودجه و اعتبارات نیازمند نیست؛ بلکه اعتماد سازی،بکارگیری نیروهای توانمند و مدیریت مبتنی بر صداقت و صراحت از موارد مهمی است که باید در دستور کار باشد.
بیش از 12 هزارکلاس درس استان مازندران، اکنون به واسطه تازه ساخت بودن، دارای سامانه گرمایشی و حتی برخی دارای سامانه های سرمایشی برای فصول گرم سال هستند.
ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار