کد خبر: ۷۱۵۷۰۱
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۵ 16 February 2019
    نسخه پیچی مسئولان و متولیان کشوری و استانی تاکنون نتوانسته مانع از نوسان های قیمت در بازار آشفته و پرتلاطم گوشت در کهگیلویه و بویراحمد شود تا جایی که بررسی موضوع قاچاق دام زنده به نشست کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کشیده شد.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از ایرنا، بروز چنین بحرانی ،فرصت طلبی دلالان و واسطه ها در توزیع و فروش این محصول را در پی داشته و هم اینک افزایش خیرکننده قیمت گوشت حتی تا مرز هر کیلوگرم 100 هزار تومان در بخش هایی از استان کهگیلویه و بویراحمد دیده می شود.
افزایش قیمت گوشت ناشی از کمبود فاحش دام زنده از یک سو و تلاش دلالان و قاچاقچیان برای خروج غیرمجاز دام از استان حتی به مرزهای کشور، مسئولان و متولیان امر در این استان را به ستوه آورده است.
امروز افزایش قیمت گوشت نه تنها به چالشی اقتصادی و معیشتی تبدیل شده بلکه در کنار آن موضوع قاچاق دام زنده کم کم به مساله ای اجتماعی و حتی امنیتی در کشور و کهگیلویه و بویراحمد تبدیل می شود.
اما امروز شنبه موضوع اصلی کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کهگیلویه و بویراحمد به قاچاق و خروج غیرمجاز دام زنده از مبادی خروجی استان اختصاص داشت و استاندار نیز دستگاه های ذیربط را موظف به مبارزه قاطع با این پدیده کرد.
علی محمد احمدی تصریح کرد: قاچاق از هر نوعی خود بلای خانمان سوز است اما قاچاق دام زنده آن هم برای استان مولدی با داشتن بیش از 2میلیون راس دام دردی به مراتب سنگین تر و مایه شرمساری برای مسئولان و نهادهای متولی است.
وی از اینکه دستورالعمل اجرایی برای جلوگیری از خروج قاچاق دام پس از حدود 15 روز از اعلام رسمی آن توسط رئیس دفتر رئیس جمهوری همچنان در میان بروکراسی های اداری برخی نهادهای متولی می چرخد به شدت انتقاد کرد.
احمدی حوزه معاونت سیاسی و امنیتی و کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان را موظف به اجرای بندهای دستورالعمل اجرایی رئیس دفتر رئیس جمهوری و اعلام گزارش کار نهادهای مربوطه ظرف یک هفته آینده کرد.
وی یادآور شد: امروز در اثر سوء مدیریت ها و برخی بی تدبیری ها و عدم نظارت های به موقع دام های زنده این استان به راحتی خارج تا جایی که حتی یکی از استان های پیشرو در بروز این چالش محسوب می شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه مدیران باید شرایط امروز و جنگ اقتصادی را بپذیرند، تصریح کرد: باید خود را در قبال فشارهای اقتصادی که گریبان گیر مردم به ویژه افراد فقیر و کم بضاعت شده پاسخگو دانست.
وی افزود: خبرهای رسیده از برخی مبادی خروجی و مرزهای کشور همچون مرز خسروی در کرمانشاه حکایت از قاچاق دام زنده از استان های جنوجی به ویژه کهگیلویه و بویراحمد دارد.
وی گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و سایر نهادهای نظارتی و قضایی استان با تشدید بازرسی ها مانع از خروج غیرمجاز دام شوند و گزارش روزانه از ایست و بازرسی ها را به کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان ارائه دهند.
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کهگیلویه و بویراحمد نیز از تصویب شیوه نامه ضوابط جدید خرید و فروش و حمل و نگهداری دام خبر داد.
حسین بهمنی اظهار داشت: بر اساس این شیوه نامه تنها دامی می‌تواند خرید و فروش شود که دارای پلاک هویتی باشد که این پلاک هویت نیز باید از سامانه هویتی وزارت جهاد کشاورزی برای تمامی دام‌ها تهیه شود.
این پلاک شناسه‌ای 15 رقمی و قابل رویت است که روی گوش دام نصب می‌شود و همه‌ی دام‌ها باید این پلاک را داشته باشند و صاحب دام با مراجعه به پنجره واحد کشاورزی باید ضمن ثبت دام خود این پلاک را نیز ثبت کند که دامدار برای دامی که تازه متولد می‌شود 5 روز فرصت دارد که این پلاک هویتی را دریافت کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با بیان اینکه هیچ کمبودی در زمینه دام زنده در بازار استان وجود ندارد، گفت: جمعیت دامی استان 2 میلیون و 160 هزار راس دام است.
الیاس تاج الدینی افزود: سالانه در کهگیلویه و بویراحمد حدود 14 هزار و 800 تن گوشت قرمز تولید می شود در حالی که میزان مصرف سالانه استان 8 هزار و 600 تن است.
وی ادامه داد: سالانه حدود 6 هزار و 200 تن مازاد بر مصرف استان، گوشت تولید می شود.
وی بیان کرد: هم اینک در پروار بندی های موجود در استان حدود 8 هزار راس بره و 36 هزار راس گوساله پروار بندی شده موجود است.
وی تاکید کرد: وظیفه جهاد کشاورزی تولید گوشت قرمز مورد نیاز کهگیلویه و بویراحمد است و در تامین دام زنده هیچ مشکلی وجود ندارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار