بن عباس با بیان اینکه اولویت اصلی، تامین مرغ استان از مرغداران داخل استان است، گفت: در صورت عدم همکاری مرغداران درون استان، این حق را برای مردم استان قائل خواهیم بود که به دلیل فشارهای اقتصادی، برای آنکه بتوانند مایحتاج خود را با نرخ مناسبی تامین کنند از مرغداران سایر استان ها که مازاد تولید دارند، مرغ مورد نیاز استان را با قیمت ارزان‌تری وارد استان کنیم.
کد خبر: ۷۰۵۲۷۸
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱ 20 January 2019

علی بحرینی در جلسه ستاد تنظیم بازار استان که شامگاه 29 دی ماه در سالن جلسات معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان برگزار شد بیان کرد: مرغداران از فرصت حمایت دولت از آنها که در حال انجام است استفاده و برای رونق تولید خود بهره بگیرند.اگر مرغداری های خوزستان برای تامین مرغ همکاری نداشته باشند باید از خارج استان مرغ وارد کنیم گفت:چند استان برای تامین مرغ بازار خوزستان اعلام آمادگی کرده اند.

به گزارش"تابناک"؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان بیان کرد:کمیته ای در خوزستان متشکل از دستگاه های مربوطه برای حل مشکلات مرغداران امروز تشکیل می شود تا مرغ مورد نیاز استان با سرعت بیشتری تامین شود.

معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز گفت: زنجیره تولید مرغ در خوزستان در حال فعالیت است و تولید مرغ انجام می شود و دولت نیز سعی دارد با توزیع نهاده به نرخ دولتی از این صنعت حمایت کند از این رو مرغداری ها نیز باید برای تامین مرغ بازار همکاری داشته باشند.

محمد مشکورزاده بیان کرد: پارسال 80 درصد از مبلغ 130 میلیارد ریال اعتباری که به واحدهای تولیدی پرداخت شد به مرغداری ها تعلق گرفت و تلاش شده که بحث نقدینگی تولید کنندگان مرغ کمک شود.

وی گفت: هفته گذشته سه هزار و 500 تن دان در بین مرغداری های خوزستان به نرخ دولتی توزیع شده اما بازخورد و نتیجه مطلوبی از واحدهای تولیدی مرغ دیده نشده است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان نیز گفت: 17 کارخانه تولید خوراک دام در خوزستان وجود دارد و توزیع مناسب نهاده ها با قیمت مناسب را می توان به این کارخانه ها سپرد.

مصطفی کنارکوهی بیان کرد: پشتیبانی امور دام می تواند مواد مورد نیاز تولید مواد غذایی مرغ را در اختیار این کارخانه ها قرار دهند تا مرغداران به صورت مستقیم از کارخانه ها نهاده های مورد نیاز خود را تهیه کنند.

رییس اتحادیه مرغداران خوزستان نیز بیان کرد: اگر نهاده های مورد نیاز مرغداران به طور کامل در اختیار آنها قرار دارند تولید مرغ با هزینه کمتری انجام می شود.

محمد حسین زمانی افزود: اگر کشتارگاه ها به موقع پول مرغداران را پرداخت کنند تولیدکنندگان مرغ دچار مشکلات مالی و رکود در تولید نمی شوند.

وی ادامه داد: با گران شدن سویا و نهاده ها باید انتظار گران شدن مرغ را هم داشت، اگر تمام نهاده های مورد نیاز مرغداران با قیمت دولتی تهیه شود قیمت تمام شده تولید مرغ نیز کاهش می یابد.

براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار خوزستان قیمت هر کیلوگرم مرغ کشتارروز در بازار 119 هزار ریال اعلام شده است.

همچنین امید بن عباس اظهار کرد: برای تنظیم و کاهش قیمت مرغ در بازار، شرایطی برای مرغداران در سراسر کشور در نظر گرفته شده که به همه مرغداران نیز ابلاغ شده است و بر آن اساس هر مرغداری که‌ مرغ را با قیمت ۹۸۰۰تومان برای مصرف کننده تحویل بدهد، ۷ کیلوگرم نهاده به آن مرغدار تحویل داده می شود.

وی افزود: در این زمینه این موضوع توسط جهاد کشاورزی در استان به موقع انجام شده و جلسات هماهنگی آن نیز با مرغداران و کشتارگاه ها برگزار شده است تا شاهد اجرای این طرح در استان باشیم.

بن عباس با اشاره به عرضه مرغ با نرخ ۱۴هزار تومان در سطح بازار استان، تصریح کرد: اگر طرح ابلاغ شده دولت به صورت ناقص اجرا شود و فقط داوطلبان طرح را اجرا کنند مانند آنچه که در حوزه گوشت در استان با آن مواجه هستیم، با دو نرخی شدن قیمت مرغ کشتار روز در بازار مواجه خواهیم بود که دو قیمت ۹۸۰۰ تومان طرح دولتی و قیمت۱۴هزار تومانی بازار آزاد را در پی خواهد داشت .

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با بیان اینکه دو نرخی شدن قیمت مرغ باعث چالش و سردرگمی مردم می‌شود، عنوان کرد: کنترل و تفکیک مرغ ۹۸۰۰ تومانی از مرغ ۱۴ هزار تومانی برای بازرسین مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. در این زمینه تصمیم بر این شده است تا همه مرغداران استان از مزایای این طرح استفاده کنند و مردم نیز از منافع آن بهره ببرند.

بن عباس ادامه داد: در همین راستا جلساتی با مرغداران و کشتارگاه‌ها برگزار شد اما نهایتاً در آخرین جلسه‌ای که در قالب تنظیم بازار برگزار شد، مرغداران بر اجرای این طرح توافق نکردند.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان ادامه داد: در گام بعدی با هماهنگی پشتیبانی امور دام کشور و استان مقرر شد با نرخ مصوب دولتی، دان مورد نیاز مرغداران استان مانند گذشته در اختیارشان قرار داده شود اما چون این نهاده ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی تحویل داده می شدند، باید مرغ نیز در سطح بازار با قیمت تعزیراتی مشخصی به فروش می رسید.

وی افزود: در این زمینه با کارشناسی هایی که توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی بر اساس دوره رشد مرغ و نهاده های مورد نیاز انجام شد، قیمت مرغ برای مصرف کننده 11 هزار و 900 تومان در نظر گرفته شد. البته تأکید بر محاسبه قیمت با گشاده دستی بود و نهایتا مرغ زنده با مبلغ ۸ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت‌گذاری و ابلاغ شد.

بن عباس عنوان کرد: متاسفانه برخی مرغداران از قیمت های مصوب تبعیت نکردند و در ادامه، مرغ زنده به خارج از استان روانه شد. در این زمینه به فرمانداران ابلاغ شد از خروج مرغ از استان جلوگیری کنند و تاکید شد تا کنترل بیشتری روی مرزهای خروجی استان اعمال شود تا بتوانیم این طرح را اجرا کنیم و منافع آن به مردم برسد.

بن عباس با بیان اینکه اولویت اصلی، تامین مرغ استان از مرغداران داخل استان است، گفت: در صورت عدم همکاری مرغداران درون استان، این حق را برای مردم استان قائل خواهیم بود که به دلیل فشارهای اقتصادی، برای آنکه بتوانند مایحتاج خود را با نرخ مناسبی تامین کنند از مرغداران سایر استان ها که مازاد تولید دارند، مرغ مورد نیاز استان را با قیمت ارزان‌تری وارد استان کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مرغداران استان های دیگر اعلام آمادگی کرده اند و خواستند تا این امکانات را در اختیارشان بگذاریم تا نهایتا مرغ با قیمت ۹۸۰۰ تومان برای مصرف کننده در اهواز و شهرستان هایی که مشخص می کنیم در شبکه توزیع عرضه شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار