رییس ستاد برگزاری هفته مدیریت سبز با اشاره به اینکه اجرای تمام برنامه های دانشگاه در زمینه مدیریت سبز به هزینه بالایی نیاز دارد، گفت: تلاش می‌کنیم برنامه‌های دانشگاه در این زمینه را قدم به قدم پیش ببریم تا فعالیت‌ها متوقف نشود.
کد خبر: ۷۲۴۳۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲ 11 March 2019

حمیدرضا غفوری در مراسم اختتامیه هفته مدیریت سبز دانشگاه شهید چمران اهواز که امروز، دوشنبه (20 اسفندماه) در دانشکده کشاورزی این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: حدود سه سال پیش تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان برنامه‌ریزی و بودجه و وزارت علوم منعقد شد. پس از آن آیین‌نامه‌ای در این خصوص به دانشگاه‌ها ابلاغ شد که براساس آن شورای مدیریت سبز در دانشگاه شکل گرفت و برخی فعالیت‌های مرتبط با محیط زیست در دانشگاه‌ها شکل گرفت و به مرحله اجرا درآمد.

وی افزود: چون دانشگاه‌ها پیشران هستند با برگزاری چنین برنامه‌هایی می‌توانند بر حرکت کلی جامعه تاثیرگذار باشند. برنامه‌های تعریف شده برای دانشگاه در این زمینه تا حدی بلندپروازانه است، چراکه به منابع ملی زیادی برای اجرای همه این برنامه‌ها نیاز داریم. تلاش می‌کنیم تا گام به گام و مرحله به مرحله با توجه به بودجه پیش برویم.

رییس ستاد برگزاری هفته مدیریت سبز گفت: استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، احداث نیروگاه‌های فتوالکتریک، جمع‌آوری آب‌های پسماند و سطحی، ممیزی و کنترل انرژی، از محورهای این برنامه‌ در دانشگاه هستند. در دو سال گذشته توانستیم اقدامات خوبی در زمینه مدیریت سبز در دانشگاه برگزار کنیم. محدودیت منابع یک مشکل جدی و عامل بازدارنده اصلی در اجرای برنامه‌های ما بود، با این وجود تلاش کردیم که اجازه ندهیم حرکت این پروژه‌ها متوقف شود.

غفوری تصریح کرد: تهیه کود گیاهی از ضایعات گیاهی درختان هرس شده دانشگاه یکی از طرح‌های اجرا شده در دانشگاه است. در این طرح این ضایعات درختان به کود گیاهی تبدیل شدند. طرح اولیه بر مبنای 40 تن در سال برنامه‌ریزی شده بود که براساس آخرین گزارشی که دریافت کردم، این ظرفیت به 300 تن در سال رسیده است. این طرح، دانشگاه را از خرید کود گیاهی بی‌نیاز کرده است.

وی خاطرنشان‌کرد: طراحی و ساخت آب شیرین کن با استفاده از روش ترکیبی RODO نیز از دیگر طرح‌های دانشگاه بود. در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی اقدامات زیادی را انجام داده‌ایم. دوجداره کردن پنجره‌ها تاثیر زیادی در صرفه‌جویی در مصرفت انرژی داشته است. همچنین در همین راستا تا کنون دو هزار لامپ در سطح دانشگاه به خصوص در معابر اصلی با لامپ‌های کم مصرف تعویض شده‌اند.

معاون طرح و توسعه دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: حذف ظروف یک بار مصرف در سطح دانشگاه یکی دیگر از برنامه‌های ما بود. در شبانه روز در دانشگاه حدود 10 هزار قاشق و چنگال یک بار مصرف استفاده می‌شد که حالا با استفاده از قاشق و چنگال‌های استیل در دانشگاه، این مقدار به صفر رسیده است.

غفوری افزود: سال گذشته حدود 1730 هزار اصله درخت در دانشگاه کاشته شد که علی‌رغم خشکسالی که در آن سال با آن مواجه بودیم، بیش از 75 درصد این درختان توانسته‌اند به حیات خود ادامه دهند. در بحث تولید انرژی با استفاده از سلول‌های خورشیدی نیز اقداماتی در دانشگاه انجام شده است و در این زمینه با پنج شرکت که آماده سرمایه‌گذاری در این زمینه بودند، وارد مذاکره شدیم اما به دلیل نوسانات موجود در کشور از جمله نوسانات ارز و... هنوز نتوانسته‌ایم برنامه‌های خود را در این زمینه به مرحله اجرا برسانیم.

وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که دانشگاه‌ها موظف هستند در حوزه مدیریت سبز انجام دهند، دنبال کردن مسائل آموزشی و ترویجی است. کمیته‌ای با همین نام در ذیل شورای مدیریت سبز دانشگاه مشغول فعالیت است. دانشگاه شهید چمران اولین دانشگاه کشور است که در زمینه مدیریت سبز شروع به کار کرده است. در هفته مدیریت سبز در دانشگاه برنامه‌های مختلفی اجرا شد که برخی از برنامه‌ها جنبه تبلیغاتی بیشتری پیدا کرد.

معاون طرح و توسعه دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: در برنامه‌های تبلیغی این هفته از هیچ کاغذی استفاده نشد و تبلیغات صرفا در اینترنت یا از طریق پیامک انجام و همین مساله موجب شد کسانی که کمتر از این فضا استفاده می‌کنند کمتر در جریان برنامه‌ها قرار گیرند و گاهی از برنامه‌های انجام شده اظهار بی‌اطلاعی کنند.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار