سقوط بهمن از شروع فصل زمستان تا نیمی از بهار یکی از وقایعی است که هر سال آسیب ها و خسارات مالی و حتی تلفات جانی به همراه دارد و به عنوان یکی از دغدغه های مسئولان و مردم مطرح می شود.
کد خبر: ۷۱۵۳۶۵
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰ 16 February 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ رییس پلیس راه البرز با بیان اینکه عوامل متعددی باعث ایجاد بهمن می شود می گوید: گاهی به علت گرمای هوا، وزش باد شدید و تغییرات آب و هوایی و فصلی که به وجود می آید در جاده های کوهستانی شاهد سقوط بهمن هستیم.

سرهنگ رضا گودرزی با اشاره به اینکه شیب تند کوه ها، زاویه های بارش و نشست برفی، تکان های جاده ای و اصوات از دیگر دلایل سقوط بهمن در نواحی کوهستانی می شود می افزاید: بهمن با حرکت توده‌های برف بر روی شیب کوهستان، در زمانی که شرایط ناپایداری بر روی شیب داشته باشد، با تحریک یک عامل خارجی مانند وزن برف تازه باریده، باد، وزن یک کوهنورد و مواردی دیگر ایجاد می‌شود.

سرهنگ گودرزی با اشاره به این که در زمستان اسکی بازان در مناطق کوهستانی به ورزش اسکی می پردازند می گوید: وقتی هشدار‌ها جدی گرفته نشود یا زمانی که عوامل محیطی موثر بر وقوع بهمن به خوبی شناخته نشوند یا به آن‌ها توجه نشود، وقتی یک فرد اسکی باز از پیست اسکی خارج می‌شود تا بر روی برف‌های نکوبیده اسکی کند، یا یک کوهنورد از مسیر مشخص شده صعود خارج می‌شود تا بر روی برف‌ها از خود ردی به جای بگذارد، نه تنها باعث سقوط بهمن می‌شود، بلکه خطر جان باختن خود و دیگران را نیز ایجاد می کند.

وی بیان می کند: حرکت هواپیما، قطار و همچنین حرکت دسته جمعی حیوانات مثل آهوان و گوزن ها از دلایل دیگر سقوط بهمن است.

نقاط مستعد سقوط بهمن در جاده چالوس

رییس پلیس راه البرز با بیان این که بیشترین آمار سقوط بهمن در البرز در جاده کرج چالوس اتفاق می افتد می افزاید: برخی نقاط در این جاده که مستعد سقوط بهمن هستند شناسایی شده اند.

سرهنگ گودرزی می گوید: محدوده حسنکدر، محدوده کوشک در 3 نقطه گروه آهکی(200متر بالاتر از کوره آهکی و نرسیده به امام چشمه) از نقاط مستعد سقوط بهمن هستند.

وی می افزاید: گچسر (100متر مانده به هتل) از سمت کرج، و همچنین 200متر مانده به سه راهی دیزین از سمت کرج از دیگر مناطق مستعد این رخداد هستند.

سرهنگ گودرزی سه راهی دیزین، پیچ سرهنگ، حدفاصل سه راهی دیزیت تا گالریها، مقابل پاسگاه پلیس راه، دهانه جنوبی تونل و آش فروشی ها در جاده چالوس را از دیگر مناطق بهمن خیز اعلام کرده و اضافه می کند: از نسا تا دهانه جنوبی تونل، نقطه به نقطه آن مستعد وقوع ریزش بهمن است.

سرهنگ گودرزی با اشاره به اینکه راهکارهایی برای جلوگیری از سقوط بهمن و ورود خسارت به خودروها وجود دارد می گوید: فنس بندی های مرتفع و قوی در لبه کوه ها و طول مسیر، سازه بندی بتنی در عمق زمین و ارتفاع مناسب در طول مسیر، ایجاد پوشش گیاهی و همچنین ایجاد بادشکن و یا تغییر زاویه وزش باد از نمونه این راهکارهاست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار