کد خبر: ۷۲۰۷۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۸ 02 March 2019

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ادامه روند نزولی دلار از نقطه اوج هفته در بازار تهران، گامی دیگر برای حذف دلار، شاخص‌های بورس به شدت دلار زده هستند، بازگشت برنت به زیر ۶۶ دلار، تکمیل ۹۹ درصدی خط لوله انتقال گاز روسیه به چین، ۶۰ کانتینر گوشت هفته آینده در بازار مصرف عرضه می‌شود، چند تُن چمدان به کشور وارد شد و کاهش قیمت جهانی طلا را در بر دارد.

افزایش قیمت به ایستگاه اتوبوس‌های نوروز رسید

در معاملات روز پنجشنبه، بر پایه اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی از صرافی‌های مجاز، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۳۱۰۰ تومان در این صرافی‌ها خریداری شد و با افت ۵۰ تومان نسبت به روز قبل، به قیمت فروش ۱۳۲۰۰ تومانی رسید. این در حالی است که روز یکشنبه، قیمت فروش دلار آمریکا در سطح ۱۳۶۵۰ تومان قرار داشت. همچنین به نقل از سنا، هر اسکناس یورو به عنوان دیگر ارز پرتقاضا در بازار تهران، به نرخ ۱۵۲۰۰ تومان در صرافی‌های مجاز خریداری شد و با کاهش ۵۰ تومانی نسبت به روز قبل، به قیمت ۱۵۳۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد. این ارز نیز روز یکشنبه، در بالاترین قیمت هفته یعنی ۱۵۶۰۰ تومان قرار داشت.

گامی دیگر برای حذف دلار

سال گذشته میلادی، بسیاری از کشور‌ها به دلیل اقدامات خصمانه آمریکا و استفاده ابزاری این کشور از دلار به سمت تدابیری در راستای کاهش وابستگی به این ارز در مبادلات تجاری خود رفتند. هند و ژاپن دیروز با امضای یک قرارداد سوآپ ارزی دوجانبه جدید میان بانک‌های مرکزی دو کشور توافق سال گذشته سوآپ ارزی ۷۵ میلیارد دلاری را رسما فعال کردند. این توافق در سفر نخست وزیر هند به ژاپن در اکتبر سال ۲۰۱۸ به عنوان مکانیزم پرداخت مبادلات خارجی بین دو کشور ایجاد شد. وزارت اقتصاد هند دیروز طی بیانیه‌ای اعلام کرد: توافق سوآپ ارزی از امروز رسمی اجرایی می‌شود.

در این بیانیه آمده است: این توافق روح یک شراکت قوی و زمینه همکاری‌های استراتژیک در آینده بین دو کشور است. این همکاری مالی به تقویت مناسبات اقتصادی بین هند و ژاپن منجر خواهد شد. با اعمال تحریم‌های آمریکا، هند با مشکل در پرداخت پول به شرکای تجاری خود نظیر روسیه، ایران و ونزوئلا روبه‌رو شده است.

شاخص‌های بورس به شدت دلار زده هستند

محمد حسن نژاد با اشاره به نوسانات شاخص بورس در روز‌های اخیر، گفت: ذات بورس این بوده که شاخص‌های این بازار طی روز‌های مختلف ممکن است افزایش و کاهش یابد و هیچ ارتباطی به مسائل سیاسی ندارد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه شاخص بورس رابطه معناداری با نوسانات ارز دارد، افزود: زمانی که قیمت ارز افزایش یافته شاخص بورس بالا رفته و زمانی که قیمت ارز پایین می‌آید، شاخص بورس نیز کاهش می‌یابد. وی ادامه داد: زمانی که قیمت دلار افزایش می‌یابد، درآمد شرکت‌های صادرکننده بورسی افزایش یافته و زمانی که قیمت دلار کاهش می‌یابد، درآمد آن‌ها کاهش می‌یابد، چراکه شاخص‌های بورس به شدت دلار زده هستند. نماینده مردم جلفا در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در بودجه سال آینده منابع قابل توجهی برای بخش تولید درنظرگرفته نشده که اثر خود را در بازار سرمایه می‌گذارد، اظهار داشت: زمانی که درآمد‌های آتی تنزیل و تورم افزایش یافته شاخص بورس کاهش می‌یابد، لذا شاخص بورس ارتباطی به مسائل سیاسی ندارد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه شاخص بورس بیشتر به قیمت ارز مرتبط است، تصریح کرد: متأسفانه در ایران با افزایش قیمت ارز شاخص بورس نیز افزایش می‌یابد، در حالی که وضعیت این شاخص‌ها در دنیا متفاوت است. /خانه ملت

واکنش وزیر اقتصاد به خبر افزایش نرخ سود بانکی

فرهاد دژپسند در حاشیه نشست با مدیران عامل بانک‌ها در جمع خبرنگاران، درباره برنامه‌های وزارت اقتصاد برای بانک‌ها اظهار داشت: شرایط اقتصاد کشور به گونه‌ای است که نیاز داریم بانک‌ها حضور فعال‌تری در عرصه اقتصاد داشته باشند. دژپسند خاطرنشان کرد: خوشبختانه بدهی دولت به بانک مرکزی در سال گذشته حدود ۷.۴ درصد کاهش پیدا کرده و امیدواریم بتوانیم برای تسویه بدهی دولت به بانک‌ها نیز گام‌های موثری برداریم. وی افزود: در کنار آن باید روش‌هایی را طراحی کنیم که بدهی بخش غیر دولتی به بانک‌ها کاهش پیدا کند تا با کمک این منابع در کنار منابع حاصل از آزادسازی دارایی‌های مازاد و آزادسازی شرکت‌هایی که بی‌دلیل در بانک‌ها وجود دارد، بتوانیم فرآیند اعطای تسهیلات را تسریع کنیم.


وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: دلایل مختلفی برای عدم وصول معوقات بانکی وجود دارد که بخشی از آن به شرایط اقتصادی بازمی‌گردد و بخشی به دلیل تملک واحد‌های تولیدی توسط بانک‌ها بوده که این واحد‌ها باید فعال‌سازی شود. وی در مورد اخباری که درباره افزایش نرخ سود بانکی شنیده می‌شود نیز گفت: در حال بررسی برای تصمیم گیری در مورد سود تسهیلات هستیم اخباری که گفته می‌شود سود بانکی کاهش یا افزایش پیدا می‌کند اکنون موضوعیت ندارد و این امر در حیطه کار بانک مرکزی است که باید به شورای پول و اعتبار پیشنهاد دهد و در این شورا تصویب شود. /مهر

روند کاهشی قیمت نفت در بازار جهانی/ بازگشت برنت به زیر ۶۶ دلار

در معاملات دیروز بازار جهانی انرژی هر بشکه نفت برنت دریای شمال، با ۶۲ سنت کاهش نسبت به روز چهارشنبه ۶۵.۷۷ دلار قیمت‌گذاری شد. نفت آمریکا نیز ۳۴ سنت کاهش قیمت را تجربه کرد و ۵۶.۶ دلار به فروش رسید. به گزارش پایگاه رسمی سازمان کشور‌های صادرکننده نفت، اوپک، در آخرین مبادلات روز چهارشنبه بازار جهانی، هر بشکه نفت اوپک ۶۴.۹۷ دلار به فروش رسیده است. به گزارش رویترز، تداوم اختلافات تجاری بین چین و آمریکا در کنار چشم‌انداز کاهش رشد اقتصادی چین، از مهم‌ترین دلایل روند نزولی قیمت نفت در معاملات دیروز بوده است.

تکمیل ۹۹ درصدی خط لوله انتقال گاز روسیه به چین

شرکت گازپروم روسیه اعلام کرد ساخت خط لوله انتقال گاز روسیه به چین موسوم به قدرت سیبری ۹۹ درصد تکمیل شده است. انتظار می‌رود انتقال گاز از طریق این خط لوله از ماه دسامبر سال جاری آغاز شود. در سال ۲۰۱۹، گازپروم قرار است ۲.۲۴ میلیارد دلار برای ساخت این خط لوله ۳ هزار کیلومتری سرمایه گذاری کند. این خط لوله پس از تکمیل سالانه ۳۸ میلیارد متر مکعب گاز را از روسیه به چین منتقل خواهد کرد. قرارداد ساخت این خط لوله در سال ۲۰۱۴ بین گازپروم و شرکت CNPC چین امضا شد و مدت زمان این قرارداد سی سال تعیین شده است. ساخت این خط لوله در خاک چین از سال ۲۰۱۷ آغاز شده و قرار است، گازپروم تا ماه دسامبر تست‌های مربوط به این خط لوله را انجام دهد.

بانک مرکزی کره‌جنوبی نرخ بهره را ۱.۷۵ درصد اعلام کرد

بانک مرکزی کره جنوبی در جلسه سیاست گذاری روز پنجشنبه خود، نرخ بهره را به دلیل کاهش صادرات و کم رونق شدن بازار اشتغال زایی این کشور بدون تغییر ۱.۷۵ درصد حفظ کرد. همچنین از جمله دلایل دیگر آن به کاهش کُند نرخ تورم و نرسیدن به رقم از پیش هدف گذاری شده بانک مرکزی کره جنوبی برمی‌گردد. البته پیش از این، کارشناسان اقتصادی پیش بینی کرده بودند که نرخ بهره کره جنوبی بدون تغییر باقی خواهد ماند؛ بنابراین، بانک مرکزی کره جنوبی اعلام کرد نرخ تورم این کشور در سال جاری میلادی کمتر از یک درصد خواهد ماند که ضعیف‌تر از پیش بینی انجام شده در ماه ژانویه است. بانک مرکزی کره جنوبی رشد اقتصادی این کشور را در سال جاری میلادی حدود ۲.۶ درصد برآورد کرد. به نقل از ایبنا؛ بر پایه این گزارش، وون واحد پول کره جنوبی در برابر دلار بدون تغییر ۱۱۱۹.۴۰ دلار معامله شد و ارزش اوراق قرضه سه ساله با یک نقطه پایه افزایش به ۱.۸۲ درصد رسید و اوراق قرضه ده ساله هم با دو نقطه پایه رشدی به ۲.۰۱ درصد رسید. نرخ بیکاری کره جنوبی هم در ماه ژانویه به بالاترین رقم در ۹ سال اخیر رسید و تورم هم به ۰.۸ درصد کاهش پیدا کرد که رقم 2 درصد برای آن برآورد شده بود.

۶۰ کانتینر گوشت هفته آینده در بازار مصرف عرضه می‌شود

دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس با اشاره به تعیین تکلیف کانتینر‌های گوشت انبار شده در گمرک بندر شهید رجایی، گفت: از ۶۱۹ کانتینر گوشت، ۱۵۴ کانتینر به صورت قطعی توسط مالکان ترخیص و ۶۰ کانتینر گوشت دیگر هفته آینده در بازار مصرف عرضه می‌شود. ابوالفتح ابوالهادی افزود: با وجود خروج شماری از کانتینر‌های گوشت اکنون تعداد ۸۱۵ کانتینر گوشت در اسکله بندر شهید رجایی بندرعباس موجود است و روند واردات گوشت همچنان ادامه دارد. دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس تصریح کرد: تعداد ۱۱۱ کانتینر گوشت نیز توسط اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان شناسایی و به صاحبان کالا جهت انجام تشریفات ترخیص ابلاغ و اعلام رسمی شده است. براساس اعلام گمرک شهید رجایی، از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه چهار هزار و ۲۴۶ کانتینر گوشت به وزن ۹۴ هزار و ۳۲۷ تن از گمرک بندر شهید رجایی ترخیص و به کشور وارد شده است. /ایرنا

بهای جهانی طلا کاهش یافت

بهای طلا در معاملات روز پنج‌شنبه که دلار با تردید‌ها نسبت به نتیجه مذاکرات آمریکا و چین، موفق شد، بخشی از افت روز گذشته خود را جبران کند، نزدیک به پایین‌ترین حد خود در دو هفته گذشته قرار گرفت. به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز پنجشنبه بازار سنگاپور ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۱۳۱۸.۵۰ دلار رسید. در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در آوریل، با ۰.۱ درصد کاهش به ۱۳۲۰.۱۰ دلار رسید. طلا در معاملات روز چهارشنبه تا مرز ۱۳۱۶.۴۳ دلار عقب نشسته بود که پایین‌ترین قیمت از ۱۵ فوریه بود.

واردات کالا‌های غیرضروری در ۹ ماهه امسال؛ چند تُن چمدان به کشور وارد شد؟

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۹ ماهه سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت حدود ۵۸۹ تن چمدان، کیف بزرگ و کیف اسناد از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. بر اساس واردات این حجم کیف و چمدان به کشور، ۲ میلیون و ۸۴۶ هزار و ۱۲۹ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۱۱۷ میلیارد و ۵۹۱ میلیون و ۱۶ هزار و ۸۶ ریال در آمار گمرک به ثبت رسیده است. گفتنی است چمدان از ۱۵ کشور جهان از جمله چین، امارات متحده عربی و ایتالیا وارد ابران شده است. به نقل از میزان؛ در بین کشور‌های ذکر شده چین با صادرات بیش از ۴۳۵ تن چمدان به ارزش ۲ میلیون و ۷۹ هزار و ۴۸۰ دلار اولین و بزرگترین صادرکننده این محصول به ایران بوده است.

گزارش رویترز از صادرات نفت ایران در ماه‌های آینده

رویترز از سنگاپور گزارش داد: منابع تجاری گفته اند انتظار می‌رود واردات نفت ایران از سوی ژاپن و کره جنوبی تا ماه‌های منتهی به ماه می (اردیبهشت) افزایش یابد، زیرا خریداران میزان نفتی را که می‌توانند در مدت زمان اجرای معافیت‌ها خریداری کنند، افزایش داده اند. رویترز با استناد بر آمار شرکت «ریفینیتو» نوشت: انتظار می‌رود واردات نفت آسیا از ایران تقریبا دو برابر شود و به ۱.۳۸ میلیون بشکه در روز برسد.

این خبرگزاری گفت: چهار کشور اصلی خریدار نفت خام ایران شامل چین، هند، ژاپن و کره جنوبی در ماه ژانویه در مجموع ۷۱۰ هزار و ۶۹۹ بشکه نفت در روز از ایران وارد کرده اند که ۴۹ درصد کمتر از همین ماه از سال ۲۰۱۸ بوده است. این خبرگزاری نوشت: تحریم‌های آمریکا علیه ایران که از اواخر ماه نوامبر (آذر) اجرایی شد، بر صادرات نفت این کشور به آسیا تأثیر منفی داشته است. به نوشته رویترز، خریداران نفتی باید بر مشکلات ناشی از حمل محموله‌های نفتی و پرداخت پول آن غلبه کنند که این امر ازسرگیری واردات از ایران توسط ژاپن و کره جنوبی را به تأخیر انداخت. ایران چهارمین تولیدکننده بزرگ نفتی سازمان کشور‌های صادر کننده نفت «اوپک» است. این گزارش افزود: ژاپن در ماه ژانویه اولین محموله نفت وارداتی خود را از زمان تحریم‌ها افزایش داد و انتظار می‌رود این محموله در ماه فوریه به این کشور برسد.

رویترز افزود: آمار شرکت نفت ملی کره نشان می‌دهد: کره جنوبی واردات نفتی از ایران را در ماه ژانویه به دنبال چهار ماه تردید از سر گرفت؛ اما انتقال نفتی این کشور ۷۵ درصد کمتر از رقم همین ماه در سال گذشته بوده است. بر اساس این گزارش، کره جنوبی به عنوان سومین کشور بزرگ خریدار نفت ایران در آسیا، واردات خود را به میعانات گازی شامل نفت فوق سبک برا‌ی استفاده در تولید مواد پتروشیمی محدود کرده است. به نقل از ایرنا؛ این گزارش افزود: چین به عنوان بزرگترین مشتری نفتی ایران در ماه ژانویه ۳۷۷ هزار و ۳۸ بشکه نفت در روز از ایران وارد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار