رئیس پلیس فتا استان فارس با اعلام اینکه برداشت غیر مجاز از حساب‌های شخصی به عنوان بیشترین جرم در استان مطرح است گفت: پزشکان و استادان دانشگاه هدف اول مجرمان فضای مجازی هستند.
کد خبر: ۷۱۶۷۵۵
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳ 19 February 2019

تابناک فارس به نقل از تسنیم:سرهنگ حبیب‌الله رجبلی اظهارداشت: برداشت غیر مجاز از حساب‌های شخصی به عنوان بیشترین جرم در استان مطرح است و در حال حاضر 50 درصد از جرائم فضای مجازی برداشت غیر مجاز از حساب‌ها است که در فارس این رقم در مقایسه با سال گذشته 100 درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به فعالیت برخی از مجرمان در فضای مجازی گفت:پرونده‌ای در فارس تشکیل شد که متهمی در زندان از حساب چند پزشک برداشت غیر مجاز انجام داده و با همدستی افرادی دیگر از طریق فضای مجازی آنان را به اخاذی تهدید کرده بود که با تلاش ماموران انتظامی متهمان بلافاصله شناسایی و دستگیر شدند.

رئیس پلیس فتای استان فارس کشف 90 درصدی جرائم فضای سایبری استان فارس را به عنوان یکی از افتخارات نیروهای انتظامی فارس مطرح کرد و گفت: بر اساس آمارهای رسمی بیش از 95 درصد از جرائم سایبری در استان کشف و متهمین دستگیرمی‌شوند.

وی با اشاره به اینکه اکثر متهمان فضای مجازی 22 تا 30 ساله هستند افزود: امروز کلاهبرداران فضای مجازی قادر هستند در هر مکانی با استفاده از ترفندهای اینترنتی طعمه‌های خود را برای کاربران فضای مجازی پیدا کنند و آنان را در دام خود قرار دهند.

رجبلی خطاب به مسئولان استان فارس گفت: از آنجایی که اکثر مسئولان استان با کارکرد فضای مجازی آشنایی کامل ندارند، اقدامات پیشگیرانه در فضای مجازی از سوی مسئولان به عنوان یک دغدغه اصلی در جامعه هدف احساس نشده است و حتی برخی از مدیران استان نیز در دام این افراد قرار گرفته‌اند و از حساب‌هایشان مبلغی وجه برداشت که با تلاش ماموران پلیس فتا متهمان شناسایی و دستگیر شده‌اند.

 

رجبلی کپی‌برداری از کارت بانکی با نام جرم اسکیمر ( یک دستگاه کارت‌خوان است که اطلاعات شما را کپی می‌کند) یاد کرد و گفت: بسیاری از متهمان همواره تلاش می‌کنند با شیوه‌های مختلف از طریق کارت‌خوان‌های سیار و غیر رسمی با استفاده از اسکیمرکارت شهروندان را جعل و با استفاده از رمز بانکی از حساب آنان برداشت کنند.

وی بیان کرد: چندی پیش یک دکان فروش اغذیه در بین راه حوالی سورمق با استفاده از دستگاه اسکیمر توانست کارت هزار مشتری را جعل و از حساب آنان پول برداشت کند که با شکایت یک مالباخته بلافاصله فرد شناسایی و به راجع قضایی تحویل داده شد.

وی با اشاره به اینکه شهروندان قبل از خرید از سایت‌های اینترنتی ابتدا می‌بایست به معتبر بودن فروشگاه اطمینان پیدا کنند، افزود : تمامی فروشگاه‌های اینترنی که قصد فعالیت اقتصادی در این حوزه را دارند می‌بایست از نماد اعتماد الکترونیک برخوردار باشند.

رئیس پلیس فتا استان فارس افزود: کاربران با کلیک کردن بر روی این نماد که گوشه‌ای از فروشگاه اینترنتی مجاز و معتبر ممهور شده است، می‌توانند به اطلاعاتی از قبیل مشخصات مدیر سایت، آدرس، ایمیل، تلفن، فکس، تاریخ و مهلت اعتبار فروشگاه و غیره دسترسی یابند.

رجبلی با اشاره به نشانی سایت و ایمیل پلیس فتا، آن را دریچه ارتباطی با شهروندان اعلام کرد و افزود: پلیس فتا از هموطنان درخواست می‌کند در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق این سایت Cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش یا از طریق شماره تلفن‌های 2183930،2183919،2183921اطلاعات خود را گزارش دهند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار