مدیر مرکز خدمات تخصصی محیط زیست و آلودگی محیطی جهاد دانشگاهی یزد، با تاکیدبر لزوم استفاده از ابزار فرهنگ سازی برای کاهش و کنترل آلودگی هوا گفت: پیشرفت صنعتی یزد بدون پایش و پشتوانه علمی آلودگی هوا را تشدید می کند .
کد خبر: ۷۰۷۰۳۹
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 24 January 2019

«مائده دهقانی» با اشاره به این که امروزه آلودگی هوا یکی از مهمترین عوامل تهدید سلامتی و محیط زیست به شمار می رود، اظهار کرد: مواجه با آلودگی هوا سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های حاد و مزمن و حتی مرگ می‌گردد .

وی با بیان این که آلودگی هوا چهارمین عامل خطر مرگ در دنیا است، افزود: این خطر به گونه‌ای جدی است که از هر 10 مرگ یک مرگ به دلیل آلودگی هوا رخ می‌دهد .

مدیر مرکز خدمات تخصصی محیط زیست و آلودگی محیطی جهاد دانشگاهی یزد، گفت: به دلیل تشدید بحران آلودگی هوا در کلان شهرهای ایران، هفته هوای پاک نامگذاری شده است تا با ایجاد اگاهی و حساسیت عمومی در راستای مقابله با زیان‌های آن اقداماتی مونثر صورت گیرد .

وی با بیان این که توجه به مقوله آموزش و فرهنگ سازی به عنوان گامی موثر و کارآمد می تواند خسارات مادی و معنوی ناشی از آلودگی هوا را کاهش دهد، خاطرنشان کرد: با توجه به این که پیشرفت چشمگیر یزد در حوزه صنعت امری مهم تلقی می شود اما این موفقیت اگر پایش مداوم و با پشتوانه علمی صورت نگیرد مشکلات زیادی را در زمینه محیط زیست و آلودگی هوا به همراه داشته است .

دهقانی در ادامه به استفاده بیش از حد و غیر ضروری از وسایل نقلیه شخصی تک سرنشین اشاره کرد و افزود: این امر می تواند از علل افزایش آلودگی هوا در یزید باشد .

وی با تاکیدبر لزوم استفاده از ابزار فرهنگ‌سازی برای کاهش و کنترل آلودگی هوا گفت: بسترسازی فرهنگی در بخش ترافیک و حمل و نقل به ویژه در سفرهای درون شهری می تواند در کاهش آلودگی هوا بسیار موثر باشد .

دهقانی استفاده از روش‌های آموزشی مناسب و ارتقاء سطوح فرهنگی جامعه با بهره‌گیری از ابزارهای مختلف را یکی دیگر از ابزارهای موثر در کاهش آلودگی دانست و بیان کرد: استفاده از ابزار قوانین و اجرای سخت گیرانه آن در بخش های مختلف از دیگر راه کارهای مقابله با آلودگی هوا است .

این مسئول در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با برگزاری جلسات منظم و کاربردی کارگروه تخصصی آلودگی هوا وضعیت هوای استان کویری یزد بهبود یابد .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار