رئیس شبکه سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست استان البرز با اشاره به اینکه آموزش‌های فعالان محیط زیست در خصوص نحوه مراقبت از محیط زیست به دلیل عملکرد متناقض دولت نتیجه بخش نیست، گفت: این تناقض‌ها مردم را از رعایت مسائل زیست محیطی دلسرد کرده‌ است.
کد خبر: ۷۲۶۲۱۴
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶ 17 March 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ پارسا گوهری؛ رئیس شبکه سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست استان البرز ۱۲ سال است که در حوزه محیط زیست فعالیت مردم نهاد و غیر انتفاعی انجام می‌دهد و اقدامات ویژه‌ای در حوزه آموزش برای گروه‌های مختلف مردم این استان انجام داده است، این فعال محیط زیست به ارائه پاسخ این سؤال پرداخت که چرا آموزش‌های محیط زیستی در کشور نتایج ملموس عمومی در پی ندارد و همچنان شاهد بی‌توجهی عده زیادی به اين مسائل هستیم و گفت: آموزش مسائل مرتبط به محیط زیست مسئله‌ای چند وجهی است.

وی با تأکید بر اینکه برای توجه دادن مردم به مسئله محیط زیست تنها آموزش کافی نیست، گفت: در سایر کشورها که در حفاظت پایدار محیط زیست موفق بودند اینگونه عمل کرده‌اند که اول دولت و سازمان‌های مردم نهاد آگاهی‌های لازم را به مردم ارائه داده‌اند و برای هر گروه نیز با توجه به ویژگی‌های آن گروه آموزش‌های متناسب تهیه و ارائه کرد‌ه‌اند. اما در پی آن نظارت و قانون قوی وضع کرده‌اند.

علی‌رغم آموزش زباله‌ها به راحتی داخل رودخانه ریخته می‌شود

گوهری ادامه داد: اگر پس از آموزش، مردم مراقب محیط زیست نبودند، باید قانون قوی وضع شود. یکی از مشکلات اساسی کشور ما هم در همین نقطه است. به عنوان مثال رستوران‌ها و مراکز تفریحی جاده چالوس بخش اعظمی از زباله‌های این محل را تولید می‌کنند. تشکل‌های مردم نهاد استان البرز به این مراکز مراجعه و به صورت حضوری مباحث زیست محیطی منطقه را برای صاحبان رستوران‌ها و ... توضیح دادند اما به دلیل هزینه بر بودن جمع‌آوری و امحای زباله رستوران‌دارها این مسائل را رعایت نمی‌کنند و زباله‌ها را به راحتی در داخل رودخانه تخلیه می‌کنند.

پشتوانه قانونی وجود ندارد بسیاری از تلاش‌ها بی‌نتیجه می‌ماند

این فعال محیط زیست تصریح کرد: برای حفاظت از محیط زیست باید مجموعه‌ای از عملکردها کنار هم قرارگیرد تا به نتیجه برسیم. ما آموزش را ارائه می‌دهیم عده‌ای رعایت می‌کنند اما برای آن عده‌ای که همکاری نمی‌کنند باید ناظر قوی وجود داشته و قانون و مجازات مشخص وضع شود. متأسفانه هم تعداد کارکنان دولتی که بخواهند بر رعایت مسائل زیست محیطی نظارت کنند کم است و هم قوانین قوی در این زمینه وجود ندارد. وقتی پشتوانه قانونی وجود ندارد بسیاری از تلاش‌ها بی‌نتیجه می‌ماند.

وی با اشاره به اینکه در استان البرز به تمامی دانش آموزان به صورت چهره به چهره آموزش‌های زیست محیطی ارائه شده و برنامه‌های آموزشی در مساجد به همراه جشنواره‌های متعدد و برنامه ویژه بانوان اجرا شده است، گفت: علی رغم همه این مسائل باز هم عده‌ای مسائل زیست محیطی را رعایت نمی‌کنند.

ما آموزش می‌‌دهیم دولت طور دیگری رفتار می‌کند

گوهری به نبود زیرساخت در حوزه حفاظت از محیط زیست در کشور نیز اشاره و خاطرنشان‌کرد: اکنون ما به در خانه مردم مراجعه و به آنها نحوه تفکیک زباله‌ تر و خشک را آموزش می‌دهیم اما ماشینی برای جمع آوری زباله خشک نیست و زباله‌ها با هم جمع‌آوری می‌شود. همین مسئله موجب دلسردی مردم می‌شود در حالی که در سایر کشورها پسماند خشک در ساعات و روزهای متفاوتی جمع آوری می‌شود.

وی نتیجه‌گیری کرد: در حوزه حفاظت از محیط زیست توسط مردم اتفاقات متعددی باید رخ‌ دهد و فقط یک بخش از اقدامات، آموزش است و پشتوانه دولتی باید برای بازیافت درست زباله وجودداشته باشد وگرنه مردم به آموزش‌های ما هم بدبین می‌شوند به خصوص وقتی از مردم خواسته می‌شود مثلاً زباله را تفکیک کنند و در عمل شهرداری اقدامی برای جمع‌آوری و بازیافت درست زباله انجام نمی‌دهد.

گوهری در واکنش به تفکیک زباله توسط زباله گردها، گفت: باید یک سیستم جداگانه شهرداری برای جمع آوری پسماند طراحی شود. زباله‌گردها زباله‌های خشک را به بدترین شکل ممکن در مناطق حاشیه‌ای بازیافت کرده و این محصولات باز هم به چرخه استفاده مردم باز می‌گردد. به شخصه کارگاه‌های غیر مجاز بازیافت پلاستیک را دیده‌ام. این پلاستیک‌ها آب شده و به صورت پودر درآمده و به صنایع فروخته می‌شود در حالی که این زباله‌ها حداقل در چهار مرحله باید ضد عفونی شده و پس از طی چند پروسه برای استفاده آماده شود اما کارخانه‌دار برای اینکه قیمت پایین‌تری پرداخت کند، این پلاستیک‌های بازیافتی به شکل غیر بهداشتی را خریداری می‌کند.

بازیافت نامناسب زباله‌ها آلودگی مضاعف ایجاد می‌کند

وی با ابراز تأسف از اینکه عدم انجام بازیافت درست زباله‌ها آلودگی مجددی ایجاد می‌کند، گفت: ما محیط زیستی‌ها باید بر روی پیشگیری بیشتر تأکید کنیم بر همین اساس در برنامه‌های آموزشی خود نمی‌گوییم اکنون زباله تولید شده حال چگونه باید بازیافت شود، بلکه می‌گوییم چگونه تلاش کنیم که زباله کمتری تولید‌شود. مثلاً به جای پلاستیک‌های متعدد از یک کیسه مشترک و یا از یک کیسه پارچه‌ای استفاده کنیم. از کاغذ‌های موجود حداکثر استفاده را ببریم و تا جای ممکن استفاده از کاغذ را حذف کنیم و ... .

گوهری در پایان از مردم خواست تلاش کنند زباله کمتری تولید کنند، لوازم خود را به راحتی دور نیندازیم و اگر قابل مصرف است به کسانی بدهند که بتوانند از آنها استفاده کنند و سریع هر چیزی را به زباله تبدیل نکنند چرا که اگر زباله کمتری تولید شود بخش قابل توجهی از مشکلات زیست محیطی از بنیان حل می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار