مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور گفت: هر چند وجود ذرت تراریخته در کشور را رد نمی‌کنم که مضرات آن نیز اعلام شده است اما باید بگویم گندم تراریخته نداریم، چرا که در تولید این محصول به خودکفایی رسیده‌ایم و میزان واردات این محصول بسیار کم است.
کد خبر: ۷۱۱۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۶ 04 February 2019

 سیدمحمد جعفری در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت 40 سالگی انقلاب اسلامی برگزار شد؛ ضمن اشاره به خرید تضمینی 9 میلیون و 500 هزار تن گندم در کشور اظهار کرد: طی سال‌جاری 87 هزار تن گندم در مازندران به ارزش 114 میلیارد ریال خریداری شد که 100 درصد مطالبات کشاورزان نیز پرداخت شد.

در تولید گندم نسبت به قبل از انقلاب رشد 5 برابری داشتیم
وی افزود: میزان تولید گندم در کشور در مقایسه با میزان دو میلیون و 500 هزار تنی گندم در سال‌های 56 و 57 بیش از 5 برابر شده است.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور خاطرنشان کرد: خرید تضمینی گندم طی سال‌جاری از طریق سامانه داده‌های کشاورزی انجام شد و تمامی کشاورزان در سطح کشور و استان در این سامانه ثبت‌نام و خرید از این طریق انجام شد که در سال 98 نیز هم در غله و هم در سایر غلات خرید تضمینی از طریق ثبت‌نام کشاورزان در این سامانه انجام خواهد شد.

مصرف سالانه 400 هزار تن آرد در مازندران
این مسئول با بیان اینکه مسئولیت تأمین آرد مصرفی استان با شرکت غله است، اظهار کرد: مصرف سالانه استان در این بخش، 400 هزار تن است که 100 هزار تن آن در داخل استان و مابقی از طریق سایر استان‌ها از جمله گلستان صورت می‌گیرد.

جعفری سرانه مصرف روغن خوراکی را در کشور به ازای هر نفر 17 کیلو اعلام کرد و ادامه داد: سالانه نزدیک به یک میلیون تن روغن به کشور وارد می‌شود که طی سال‌جاری در بخش نخست، 66 هزار تن روغن در بندر امیرآباد تخلیه شد و امید است تا پایان سال این میزان به 100 هزار تن برسد.

فعالیت 5100 نانوایی در مازندران
وی با اشاره به فعالیت بیش از 5 هزار نانوایی در سطح استان مازندران، بیان کرد: 3 هزار و 500 نانوایی یارانه‌ای و یک‌هزار و 600 نانوایی آزادپز در استان مشغول فعالیت هستند که تعداد این نانوایی‌ها، بیش از دو برابر نیاز استان است و تقریبا در استان به ازای هر 550 نفر یک نانوایی داریم.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور با بیان اینکه با حذف قانون فاصله صنفی، بر تعداد نانوایی‌های استان افزوده شد، اعلام کرد: نان دارای متولی خاصی نیست و دستگاه‌هایی نظیر غله، صنعت و معدن، علوم پزشکی، اصناف و سایر دستگاه‌های حاکمیت در این امر نظارت دارند.

این مسئول با بیان اینکه تا پیش از این، هیچ نظارتی بر فعالیت نانوایی‌های آزادپز چه در قیمت، وزن چانه، سهمیه و نوع آرد
نبود و آن‌ها در انتخاب هر یک آزادانه عمل می‌کردند، عنوان کرد: در حالیکه، هیچ‌یک از خبازی‌های آزاد برای تهیه آرد به شرکت غله مراجعه نمی‌کردند، اما با اقدامات صورت گرفته طی سال‌جاری، این واحدها خرید آرد مورد نیاز خود را از طریق سامانه انجام می‌دهند و با این حساب، هم نظارت بر این واحدها و هم نوع آرد مصرفی این واحدها در کنترل شرکت غله قرار گرفته است.

آزادپزها از آرد 18 درصد برای پخت نان استفاده کنند
جعفری با بیان اینکه ما استفاده نانوایی‌های آزادپز از آرد سفید را رد نمی‌کنیم؛ گفت: تمامی نانوایی‌های آزادپز می‌بایست از آرد 18 درصد برای پخت نان استفاده کنند.

وی با بیان اینکه 19 کارخانه آرد فعال در استان مشغول فعالیت هستند، متذکر شد: ماهانه نزدیک به 30 هزار تن در دو بخش 665 تومانی یارانه‌ای و 900 تومانی آزادپز در استان را تأمین می‌کنیم که کارخانه‌های فعال ما در سطح کشور جزو رتبه‌های برتر از لحاظ شاخص کیفی هستند.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور با بیان اینکه از سال 95، مسئولیت خرید کلزا را برعهده گرفتیم؛ یادآور شد: بیش از 90 درصد روغن خوراکی کشور را وارد می‌کنیم و درصد خودکفایی ما در تولید این محصول، حدود 10 درصد است که در برنامه ششم باید این میزان به 25 درصد ارتقا یابد.

این مسئول اضافه کرد: در سال 95، 200 هزار تن و طی سال‌جاری این میزان به 350 هزار تن رسید که استان مازندران توانست جایگاه دوم کشور را در این بخش، نصیب خود کند و پیش‌بینی ما برای سال آتی، تولید 500 هزار تن کلزا در سطح استان است.

صادرات آرد نداشتیم
جعفری در ادامه با بیان اینکه میزان صادرات آرد استان به کشورهای همسایه نزدیک به 40 هزار تن بوده است، تصریح کرد: طی سال‌جاری با توجه به اعلام ممنوعیت صادرات این محصول از سوی جهاد کشاورزی، صادراتی انجام نشد.

وی با بیان اینکه در آغاز طرح رتبه‌بندی نانوایی‌های مازندران تنها 4 درصد از مجموع خبازی‌ها، درجه یک و مابقی غالبا درجه 3 و 4 بودند، اعلام کرد: طی سال‌جاری با اموزش بیش از دو هزار واحد خبازی و نیز ارائه تسهیلات 15 میلیون تومانی با سود 15 درصد به 200 واحد، بهسازی و نوسازی این واحدها در دستور کار قرار گرفت تا شاهد افزایش نانوایی‌های درجه یک و دو در سطح استان باشیم و باید اعلام کنم هیچ محدودیتی در پرداخت تسهیلات نداریم.

تصمیم برای قیمت نان
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور در بخش دیگری از سخنانش در خصوص تغییر قیمت نان، تصریح کرد: حتماً باید در خصوص قیمت نان، تصمیمی گرفته شود، چرا که از آذر سال 93 تاکنون، هیچ تصمیمی در این خصوص گرفته نشد.

این مسئول تأکید کرد: یا باید قیمت نان را متناسب با هزینه‌های نانوا کنیم و یا برای ثابت نگه داشتن قیمت نان، باید هزینه حامل‌های انرژی را برای این واحدها، ارزان کنیم.

جعفری متذکر شد: تعداد نانوایی‌های استان، زیاد است و این مسئله موجب می‌شود تا سهمیه آرد نانوایی‌ها کم باشد و به‌طور متوسط هر نانوایی، سهمیه آردش 4 تا 5 کیسه در روز است.

مصرف بالای ذرت تراریخته
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص وجود محصولات تراریخته به‌ویژه در بخش غلات با بیان اینکه موضوع محصولات تراریخته، دو سال است که در کشور، مطرح شده است؛ اذعان کرد: امروز محصولات تراریخته بیشتر در ذرت دیده شده است و از آن‌جا که رتبه نخست کشور را در تولید گوشت سفید داریم، لذا میزان واردات این محصول به استان به یک میلیون تن می‌رسد که باید بگویم بنا بر نظر خودم، در این بخش هم محصول تراریخته ذرت وارد کشور می‌شود و هم استفاده؛ اما از آن‌جا که هیچگونه اظهار نظر دولتی در این بخش نشده است به همین مقدار بسنده می‌کنم.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور در پایان گفت: هر چند وجود ذرت تراریخته در کشور را رد نمی‌کنم که مضرات آن نیز اعلام شده است اما باید بگویم گندم تراریخته نداریم، چرا که در تولید این محصول به خودکفایی رسیده‌ایم و میزان واردات این محصول بسیار کم است.
بلاغ

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار