شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2 کشور با توزیع سهمیه آرد نیمه نخست فروردین نانوایی های مازندران و در نظر گرفتن 410 نانوایی کشیک، برای تامین نانِ مورد نیاز مازندرانی ها و مسافران نوروزی استان برنامه ریزی کرد.
کد خبر: ۷۲۶۱۴۱
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۴ 17 March 2019

شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2 کشور با توزیع سهمیه آرد نیمه نخست فروردین نانوایی های مازندران و در نظر گرفتن 410 نانوایی کشیک، برای تامین نانِ مورد نیاز مازندرانی ها و مسافران نوروزی استان برنامه ریزی کرد.

نانوایی‌ها؛ به ویژه در استانی مانند مازندران که جمعیت شناور دارد و در بسیاری از روزهای سال، نان مسافران نیز باید در نانوایی ‌های این استان تامین شود از مهم ‌ترین واحدهای خدماتی به شمار می ‌آیند.
کمبود نان در شهرهای پرگردشگر مازندران کم سابقه نیست و بررسی گزارش های رسانه ای در تعطیلات نوروزی سال های گذشته نشان می دهد گذشته از صف های طولانی جلوی نانوایی ها، حتی در مواقعی دست یافتن به نان در مغازه ها و فروشگاه ها هم برای مسافران مشکل ساز می شد.
چنین سابقه ای سبب می شود تا با نزدیک شدن به نوروز، برنامه‌ ریزی برای نانوایی ‌ها در استان‌ گردشگر پذیری مانند مازندران ویژه ‌تر از روزهای عادی دیده شود.
مازندران بالاترین سرانه تعداد نانوایی‌ های کشور را دارد به گونه ای که در بعضی از خیابان‌ ها و کوچه‌ های آن با فاصله‌ ای اندک 2 تا سه نانوایی‌ می‌توان دید و اتفاقا همین تراکم بالا زمستان امسال همزمان با اجرای طرح ساماندهی سهمیه آرد ، استان را در شرایط عادی با کمبود نان مواجه کرده بود.
میانگین سرانه نانوایی در مازندران عددی در حدود یک نانوایی به ازای هر 820 نفر و یک و نیم برابر میانگین کشوری است . در کشور به ازای هر یکهزار و 200 نفر یک نانوایی وجود دارد .
صرف ‌نظر از این که کیفیت نان در برخی از واحدهای نانوایی مازندران وضعیت مطلوبی ندارد ، ولی همه آنها برای پر ترافیک ‌ترین روزهای کاری‌شان در حال آماده شدن هستند. مهم ترین نیازشان هم تأمین آرد است.
**توزیع آرد نوروزی
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2 کشور در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که برنامه ریزی ‌های لازم برای تأمین آرد مورد نیاز نانوایی های استان در تعطیلات نوروز به طور کامل انجام شد، اظهار داشت: با توجه به این که روزهای ابتدایی نوروز تعطیل است و مسافران زیادی هم به استان مازندران سفر می‌ کنند، برای پیشگیری از هر گونه مشکل در توزیع آرد به خاطر ترافیک شهرها و مسیرها، سهمیه آرد نیمه نخست فروردین را با هماهنگی کارخانه های آرد استان و شرکت حمل و نقل خلیج فارس به شهرستان‌ ها انتقال دادیم تا مشکلی در تأمین نان مازندرانی‌ ها و مسافران استان ایجاد نشود.
سید محمد جعفری افزود: میزان سهمیه آرد نانوایی ‌های استان مازندران برای نیمه نخست فروردین 10 هزار تن در نظر گرفته شد که جا به جایی آن در حال انجام است. علاوه بر این 10 هزار تن که در سراسر استان توزیع می ‌شود، یکهزار و 500 تن آرد مازاد بر سهمیه نیز برای نانوایی ‌های کشیک تعطیلات نوروزی در نظر گرفته شد.
وی ادامه داد : با این حساب 11 هزار و 500 تن آرد برای پخت نان مورد نیاز مازندرانی‌ ها و مسافران در نیمه نخست فروردین در نظر گرفته شده است که سبب می‌ شود هیچ گونه کم و کسری در زمینه آرد و نان در استان نداشته باشیم.
** 410 نانوایی کشیک
جعفری از در نظر گرفتن سهمیه آرد برای نانوایی‌ های آزادپز استان نیز خبر داد و گفت : اعلام آمادگی کردیم که برای این واحدها نیز می ‌توانیم سهمیه آرد در نظر بگیریم تا در نوروز اقدام به پخت نان کنند. خوشبختانه هیچ محدودیتی در تولید و تأمین آرد مورد نیاز نانوایی ‌ها نداریم.
این مسئول در باره انتخاب نانوایی‌ های کشیک برای روزهای تعطیل نیز توضیح داد : در تمام شهرستان ‌های استان به روال سال‌ های گذشته نانوایی‌ های کشیک فعال خواهند بود. امسال 410 نانوایی کشیک در سراسر مازندران پخت نان در روزهای تعطیل و ساعت ‌های مد نظر کارگروه آرد و نان هر شهرستان را به عهده دارند. این نانوایی‌ ها در هر شهرستان با نظر کارگروه آرد و نان آن شهرستان انتخاب می‌ شوند و زمان ‌بندی فعالیت‌ شان نیز توسط همین کارگروه به گونه‌ ای که خلاء های احتمالی هر شهر و منطقه را پوشش دهند، به آن ها اعلام می‌ شود.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان‌ های مازندران، سمنان و گلستان با تأکید بر این که سهمیه‌ ها بسته به میزان مصرف هر منطقه و تعدد مسافرانی که به نقاط مختلف استان سفر می‌کنند در نظر گرفته شده است، گفت: هیچ مشکلی در تأمین نان برای نوروز در استان وجود ندارد و در شهرستان‌ های پرمسافر نیز به اندازه نیازشان آرد موجود است.
** 90 هزار تن گندم ذخیره
جعفری در پاسخ به این پرسش که در صورت نیاز به آرد علاوه بر سهمیه در نظر گرفته شده برای استان، چه تدبیری اندیشیده شده است، اظهار داشت : با کارخانه‌ های تولید آرد استان هماهنگی ‌های لازم انجام شده که در صورت نیاز به آرد، کارخانه‌ های کشیک بلافاصله با تولید محصول، نیاز را پوشش دهند. برای این منظور بیش از 90 هزار تن گندم در سیلوهای استان ذخیره شده است.
وی با اشاره به ابلاغ نرخ جدید نان در مازندران از سوی کارگروه آرد و نان استان مازندران، گفت: با نظر این کارگروه به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مازندران، از 15 اسفند قیمت نان در نانوایی‌ های مازندران افزایش یافت و در نوروز نیز نان با نرخ جدید عرضه می‌ شود.
** قیمت جدید نان در مازندران
بر اساس مصوبه کمیته فرعی کارگروه آرد و نان مازندران از 15 اسفند امسال، قیمت نان در استان پس از چهار سال افزایش یافت. طبق این مصوبه در نانوایی ‌های دارای سهمیه آرد دولتی، نان بربری با وزن چانه 450 گرم 600 تومان، نان لواش با وزن چانه 180 گرم 250 تومان، نان سنگک با وزن نان 400 گرم 750 تومان و نان تافتون با وزن چانه 270 گرم 400 تومان اعلام شده است.
برای نانوایی ‌های آزادپز نیز قیمت نان بربری با وزن چانه 400 گرم 750 تومان، نان بربری با وزن چانه 570 گرم یکهزار تومان، نان لواش با وزن چانه 140 گرم 300 تومان، نان سنگک با وزن نان 400 گرم 1200 تومان و نان تافتون با وزن چانه 250 گرم 600 تومان در نظر گرفته شد.
مازندران بیش از چهار هزار نانوایی دارد که بر اساس نتیجه اجرای طرح رتبه ‌بندی نانوایی‌ های مازندران، فقط 2 درصد نانوایی‌ های استان درجه 1 هستند. 23 درصد نانوایی ‌ها درجه 2، 51 درصد این واحدها درجه 3 و 24 درصد نانوایی ‌های استان هم درجه 4 هستند.
** مردم برای شکر صف نکشند
با توجه به این که شرکت غله و خدمات بازرگانی مسئولیت تأمین و توزیع شکر را نیز به عهده دارد، مدیرعامل این شرکت به ایجاد صف ‌های طولانی برای خرید شکر در استان نیز واکنش نشان داد و با تأکید بر این که هیچ گونه کمبودی برای تأمین شکر در استان وجود ندارد، گفت: در ماه جاری برای مازندران 6 هزار تن سهمیه شکر دریافت شد که تا کنون 2 هزار تن را توزیع کردیم. به مردم اطمینان می ‌دهیم که هیچ محدودیتی در این زمینه نداریم و باز هم سهمیه می ‌گیریم.
جعفری افزود : از فرمانداری ‌های شهرستان ‌ها خواستیم که تا می‌ توانند عامل فروش معرفی کنند که شکر دولتی برای عرضه به مردم در اختیارشان بگذاریم. شکر سه هزار و 400 تومانی به اندازه کافی در استان وجود دارد و از مردم خواهش می‌ کنیم برای تهیه شکر قیمت دولتی به برخی فروشگاه‌ ها هجوم نیاورند و صف نایستند. بعضی از مراکز عرضه خلوت هستند و شکر هم به اندازه کافی وجود دارد.
ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار