کد خبر: ۷۱۵۳۴۸
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳ 16 February 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ محمدرضا شریفی دونچالی کارشناس حوزه انرژی با اشاره به ظرفیت انرژی‌های‌ نو در کشور اظهار کرد: موقعیت جغرافیایی ایران و قرار گرفتن آن در مدار جنب حاره‌ای فرصت مناسبی برای استفاده از انرژی خورشیدی فراهم کرده است.

این کارشناس ادامه داد: فلات مرکزی ایران مانند مناطق کویری با دارا بودن نزدیک به 300 روز آفتابی در سال، بهترین مکان برای تولید انرژی‌های نو محسوب می‌شوند و می‌توان با استفاده از این ظرفیت برق کشور را تأمین کرد که متأسفانه به این ظرفیت توجه چندانی نشده است.

وی افزود: کاهش تولید برق آبی و کمبود منابع آبی مورد نیاز برای فعالیت نیروگاه حرارتی، بخشی از مشکلات مربوط به خشکسالی‌های یک دهه اخیر است. کاهش منابع آبی می‌تواند ما را به سمت استفاده از انرژی‌های نو سوق دهد.

شریفی دونچالی تصریح کرد: با توجه به معاهده پاریس و تعهد ایران برای کاهش آلایندگی و استفاده کم از سوخت‌های فسیلی، انرژی‌های تجدیدپذیر بهترین گزینه برای تأمین انرژی است.

این کارشناس بیان کرد: با توجه به منابع عظیم نفت و گاز در کشور، به انرژی‌های تجدیدپذیر توجهی صورت نگرفته است و این بی توجهی در اجرای برنامه پنجم توسعه به وضوح قابل مشاهده است، به گونه‌ای که قرار بود تا پایان برنامه پنجم ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر به 5 هزار مگاوات برسد، اما با بی توجهی این برنامه بدون هیچ پیشرفتی به برنامه ششم توسعه رسید.

شریفی دونچالی گفت: مقایسه قیمت پایانی برق تولید شده از انرژی‌های تجدیدپذیر و فسیلی کفه ترازو را به سمت استفاده از سوخت فسیلی سنگین کرده است، برای اصلاح این موضوع نیاز است ضمن واقعی سازی قیمت برق شرایط را برای استفاده از انرژی خورشیدی فراهم کرد.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه، سهم انرژی‌های نو 5 هزار مگاوات است که خوشبختانه در سال‌های 97 گام مثبتی در این خصوص برداشته شده است و ظرفیت انرژی‌های نو به 1000 مگاوات رسیده است.

این کارشناس بیان کرد: استفاده از پنل‌های خورشیدی برای برق رسانی به روستاها، تجربه‌ای موفق بوده است که می‌تواند از اتلاف انرژی جلوگیری کند و هزینه‌های برق رسانی به مناطقی که تعداد خانوار‌های آن کمتر از 10خانوار است را کاهش دهد.

شریفی دونچالی در پایان گفت: باید زیرساخت‌های تولید برق از نیروی خوشیدی فراهم شود، از سوی دیگر باید مکانیزم مناسبی برای توزیع برق تولیدی در نظر گرفته شود و نیاز است وزارت نیرو برای استفاده از این ظرفیت سرمایه گذاری‌های لازم و مناسبی انجام دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار