معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی گفت: علی‌رغم اینکه کشورهای اطراف می‌توانند دام را از کشورهایی چون استرالیا با نرخی پایین تهیه کنند اما دام ایرانی را هر رأس چهار میلیون تومان از قاچاقچیان می‌خرند.
کد خبر: ۷۱۲۶۷۷
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵ 07 February 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ مرتضی رضایی در بازدید از پژوهشگاه ابن سینا، با اشاره به طرح این پژوهشگاه برای تولید خارج رحمی جنین گاو با استفاده از سه نژاد برتر گاو گفت: این کار بسیار بزرگ و ارزشمند است و به عنوان اولین کار برای کشور به یادگار خواهد ماند و مطمئن هستم که این کار نتایج خوبی برای کشور خواهد داشت.

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی به اقدامات جهاد دانشگاهی اشاره و اظهار کرد: کارهای جهاد دانشگاهی همیشه کاربردی و با کیفیت بوده است، این کار هم بسیار ارزشمند است.

رضایی با اشاره به کمبود گوشتی که در کشور وجود دارد افزود: واقعاً لازم است تغییراتی در سطح دامداری‌های کشور برای تأمین گوشت رخ دهد، ما در این مورد دو راه بیشتر نداریم یا اینکه درهای کشور را برای واردات گوشت و خروج ارز باز کنیم که این امکان‌پذیر نیست و یا اینکه خودمان سریع دست به کار شویم.

وی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که دامپروری تازه در حال تلألو پیدا کردن است و ارزش محصولات آن در حال مشخص شدن است، ارزش دام ایرانی بسیار بالاست این در وضعیت فعلی مشخص است چون علی‌رغم اینکه کشورهای اطراف می‌توانند دام را از کشورهایی چون استرالیا با نرخی پایین تهیه کنند اما دام ایرانی را هر رأس چهار میلیون تومان از قاچاقچیان می‌خرند.

رضایی افزود: تهیه گوشت از خارج برای ما هر کیلو 32 هزار تومان  تمام می‌شود این نرخ با تبدیل نرخ دلار برای کشورهای اطراف هم همین است اما چرا حاضرند برای دام زنده ایرانی هر کیلو 150 هزار تومان پرداخت کنند، این نشان دهنده ارزش دام ایرانی است.

وی با بیان اینکه گفته می‌شود تهیه گوشت و محصولات کشاورزی از خارج مقرون به صرفه‌تر است پس نیازی به تولید در داخل نیست گفت: مگر می‌شود سالانه 900 هزار تن گوشت یا یک میلیارد و 300 میلیون جوجه به کشور وارد کرد؟ پس باید از تمام پتانسیل‌های کشور در این زمینه بهره برد.

این مسئول یکی از پتانسیل‌های فراموش شده در زمینه تولید دام را بخش خوراک اعلام و اظهار کرد: پسماندهای کشاورزی زیادی در کشور وجود دارد که می‌توان برای پرورش دام استفاده کرد مثلاً در خوزستان نزدیک دو میلیون تن پسماند نیشکر سالانه به آتش کشیده می‌شود.

وی افزود: سالانه بین 800 هزار تا یک میلیون تن ذرت دانه‌ای در کشور کشت می‌شود اما از باقیمانده این محصولات استفاده نمی‌شود.

وی در مورد پروژه پژوهشگاه ابن سینا یادآور شد: این کار باید حمایت شود، حمایت هم فقط پول و اعتبار نیست، این پروژه باید به دامداران معرفی شود تا سرمایه‌گذاران به سمت آن جذب شوند.

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: پتانسیل برای سرمایه‌گذاری در این بخش وجود دارد و باید برای استفاده از این پتانسیل کوشش کرد.

رضایی با بیان اینکه کمبود شدیدی در تولید گوشت کشور وجود دارد گفت: این کمبود حداقل به 150 هزار تن در سال می‌رسد، این رقم را باید در نسبت تولید گوشت از هر رأس دام قرار داد تا متوجه شد چه وضعیتی داریم طوری که از هر یک میلیون رأس گوسفند 18 هزار تن گوشت تولید می‌شود، بنابراین این فرصت فراهم شده است تا در این بخش فعالیت کرد و قدری کمبود گوشت کشور را جبران کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار