فلسفی با اشاره به تولید نفت در اهواز، گفت: حدود 200 حلقه چاه که بیش از یک میلیون بشکه نفت تولید می‌کنند در اهواز وجود دارند که قانون برای آنها عوارض معین کرده است. در قانون به عوارض انواع نفت نیز اشاره شده است. در قانون آمده است که یک درصد از قیمت فروش نفت به عنوان عوارض آلاینده باید پرداخت شود.
کد خبر: ۷۱۷۰۸۰
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰ 20 February 2019

محمدجعفر فلسفی در نشست خبری درمورد پیگیری حق آلایندگی شهرداری اهواز از شرکت نفت در شورای شهر اهواز برگزار شد، اظهار کرد: شرایط اهواز مطلوب نیست و بیشتر اخباری که در این استان منتشر می‌شود نشان از وضعیت بغرنج است که منشاء بسیاری از نگرانی‌ها است.

به گزارش"تابناک" وی با اشاره به تبعات مهاجرت، گفت: مهاجرت‌ از خوزستان بسیار بالا است. این مهاجرت‌ها به دلایل متعددی انجام شده است. مسائل زیست‌محیطی، موضوع آلایندگی و گرد و غبار در این زمینه نقش اساسی دارند.

عضو شورای شهر اهواز گفت: موضوع دیگری که موجب افزایش مهاجرت‌ها شده است مباحث عمرانی و رفاهی شهر است. متأسفانه ما نسبت به آنچه باید باشیم بسیار فاصله گرفته‌ایم. شاید نسبت به کلان‌شهرهای دیگر 20 سال عقب هستیم و جبران این مسأله کار ساده‌ای نیست. اکنون شرایط کشور به گونه‌ای است که کار بسیار سخت است. 

فلسفی بیان کرد: مهاجرت فشار را بر مجموعه شهرداری تشدید کرده است و منابع درآمدی را تحت تأثیر قرار داده است. کسانی که توانایی و تمکن لازم را ندارند مجبورند شرایط را تحمل کنند اما کسانی که امکانات لازم برای مهاجرت دارند، مهاجرت می‌کنند.

عضو شورای شهر اهواز عنوان کرد: آمارها حکایت از مهاجرت دارد اما آیا قرار است این روند ادامه داشته باشد؟ اگر با این شرایط پیش برویم روند مهاجرت تشدید می‌شود. چه چیزی می‌تواند این شرایط را تغییر دهد؟

وی تصریح کرد: بخشی از منابع درآمد شهرداری از عوارض ساخت و ساز حاصل می‌شود که نقش تعیین‌کننده‌ای در درآمد همه شهرداری‌ها دارد اما در اهواز شاهد رکود ساخت و ساز هستیم و این موضوع به دلیل مهاجرت سال به سال تشدید می‌شود.

وی بیان کرد: همان‌طور که مقام معظم رهبری بارها بر مطالبه‌گری تأکید کرده‌اند وظیفه ما است که مطالبه‌گری کنیم. منتخبان مردم، نمایندگان مجلس و اعضای شورا باید مطالبه‌گر مردم باشند. اگر عواملی مانع از رسیدن به مطالبات بحق‌مان است باید این عوامل را بشناسیم تا بدانیم چه کاری کنیم. 

فلسفی با اشاره به تولید نفت در اهواز، گفت: حدود 200 حلقه چاه که بیش از یک میلیون بشکه نفت تولید می‌کنند در اهواز وجود دارند که قانون برای آنها عوارض معین کرده است. در قانون به عوارض انواع نفت نیز اشاره شده است. در قانون آمده است که یک درصد از قیمت فروش نفت به عنوان عوارض آلاینده باید پرداخت شود.

عضو شورای شهر اهواز  تصریح کرد: برای دریافت حق آلایندگی نیاز داریم که سازمان حفاظت محیط زیست شرکت‌های آلاینده را معرفی کند که این کار انجام شده است.

وی عنوان کرد: یک درصد فروش نفت را به یک درصد کارمزد تبدیل کرده‌اند و آن را مبنا قرار داده‌اند که بنا بر آن رقم آلایندگی بسیار کاهش می‌یابد.

فلسفی ادامه داد: سهم آلایندگی نفت خوزستان از سال  88 تا 92، 23 هزار و 338 میلیارد ریال است. به طور کلی 58 درصد تولید ناخالص داخلی خوزستان سهم تولید نفت است.

وی با بیان اینکه بخشی از  عدم دریافت حق آلایندگی به علت تعلل بوده است، ادامه داد: اگر این پول به خوزستان می‌آمد چه اتفاقی در خوزستان رخ می‌داد؟ اکنون اگر پیگیر این موضوع نباشیم عقب می افتیم و اگر همه چیز را رها کنیم وضعیت تغییری نمی‌کند.

عضو شورای شهر اهواز گفت: اگر حق آلایندگی حق ما است اما آن را نگرفتیم به ضعف ما و عدم آشنایی به قوانین و پیگیری برمی‌گردد.

فلسفی با بیان اینکه عمده تولید نفت در شرکت کارون و مارون است، بیان کرد: امسال جهت حق آلایندگی سال 93 پیگیری جدی داشتیم به طوری که کاملا به نقطه‌ای رسیدیم که اعمال شود. حق آلایندگی شهرداری اهواز تنها از شرکت کارون با جرایم در سال 93، بیش از 700 میلیارد تومان است. 

وی عنوان کرد: در حال حاضر برای پرداخت حق آلایندگی شرکت نفت مهلت داده شده است که باید مراحل بعدی اجرا شود. در یکی از دوره‌های گذشته به علت بسته شدن حساب شرکت نفت از دفتر ریاست جمهوری موضوع را پیگیری کردند و موفق شدند.

عضو شورای شهر اهواز تصریح کرد: برای گرفتن حق‌مان باید مسیرهای مختلف را بگذرانیم. مثلا از طریق نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا ارسال نامه به مقام معظم رهبری موضوع را پیگیری کنیم. قطعا دیوان محاسبات می‌تواند در این زمینه اقدام کند.

عضو شورای شهر اهواز گفت: به دلیل فشارهایی از شرکت نفت، شرایط  اجازه نمی‌دهد پولی به ما پرداخت کنند اما حتی حاضر هستیم حق آلایندگی از شرکت نفت قسطی پرداخت شود

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار