مدیرکل محیط زیست استان همدان با بیان اینکه چند وقتی است سوخت نیروگاه از گاز به مازوت تغییر کرده و منجر به آلودگی هوا شده است افزود: سوخت مازوت سوخت مایعی است که گوگرد آن بسیار بالاتر از حد مجاز بوده و منجر به این می‌شود که بعد از احتراق، گاز co۲ تولید می‌کند که گاز سمی و خطرناکی است.
کد خبر: ۷۰۷۲۶۵
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۵ 24 January 2019
فعالیت نیروگاه شهیدمفتح در ۶ ماه از سال با سوخت مازوت است که دود غلیظ ناشی از این سوخت هوای استان به ویژه شهرستان‌های کبودراهنگ و فامنین را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش فارس، نیروگاه شهیدمفتح همدان با ظرفیت یک‌هزار مگاوات در چهار واحد بخاری ۲۵۰ مگاواتی در ۴۵ کیلومتری جاده همدان ـ. تهران واقع شده است.

این نیروگاه که تقریبا بین دو شهرستان کبودراهنگ و فامنین واقع شده است، طی سال‌های اخیر علاوه بر بلعیدن آب دشت‌های این دو شهرستان و ایجاد بحران آب در این دو شهرستان، موجب زیان‌های محیط زیستی نیز شده است.

چند سالی است در ۶ ماه دوم سال وقتی از کنار این نیروگاه بزرگ تولید و توزیع برق عبور می‌کنیم، با بلند شدن دود غلیظی مواجه می‌شویم که جز آلودگی هوا چیزی از آن متصور نیست.

طی ۶ ماه از فصول سرد سال، با اعمال مدیریت مصرف از سوی شرکت ملی گاز ایران، استفاده از سوخت گاز مایع برای نیروگاه و بسیاری از صنایع بزرگ ممنوع اعلام می‌شود که همین امر موجب روی آوردن نیروگاه به استفاده از سوخت مازوت می‌شود، سوختی که علاوه بر کارکنان آن مردم دو شهر فامنین و کبودراهنگ را نیز می‌آزارد.

این دود غلیظ که از دوردست نیز قابل مشاهده است، ۶ ماه و یا حتی گاهی ۹ ماه از سال چنان به هوا می‌رود که تا چند کیلومتری از فضا را آلوده کرده و برای بسیاری نیز چرایی آن سوال‌برانگیز است.

وقتی با مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق شهید مفتح صحبت می‌کنیم، از مضرات سوخت مازوت برای کارکنان می‌گوید و مدیرکل محیط زیست استان نیز از زیان‌های محیط زیستی آن بیان می‌کند، حال باید دید این مسئله تا کجا پیش خواهد رفت.

بیشترین زیان آلایندگی سوخت مازوت به پرسنل نیروگاه برمی‌گردد

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق شهید مفتح در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: در ایام زمستان شرکت گاز نمی‌تواند سوخت نیروگاه را تأمین کند، بر همین اساس سوخت گازوئیل و مازوت در نیروگاه استفاده می‌شود.

امیر نریمانی با بیان اینکه آلاینده‌ها وارد هوا می‌شود بیان کرد: برای جلوگیری از ورود همه آلاینده‌ها به هوا، ارتفاع دودکش‌ها به ۱۷۰ متر کشیده شده تا این دود در مسافت دودکش با هوا مخلوط و رقیق شود، سپس وارد هوا شود.

وی با بیان اینکه بیشترین زیان آلایندگی به خود پرسنل داخل نیروگاه برمی‌گردد افزود: با توجه به اینکه سوخت اصلی نیروگاه گاز است، هزینه‌های تولید نیروگاه را سوخت مازوت ماهانه تا ۵۰۰ میلیون تومان بالا می‌برد.

وی با تأکید بر اینکه چاره‌ای برای این موضوع نیست، زیرا شرکت گاز قادر به تأمین سوخت گاز نیروگاه در زمستان نیست بیان کرد: هر سال ۶ ماه دوم سال نیروگاه مجبور به استفاده از سوخت مازوت است.

خط سیر آلودگی نیروگاه مفتح به خارج از همدان نیز رسیده است

مدیرکل محیط زیست استان همدان اظهار کرد: امسال طبق گزارش شرکت گاز استان، نیروگاه مفتح یک میلیارد مترمکعب سهمیه گاز گرفته است.

سید عادل عربی ادامه داد: در حال حاضر سوخت نیروگاه سوخت مازوت است به دلیل اینکه در زمستان از سوی مرکز، اولویت مصرف با مشترکان خانگی و شهری است و نیروگاه‌ها در اولویت‌های بعدی هستند.

وی با بیان اینکه چند وقتی است سوخت نیروگاه از گاز به مازوت تغییر کرده و منجر به آلودگی هوا شده است افزود: سوخت مازوت سوخت مایعی است که گوگرد آن بسیار بالاتر از حد مجاز بوده و منجر به این می‌شود که بعد از احتراق، گاز co۲ تولید می‌کند که گاز سمی و خطرناکی است.

مدیرکل محیط زیست استان همدان با تأکید بر اینکه خط سیر آلودگی نیروگاه مفتح خارج از استان هم ادامه دارد، گفت: در سطح استان نیز شهرستان‌های فامنین و کبودراهنگ متأثر از این آلودگی هستند.

وی خاطرنشان کرد: مصوبه‌ای هم توسط معاون رئیس جمهور داریم که نیروگاه مفتح جزو آن دسته از نیروگاه‌هایی که باید گاز آن قطع شود، نیست.

عربی با طرح چند سوال اضافه کرد: چرا نیروگاه شهیدمفتح با وجود اینکه دولت تکلیف کرده سوخت گاز در هر شرایطی برای آن تأمین شود چرا از سوخت مازوت استفاده می‌کند به طوری که حتی در فصل تابستان و قسمتی از فصل پاییز نیز از مازوت استفاده می‌کند.

وی یادآور شد: شرکت گاز مدعی بود که برای در اختیار گذاشتن گاز برای نیروگاه تصمیم‌گیر نبوده و با مرکز است و نیروگاه نیز خود به شدت متعرض بود، زیرا استفاده از مازوت هم هزینه دارد و هم سیستم‌های آن‌ها را مستهلک می‌کند.

نیروگاه شهیدمفتح به عنوان یکی از صنایع مادر در استان همدان علاوه بر آب دشت‌های اطراف، هوای آن منطقه را نیز تحت تاثیر قرار داده و موجب شده تا شهر‌ها و روستا‌های نزدیک آب و هوای خود را وقف نیروگاه کنند.

با وجود اینکه استفاده از سوخت گاز در همه فصول برای نیروگاه از سوی معاون رئیس جمهور نیز تایید شده، اما همچنان این مصوبه عملیاتی نشده و دود ناشی از سوخت مازوت در هوای استان جولان می‌دهد.

علاوه بر مردم شهرستان‌های فامنین و کبودراهنگ، پرسنل نیروگاه نیز از دود ناشی از سوخت مازوت اذیت می‌شوند که این مسئله باید از سوی استانداری، نیروگاه مفتح و شرکت گاز جدی گرفته شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار