تابناک مرکزی: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی با بیان اینکه امکان اعمال محدودیت ترافیکی در اراک وجود ندارد، حداقل موفقیت کارگروه کاهش آلودگی هوا را حذف گازهای سمی از هوای شهر اراک عنوان کرد.
کد خبر: ۷۰۵۵۵۴
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۱ 20 January 2019

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از ایسنا، مهدی زندیه‌وکیلی در نشست کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک با اشاره به اینکه بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک تغییر در مصوبه هیات وزیران ایجاد نمی‌کند و باید مصوبات آن بند به بند اجرایی شود، گفت: در راستای اجرای این طرح بخشی از مصوبات به اجرا رسیده و بخشی مانند احداث مترو در اراک اجرایی نشده است.

وی بیان کرد: براساس قانون تنها شهرهای بالای یک میلیون نفر می‌توانند مترو داشته‌ باشند، اما طبق تصمیم هیات وزیران، اراک به عنوان یکی از شهرهای آلوده کشور فارغ از نگاه جمعیتی مشمول این قانون شد.

زندیه‌وکیلی افزود: طبق این تصمیم بنا شد که طرح جامع حمل و نقل شهر اراک تهیه و نوع سیستم حمل و نقل نیز تعیین شود، در مطالعه طرح جامع حمل و نقل بحث LRT (حمل و نقل ریلی سبک)  برای اراک مطرح شد و شورای ترافیک استان نیز مصوب کرد، اما در جلسه شورای عالی ترافیک این موضوع به خوبی مورد دفاع قرار نگرفت و بیان شد که اراک تراموا نیاز ندارد درحالی که مصوبه احداث سیستم حمل و نقل ریلی برای اراک وجود دارد، به همین دلیل تصمیم بر این شد که طرح جامع حمل و نقل اراک بازنگری و مجددا بر نیاز اراک به تراموا تاکید شود.

وی با اشاره به اینکه در کنار این مطالعات و بازنگری ها، سازمان محیط زیست کشور در حال تهیه سیاهه انتشار است که در این سیاهه سهیم بودن وسایل نقلیه و خودروها در آلودگی هوا مورد تاکید قرار خواهد گرفت، افزود: در واقع براساس این سیاهه لزوم احداث حمل و نقل ریلی برای اراک نیز تایید می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی با بیان اینکه در جهت رفع آلایندگی صنایع اقدامات خوبی به انجام رسیده است و مازوت‌سوزی نیروگاه به روزهای انگشت‌شماری رسیده است، افزود: در گذشته گازهای سمی آلاینده‌های مسئول شهر اراک بودند، اما امروز هیچ گاز سمی در اراک وجود ندارد و تنها آلاینده مسئول ذرات کمتر از 2.5 میکرون است که عامل آنها گردوغبار و خودروهاست و می‌توان حداقل موفقیت کارگروه را حذف گازهای سمی از هوای شهر اراک دانست.

وی با تاکید براینکه آلودگی هوای اراک در نیمه نخست سال حاصل گردوغبار و در نیمه دوم سال ناشی از پدیده اینورژن است، افزود: متاسفانه تا به امروز در حوزه حمل و نقل موفق نبوده‌ایم، مهمترین کار خرید 50 دستگاه اتوبوس جدید بود که هنوز پس از 1.5 سال به صورت کامل وارد ناوگان نشده‌اند و این روند نشان از مدیریت ضعیف در این راستاست.

زندیه‌وکیلی با بیان اینکه ساخت تراموا قطعا هفت تا هشت سال زمان می‌خواهد و باید در این دوره اقداماتی مکمل مانند توسعه دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی را دنبال کرد، گفت: طرح 58 متری مصوبه هیات وزیران است که در کاهش آلودگی هوای اراک قطعا تاثیر دارد، اما تاکنون اقدام مناسبی در جهت اجرای آن انجام نگرفته است، یکی از زیرساخت‌های توسعه خطوط دوچرخه و پیاده‌راه اجرای پروژه 58 متری است. امکان اعمال محدودیت ترافیکی در اراک وجود ندارد چراکه دسترسی به منازل را مختل می‌کند به همین دلیل اجرای 58 متری عملا حدفاصل بازار تا میدان هفت تیر را پیاده‌راه می‌کند.

وی اضافه کرد: اجرای حمل و نقل ریلی سبک و LRT نیز منوط به اجرای پیاده‌راه است و اجرای پیاده‌راه و خطوط دوچرخه بدون ایجاد معبر محقق نخواهد شد، تمامی موارد درهم تنیده است. در حوزه علمی می‌دانیم چه باید کرد، اما در حوزه عمل ضعف هستیم.

معاون استاندار مرکزی در خصوص روند انتقال مشاغل مزاحم تصریح کرد: جهت انتقال مشاغل مزاحم 2 زمین تعیین شد که یکی از اراضی ویژه مشاغل خودرویی و دیگری برای باقی مشاغل مزاحم در نظر گرفته شد، شهرک خودرو جهت انتقال مشاغل مزاحم خودرویی با مشارکت بخش خصوصی ساخته شد و لازم است در جهت انتقال واحدها با جدیت عمل شود و حتی می‌توان با واحدهای در اختیار شهرداری در این شهرک واحدهای خیابان شریعتی را منتقل و این خیابان را آزاد کرد و با توجه به اینکه 80 درصد کسبه این صنف مستاجر هستند به راحتی می‌توان این امر را اجرایی کرد، اما تا به امروز جهت تحویل زمین دوم و انتقال دیگر مشاغل مزاحم اقدامی از سوی شهرداری انجام نشده است.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سعیدخواجه رسولی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
از آقایون مسئول واقعا سپاسگزاریم که توانستندتمام گازهای سمی را حذف کنند باز هم تشکر می کنم ولی برای حذف گازهای سمی از هوای اراک از پاک کن معمولی استفاده اده کردن یا دولتی چون در روی کاغذ هم با خودکار باشه پاک نمیشوه وکاراونها نیست ولی روی بیلبردهای تبلیغاتیشون چرا.
ایشان لطف کنند حالا که اینقدر زحمت کشیدن یک فکری هم به حال جانوران حوالی الومینیوم سازی بکنند چون تا شعاع چند کیلومتری تقریبا بجز تعدادی انسان نسل همه چرندگان وپرندگان وحتی سوسک ومورچه منقرض گشته .البته بجز کبوتر چاهی های بومی کارخانه که گویا تجم انهاهم امریکایها باخودشان اوردن ونوع بسیار منحصر به فردی هستند چرا که طول عمری معادل یک الی دو باروری دارند وبعضی در جوجه ای میمیرند وطول پروازی معادل چند کیلو متر دارند البته درطول عمرشان وبا غذای فراوان وجای گرم پس از بزرگ کردن دو سهدجوجه از سقف کارگاه خود رابه پایین می اندازند وبه استقبال مرگ میروند .
اقا رئیس لطفااگر اجازه افشای این کشف بزرگ رادارند بفرمایند چگونه سم فلئور متصاعد از این کارخانه را پالایش ویا بازیافت میکنند شاید دیگر کشورهای این کاره خریدار علمشان باشند.
چیزی که امروز گزیبانمان راگرفته یاوه گویی ویاوه سرا پروریست .ولی مثلی داریم که میگه شنونده باید عاقل باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار