یک دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و فوریت‌های پزشکی به سیل زدگان و ساکنان استان‌های در معرض خطر سیل توصیه‌هایی کرد.
کد خبر: ۷۲۷۸۶۷
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵ 23 March 2019
متاسفانه از چند روز پیش اخبار و تصاویر ناگوار سیل در استان‌های شمالی کشور به تیتر یک رسانه ها به ویژه رسانه های محلی استان‌های شمالی تبدیل شده است و ساکنان استان‌های گرگان،مازندران و خراسان شمالی سال خود را با تلخ کامی شروع کردند و ایام نوروز به کامشان زهر شد چرا که زندگی آنها به جای رنگ و بوی بهاری، رنگ و بوی گل و لای پیدا کرده است و دیگر خبری از دید و بازدید و شیرینی تعطیلات نیست.

در هنگام وقوع بلایای طبیعی چون سیل توجه به برخی نکات بسیار حائز اهمیت است و بی توجهی به برخی هشدارها می تواند به قیمت جان افراد تمام شود.

هشدارهای مهم به سیل زدگان/ اقدامات حیاتی برای آنکه هنگام سیل جان سالم به در ببرید

سیل سومین بلای طبیعی در جهان که قربانی می‌گیرد

آرزو دهقانی دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و فوریت‌های پزشکی و کارشناس ارشد آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به برخی توصیه‌های مهم به سیل زدگان استان های شمالی و شهرهای در معرض خطر سیل اظهار کرد: متاسفانه در چند روز اخیر شاهد بروز سیل در استان‌های مازندران، گلستان، سمنان و خراسان شمالی هستیم و بسیاری از هموطنان ما بر اثر این رخداد دچار خسارت شده اند.

این دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و فوریت‌های پزشکی با بیان اینکه در بررسی‌های صورت گرفته از سال ۱۹۹۵ تا سال ۲۰۱۵ (در یک بازه ۲۰ ساله) بیش از ۴۳ درصد از بلایای طبیعی که در سراسر جهان رخ داده، سیل بوده است، گفت: بر اساس آخرین گزارش جهانی در مورد بلایا سومین حادثه با مرگ و میر بالا در سال ۲۰۱۸، سیل بوده است.

هشدارهای مهم به سیل زدگان/ اقدامات حیاتی برای آنکه هنگام سیل جان سالم به در ببرید

توصیه های ایمنی برای هنگام وقوع سیل

این کارشناس ارشد آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه در زمان وقوع سیل با رعایت برخی اقدامات از عوارض و آسیب‌های بیشتر می‌توان جلوگیری کرد، گفت: در هنگام وقوع سیل گوش به زنگ باشید و اخبار رادیو و رسانه‌ها را پیگیری کنید که در صورت هشدار و دستور تخلیه، محل را ترک کنید و از جویبار، رودخانه ها، کانال خای فاضلاب، تنگه‌ها و غیره حتی اگر آرام هستند دور شوید، چون امکان طغیان وجود دارد.

دهقانی تاکید کرد: در هنگام وقوع سیل در جریان آن راه نروید و وارد سیلاب نشوید، زیرا احتمال دارد در تماس با خطوط نیروی برق سیل دارای جریان برق باشد و دچار برق گرفتگی شوید و در صورت هشدار وقوع سیل به سرعت منزل را ترک و گاز، برق و آب را قطع کنید و به ارتفاعات بروید و در محل‌هایی پناه بگیرید که دور از رودخانه، نهر و جویبار باشد و وارد آب با ارتفاع بیش از زانو‌های خود نشوید.

این دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و فوریت‌های پزشکی ادامه داد: مردم باید توجه داشته باشند که در هنگام وقوع سیل درختان محل امنی برای بالا رفتن و پناه گرفتن نیستند و در صورت طغیان آب از آنها فاصله گرفت.

هشدارهای مهم به سیل زدگان/ اقدامات حیاتی برای آنکه هنگام سیل جان سالم به در ببرید

توصیه هایی درباره استفاده از خودرو در هنگام سیل

این دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و فوریت‌های پزشکی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد برای فرار در هنگام سیل به خودرو پناه می برند، گفت: در بیشتر خودرو‌ها ارتفاع ١٥ سانتیمتر آب می‌تواند به کف برسد و کنترل آن را مختل کند یا حتی باعث توقف حرکت آن شود.

این کارشناس ارشد آموزش پزشکی به خطرات رانندگی در سیل اشاره کرد و افزود: در هنگام وقوع سیل حتی الامکان در سیلاب رانندگی نکنید و در صورت رانندگی از دنده سنگین استفاده کنید و بدانید که خودرو و وسیله‌نقلیه، محل امنی در مقابل سیل نیست و اگر وسیله‌نقلیه شما (به علت فرورفتن در آب یا گل) از حرکت ایستاد فوری باید وسیله نقلیه را ترک کنید و به جای مرتفع بروید.

این دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و فوریت‌های پزشکی  تصریح کرد: ارتفاع آب در حد ٣٠ سانتیمتر، بیشتر خودرو‌ها را شناور می‌کند و ٦٠ سانتیمتر آب در حال حرکت، می‌تواند هر خودرویی را شناور سازد، همچنین در صورت بالا آمدن سطح آب، از توقف در منطقه آب گرفته به هر دلیل بپرهیزید و در هنگام رانندگی مراقب شیب‌ها و پیچ‌های جاده باشید.

هشدارهای مهم به سیل زدگان/ اقدامات حیاتی برای آنکه هنگام سیل جان سالم به در ببرید

هشدارهای مهم هنگام بازگشت به منازل پس از وقوع سیل

این کارشناس ارشد آموزش پزشکی به بازگشت سیل زدگان به منازل پس از وقوع سیل و برخی اقدامات مهم در این زمان اشاره کرد و گفت:  زمانی به خانه برگردید که مسئولان امنیت منطقه را تایید  کنند و پس از بازگشت به خانه وسایل خود را که در اثر سیل خیس شده و به گل و لای آغشته‌اند حتماً تمیز و ضدعفونی و لوازم‌برقی را قبل از استفاده کنترل و خشک کنید.

دهقانی ادامه داد: پس از وقوع سیل هنگام ورود به منزل نهایت احتیاط را داشته باشید زیرا ممکن است پی‌ها آسیب دیده باشد، ولی در ابتدا خرابی دیده نشود و ظاهر خانه سالم به نظر بیاید، پس از اطمینان به خانه بازگردید و خونسردی خود را حفظ کنید و وسیله روشنایی (چراغ قوه، شمع و غیره) تهیه و به سرعت کمی غذا و آب ذخیره کنید.

هشدارهای مهم به سیل زدگان/ اقدامات حیاتی برای آنکه هنگام سیل جان سالم به در ببرید

بیماری‌هایی که در کمین سیل زدگان است

وی با بیان توصیه های بهداشتی پس از وقوع سیل برای پیشگیری از مسمومیت و بیماری اظهار کرد: برای حفظ سلامتی و به دلیل احتمال آلودگی مواد غذایی از غذا‌های کنسرو شده و آب معدنی یا از آب جوشیده سرد شده استفاده کنید.

این کارشناس ارشد آموزش پزشکی با بیان اینکه پس از وقوع سیل برخی بیماری‌های عفونی ممکن است شیوع پیدا کند، اظهار کرد: احتمال بروز بیماری‌های عونی چون وبا و هپاتیت A پس از وقوع سیل وجود دارد و لذا برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها مواد خوراکی و غذایی را که به آب سیل آلوده شده‌اند حتماً دور بریزید.

این دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و فوریت‌های پزشکی تاکید کرد: پس از وقوع سیل احتمال شیوع بیماری‌های عفونی مانند عفونت‌های دستگاه گوارش از انواع میکروب و ویروس‌ها نیز وجود دارد که باید مراقبت‌های بهداشتی فردی و عمومی و بهداشت آب و غذا به عمل آید و دستهایتان را مرتب با آب و صابون بشوید.

هشدارهای مهم به سیل زدگان/ اقدامات حیاتی برای آنکه هنگام سیل جان سالم به در ببرید

 

 

ارسال پست مهمان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار