کد خبر: ۷۱۴۱۰۴
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲ 12 February 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ چند وقتی است که در شهرهای بزرگ کشور به خصوص پایتخت، به دلیل شرایط اقتصادی شاهد جابه‌جایی‌های  جایگاه اسکان طبقات مختلف جامعه هستیم به شکلی که شمال شهرنشینان به میانه شهر، قشر متوسط به مناطق جنوبی‌تر و آنها که در مناطق جنوبی شهرها ساکن بودند به حاشیه شهر یا شهرهای کوچک‌تر نقل انتقال کردند.

این جابه‌جایی‌ها نه تنها مشکلاتی را در زمینه مسکن ایجاد می‌کند بلکه از نظر فرهنگی نیز تاثیرات زیادی داشته و  آسیب‌های اجتماعی را شکل می‌دهد.

امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه،درباره معضلات  فرهنگی و اجتماعی که این جابه جایی ها ایجاد می کند بیان داشت : هر طبقه را چند قشر در کنار یکدیگر تشکیل می‌دهد؛ حال وقتی که قشرهای مختلف جامعه، به دلایلی مثل میزان درآمد، جای خود را با دیگر اقشار عوض می‌کنند این مسئله عاملی خواهد شد تا مسکن، امکانات رفاهی، تجملات، تشریفات و حتی سبک زندگی‌ آنها نیز، دچار تغییرات زیادی بشود. دلیل آن نیز این است که لایه‌های اجتماعی یک طبقه جابه‌جا می‌شود.

این جامعه شناس ادامه داد: در شهرها اصل تنازع بقا حاکم است. یعنی هر محله و منطقه شهر تا وقتی که شما مناسب آن باشید یا آنجا از نظر فرهنگ، نوع ساختمان، همسایه‌ها و همچنین امکانات مناسب شما باشد شما را در خود نگه می‌دارد و وقتی آن امکانات مناسب شما نباشد شما را از آن منطقه بیرون می‌اندازد؛ به تدریج از منطقه یک شهر به  2 و 3 یا حتی 4 نقل مکان خواهید کرد.

وی با بیان اینکه جامعه در داخل شهر مرتب در حرکت بوده و عده ای جای دیگران را می‌گیرند، اذعان کرد: وقتی عده‌‌ای از محل سکونت خود جابه‌جا می‌شوند، خرده فرهنگ آنجا را نیز بهم می‌ریزد؛ یعنی سبک زندگی‌شان  به طور کل متفاوت می شود و در این شرایط بحران های روحی شکل می گیرد که در کنار مشکلات اقتصادی می تواند شکل دهنده آسیب هایی ناگوار باشد. زمانی که افراد در یک جامعه از منطقه‌ای به منطقه دیگر نقل مکان می‌کنند؛ خرده فرهنگ و بافت فرهنگی آنجا را نیز به ناچار عوض می شود  و در آن زمان ما شاهد ناهنجاری و آسیب‌ها خواهیم بود . به طور مثال شاهد هستیم در شهرهایی که قانون ریلی دارند مثلا در تهران، کرج، مشهد، قم، شهرهای زیارتی و صنعتی، تجانس آنها بهم خورده، جرم و آسیب های اجتماعی مثل اعتیاد، روسپی‌گری، فحشا، دزدی و ... رشد چشمگیری داشته است. وقتی می‌گوییم کرج، ایران کوچک است باید بدانید همه اقشار و همه فرهنگ‌ها از اقصی نقاط ایران در آن متجانس است.

این جامعه‌شناس در پایان با بیان اینکه جابه‌جایی طبقاتی که نشات گرفته از شرایط اقتصادی است را نباید ساده انگاشت زیرا به سرعت آسیب های اجتماعی را در مناطق مختلف شکل می دهد که خروج از آنها بسیار سخت خواهد بود تاکید کرد: مسئولان فرهنگی باید وارد عرصه شوند ؛ نباید این جا به جایی ها را ساده انگاشت و تصور کرد آسیبی جدی در بر نخواهند داشت زیرا خیلی زود با مخلوط شدن اجباری فرهنگ ها و سبک زندگی ها با مشکلاتی مواجه خواهیم شد که زخم های خطرناکی را به بطن جامعه خواهد زد. نقش آموزش و پرورش و توجه به فرزندان این خانواده ها حائز اهمیت است.

علی چاهه

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار