دادن دارو به نوزاد مساله مهمی است که نباید سرسری از کنارش گذشت. همیشه قبل از دادن دارو با پزشکتان مشورت کنید. نوزادان نسبت به افراد بالغ واکنش و حساسیت‌های دارویی شدیدتری از خود نشان می‌دهند
کد خبر: ۷۱۳۵۳۹
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷ 10 February 2019

تابناک فارس به نقل از برترین ها: دادن دارو به نوزاد مسئلهٔ مهمی است که نباید سرسری از کنارش گذشت. همیشه قبل از دادن دارو با پزشکتان مشورت کنید. نوزادان نسبت به افراد بالغ واکنش و حساسیت‌های دارویی شدیدتری از خود نشان می‌دهند. بنابراین دادن داروهای بدون نسخه و دم دستی به نوزاد، حتی اگر طبیعی و گیاهی باشند، باز هم خطرناک است. در این مطلب فهرستی از داروهایی که نباید به کودکتان بدهید آماده کرده‌ایم.

 

۱. آسپرین

هرگز به کودکتان آسپرین یا هر دارویی که آسپرین جزو ترکیباتش باشد ندهید، مگر آنکه پزشک آن را تجویز کند. آسپرین باعث می‌شود کودکان مستعد سندروم ری یا مسمومیت‌های کبدی شوند. تصور نکنید داروهای مخصوص کودک که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند حاوی آسپرین نیستند. در صورتی که تردید دارید از مسئول داروخانه یا پزشک در مورد دارو سؤال کنید. برای کاهش تب می‌توانید به جای آسپرین از استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید، مگر آنکه پزشک بر اساس سن نوزاد با این نظر مخالفت کند. در هر صورت بدون مجوز پزشک هیچ دارویی به نوزاد ندهید.

 

۲. داروهای سرماخوردگی بدون نسخه

کارشناسان و پزشکان می‌گویند داروهای سرماخوردگی را نباید به کودکان زیر سه سال داد. تحقیقات نشان داده این داروها نه تنها نشانه‌های بیماری را بهبود نمی‌دهند بلکه می‌توانند خطرناک هم باشند، مخصوصاً اگر کودک بیش از دُز مصرفی از دارو خورده باشد. در این حالت کودک ممکن است دچار بی‌خوابی، خواب‌آلودگی، مشکل معده، تپش قلب و تشنج نیز شود. در سال ۲۰۰۸ تولید داروی سرماخوردگی برای کودکان زیر سه سال متوقف شده است که این مطلب به بهبود وضعیت کمک کرده. در صورت سرماخوردگی نوزاد از پزشکتان کمک بخواهید و از دستگاه بخور استفاده کنید.

 

۳. داروهای ضدتهوع

هرگز داروهای تجویزی یا بدون نسخهٔ ضدتهوع به نوزاد ندهید، مگر اینکه پزشک در موردی بسیار خاص آن را توصیه کرده باشد. به یاد داشته باشید که استفراغ کردن نوزادان اغلب بسیار کوتاه‌مدت است و بدون دارو رفع خواهد شد. عوارض احتمالی و خطرات داروهای ضدتهوع قابل چشم‌پوشی نیستند. بنابراین اگر کودک شما دچار استفراغ شد و آب بدنش کاهش یافت، با پزشک تماس بگیرید تا راه‌حلی پیدا کند.

 

۴. داروهای بزرگسالان

خیلی‌ها فکر می‌کنند اگر دز کمتری از داروی بزرگسالان را به کودک هم بدهند، می‌تواند در بهبود حالش مؤثر باشد اما این باور اشتباه است. علاوه بر این یادتان باشد که دُز مصرفی نوشته‌شده روی بستهٔ قطره‌های دارویی کودکان ممکن است برای سنین بالاتر تعیین شده باشد. همیشه بسته‌بندی دارو را بررسی کنید تا مقدار مناسب با سن و وزن نوزادتان را بیابید. اگر دارویی فاقد این اطلاعات بود، آن را به کودکتان ندهید یا دقیقاً میزان مصرف را با نظر پزشک هماهنگ کنید.

 

۵. داروی تجویزشده برای دیگران

شاید تجربه داشته باشید که پزشک برای درمان یک بیماری خاص به فرزندان بزرگ‌تر شما یا فرزندان دوستان و آشنایانتان دارویی تجویز کرده که برای درمان بیماری مفید بوده است. به یاد داشته باشید که مصرف همان دارو برای نوزاد دیگر حتی با علائم بیماری مشابه می‌تواند خطرناک باشد. تنها داروهایی را به کودکتان بدهید که مخصوص سن و شرایط او تجویز شده‌اند.

 

۶. دارویی که تاریخ مصرفش گذشته

هر دارویی را که تاریخش گذشته باشد دور بریزید. همچنین اگر دیدید رنگ دارو تغییر کرده، بیش از حد شکننده شده یا به طور کلی آن‌طور که باید به نظر نمی‌رسد، از مصرف آن اجتناب کنید. دارویی که تاریخ مصرفش گذشته باشد نه تنها مؤثر نیست که مضر نیز هست. دور انداختن داروهای اضافه بهترین راه برای محافظت از سلامت فرزند شماست، زیرا وجود مقادیر زیاد داروی اضافی در خانه باعث می‌شود که خطر دسترسی نوزاد به آنها نیز بالا برود.

 

۷. داروهای جویدنی

داروهای جویدنی و هر داروی دیگری که به شکل قرص تولید می‌شود می‌تواند خطر خفگی را برای نوزاد به همراه داشته باشد. اگر کودک شما به سنی رسیده است که غذای جامد می‌خورد و می‌خواهید به او قرص بدهید، بهتر است با پزشک کودکتان یا دکتر داروساز مشورت کنید که آیا می‌توانید قرص را پودر کنید و همراه یک قاشق ماست یا پورهٔ سیب به نوزاد بدهید یا نه. این حالت به مصرف راحت‌تر دارو کمک می‌کند، اما مراقب باشید که کودکتان تمام قاشق ماست یا پوره را بخورد تا دز دارو جابه‌جا نشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار