انگار وجدان مدیرانی که باید به صورت قاطع با متخلفان برخورد کنند هنوز بیدار نشده و همچنان باید منتظر زمانی باشیم که وضعیت عباس آباد بهشهر روز به روز بدتر بشود بدون هیچ تدبیری !.
کد خبر: ۷۱۵۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰ 15 February 2019

 این روزها از هر مسئولی که درباره دلیل وجود مشکلی در زیر مجموعه‌اش می‌پرسی از رانت‌خواری و تسلط رابطه بر ضابطه می‌گوید، ولی هیچ کس توضیح نمی‌دهد که منظورش دقیقاً چیست. صدای گوش خراش بولدوزر گوش را می‌خراشد و آرامش و سکوت باغ‌هاي اطراف را هم از بين برده است.
انگار وجدان مدیرانی که باید به صورت قاطع با متخلفان برخورد کنند هنوز بیدار نشده و همچنان باید منتظر زمانی باشیم که وضعیت عباس آباد بهشهر روز به روز بدتر بشود بدون هیچ تدبیری !.

باغ عباس آباد بهشهر یکی از باغ های زیبا در شمال ایران و در استان مازندران است که آب و هوا و طبیعت خوب این بخش عامل جذب گردشگران و توریست فراوان و البته برخی متمولان شده.
مجموعه جهانی باغ ‌های عباس‌آباد به مساحت ۵۰۰ هکتار در ۹ کیلومتری شهرستان بهشهر و در دامنه رشته‌کوه‌های البرز یکی از ۹ باغ ایرانی است که در قالب پرونده‌ زنجیره‌‌ای باغ‌های ایرانی در سال ۱۳۹۰ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. این باغ سرسبز و زیبا تنها باغ غیرکویری ایران از مجموعه ۹ باغ معروف ایرانی است که چندسالی می‌شود در اولویت فهرست یونسکو برای ثبت جهانی قرار دارد.

مدت هاست باغ عباس آباد دچار خشکسالی شده و این خشکسالی تهدیدکننده موجودیت باغ و سبب نابودی آن شد. با وجود این که حال باغ عباس‌آباد خوب نبود، یونسکو هم به آن کارت زرد داد تا نمکی بر جراحت آسیب آن باشد.

سازه‌های بتنی که چهره لطيف و زيباي طبیعت سبز عباس آباد را از بین می‌برد تا ارضاء کند عطش سيري ناپذير کسانی را که حاضرند هر کاری انجام دهند تا خواسته‌های‌شان به کرسی بنشیند حتي به قيمت نابودي یک " باغ جهانی"!.

ماجرا از آنجا شروع شد که مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگی استان مازندران خبر ساخت و ساز غیر مجاز را تایید کرده و گفته : علت دریافت کارت زرد مجموعه عباس‌آباد بهشهر، ساخت و سازها در قالب خدمات گردشگری در عرصه و حریم این مجموعه بوده است.

حالا که قرار است عباس آباد ( کارت زرد ) خود را از یونسکو دریافت کند بهتر است مسئولین مرتبط با آن‌، که مقصر اصلی ماجرا هستند، هم کارت قرمز خود را که خیلی وقت است آماده شده، دریافت کنند تا در تاریخ ثبت بشود که چه کسانی باعث و بانی این جفای تاریخی در حق این باغ جهانی شدند. با این اوصاف باید گفت جنگ دو سردارد، یا حافظان محیط زیست به حالِ بد این باغ جهانی و زیبا رسیدگی می‌کنند و یا شاهد ساخت و سازهای غیر قانونی و مخربانه می‌مانیم و افسوس می‌خوریم .

مشکلات تجاوز به حریم و عرصه باغ تاریخی عباس آباد گویا قصه پر غصه‌ای شد تا هر چند گاهی ثبت جهانی آن را با تهدید مواجه کند. آژیر خطر با این کارت زرد به صدا درآمد و می‌توان گفت از عباس آباد بهشهر تقریباً فقط یک اسم به جا مانده، آن هم به مدد عشق مردم استان به طبیعت بکر و سر سبزش است. لازم نیست حامی طبیعت باشی، کافی است یکبار که شده به این باغ جهانی بیایی تا مجذوب این باغ شوی، اما حال این باغ خوب نیست و باید به داد ناله‌های آخر این باغ برسیم که خدایی ناکرده نفسش تمام نشود .
ای کاش آقایان صندلی بِدِه بودند و صندلی خود را به نیروی جدید میداند که شاید شخص جدید میتوانست وضعیت را کمی تغییر دهد
بلاغ

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار