معاون رئیس‌کل دادگستری استان یزد خبر داد
معاون اجتماعی رئیس‌کل دادگستری استان یزد از افزایش چشمگیر حجم کلاهبرداری‌های اینترنتی در این استان خبر داد.
کد خبر: ۷۰۷۵۵۸
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵ 26 January 2019

محمدحسین رحیمی‌زاده با اشاره به اینکه در هفته‌های اخیر حجم کلاهبرداری‌ها و برداشت‌های غیرمجاز اینترنتی از حساب‌های بانکی مردم در استان یزد به نحو چشمگیری افزایش‌یافته است، گفت: حجم این کلاهبرداری‌ها در استان یزد به‌گونه‌ای است که در برخی روزها بالغ‌بر ۷۰ میلیون تومان از وجوه مردم برداشت‌شده است.

وی افزود: مردم باید بیش از هرزمانی هوشیاری خود را حفظ کرده و از هرگونه اقدامی که موجب افشای اطلاعات حساب و یا کارت‌بانکی آن‌ها برای اشخاص دیگر شود پرهیز کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد ادامه داد: مردم باید توجه داشته باشند که برای ارتقای امنیت حساب‌های خود باید رمزهای کارت‌بانکی خود را در فواصل مختلف تعویض کرده و با مراجعه به بانک صادرکننده کارت، فعال‌سازی رمزهای پویا یا یک‌بارمصرف را برای حساب‌های خود تقاضا کنند.

رحیمی‌زاده تأکید کرد: استفاده از رمزهای پویا یا یک‌بارمصرف در خریدهای اینترنتی تا حدود زیادی از برداشت غیرمجاز از حساب شما جلوگیری می‌کند. بانک‌ها طبق دستورالعمل بانک مرکزی، مکلف به ارائه رمزهای پویا شده‌اند که در این زمینه مردم باید از این خدمت امنیتی استفاده کنند.

این مسئول قضایی تصریح کرد: مردم باید توجه داشته باشند که در فروشگاه‌ها حتی‌الامکان خودشان کارت کشیده و رمز را وارد کنند، مگر اینکه خرید آن‌ها از فروشگاه‌های معتبر بوده و یا فروشنده را بشناسند. در استفاده از کارت‌خوان‌هایی که دست‌فروش‌ها یا فروشندگان دوره‌گرد همراه دارند، باید دقت بیشتری صورت گیرد.

معاون رئیس‌کل دادگستری استان یزد ادامه داد: مطابق بررسی‌های صورت گرفته عمدتاً آگهی فروش نرم‌افزارهایی چون مکان‌یاب، شنود مکالمات، دوست‌یابی، استخاره، فال و ... بستری برای کلاهبرداری هستند و بخش عمده‌ای از سرقت اطلاعات بانکی شهروندان ناشی از خریدهای ناامن این نرم‌افزارها است.

وی با اشاره به برخی از شگردهای کلاهبرداران برای سوءاستفاده از اطلاعات حساب شهروندان، گفت: کلاهبرداران با طراحی برخی نرم‌افزارها که نصب آن‌ها نیز بعضاً رایگان است، هنگام فعال‌سازی نرم‌افزار از اشخاص درخواست مبلغ ناچیزی وجه می‌کنند که پرداخت این وجه از طریق اینترنت، زمینه دسترسی آن‌ها به اطلاعات حساب افراد را فراهم می‌کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد تأکید کرد: شهروندان یزدی باید دقت داشته باشند که در خریدهای اینترنتی از کارت‌های بانکی با موجودی بالا استفاده نکره و به آدرس درگاه بانکی و سایت مربوطه نیز دقت کنند. آگهی‌های استخدام فوری، اینترنت و سیم‌کارت رایگان، ویزای فوری، ثروتمند شدن در مدت کوتاه و ... عمدتاً بستری برای کلاه‌برداری در فضای مجازی است همچنین باید برای خرید بلیت قطار یا هواپیما مستقیماً وارد سایت‌های مربوطه شوند.

این مسئول قضایی در ادامه گفت: بدون شک کنجکاوی در فضای مجازی بستری برای فریب برخی شهروندان است و کلاهبرداران با تبلیغات واهی در برخی کانال‌های تلگرامی افراد را ترغیب به فعال‌سازی برخی لینک‌ها می‌کنند که موجبات سوءاستفاده از اطلاعات حساب و اطلاعات شخصی افراد را فراهم می‌کند.

رحیمی‌زاده همچنین تصریح کرد: کلاهبرداری از طریق دستگاه‌های خودپرداز، یکی از روش‌های قدیمی و درعین‌حال همچنان رایج کلاه‌برداری از شهروندان یزدی است، اگرچه کلاه‌برداران غالباً غیر یزدی‌اند. در این شیوه از طریق تماس با افراد و اعلام برنده شدن خط موبایل شما یا برنده شدن جهت سفرهای زیارتی و تفریحی وجوه کارت‌های شمارا تصاحب می‌کنند.

وی اضافه کرد: در این شیوه از کلاهبرداری ساعت‌های تماس غالباً عصر و شب و در روزهای تعطیل است و سوابق موجود نشان می‌دهد در این زمینه، خانم‌های خانه‌دار بیشتر در معرض فریب‌های این‌چنینی هستند.

وی در پایان ضمن تشکر از همکاران قضایی و اداری در دادسرای یزد و پلیس بیان کرد: مجموعه دستگاه قضایی و پلیس تلاش دارند ضمن اطلاع‌رسانی برای پیشگیری از وقوع این‌گونه‌ جرائم با قاطعیت به شکایات مطروحه مردم رسیدگی و مجرمین را تحت تعقیب قرار دهند. همچنین رسانه‌ها نیز در اطلاع‌رسانی نقش مهمی دارند و امیدواریم با همکاری رسانه‌ها نسبت به آگاه‌سازی بیش‌ازپیش مردم اقدام نماییم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار