دکتر حسین عفت پناه اظهار کرد: شناسایی انواع قارچ خوراکی از انواع قارچ سمی تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی امکان پذیر است.
کد خبر: ۷۲۸۳۹۶
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷ 25 March 2019
مدیر غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی اسدآباد گفت: به علت بارندگی در فصل بهار قارچ‌های خودروی بسیاری در طبیعت رشد می‌کنند که بسیاری از آن‌ها سمی اند و برای پیشگیری از هر گونه مسمومیت‌های ناشی از قارچ‌های سمی از مصرف قارچ‌های خودرو و یا جمع آوری شده توسط افراد عادی که به صورت فله‌ای عرضه می‌شوند، خودداری شود.

به گزارش ایسنا، وی با تاکید بر اینکه به توصیه‌های برخی از افراد عادی در تشخیص انواع قارچ سمی از انواع قارچ خوراکی توجه نکنید، افزود:مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نشان دهنده غیرسمی بودن قارچ برای انسان نیست.

عفت پناه تصریح کرد:برخی از روش‌ها و معیار‌های سنتی مانند تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، یا وجود حشرات دراطراف قارچ و محل رویش قارچ معیار علمی و صحیحی برای تشخیص سمی بودن قارچ به شمار نمی‌رود.

وی با اشاره به اینکه هر چند در برخی موارد حرارت برخی از مواد سمی موجود در قارچ‌ها را از بین می‌برد، یادآورشد:با این وجود برخی از سموم موجود در قارچ‌ها مقاوم به گرما بوده و در اثر فرآیند‌های آماده سازی غذا مانند کباب کردن، آب پز، سرخ کردن، بخار پز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در قارچ نیست.

عفت پناه اظهار کرد:در صورت بروز علایم و نشانه‌های گوارشی به صورت تاخیری (۱۲-۵ ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ)، هر چه سریعتر بیمار را به مرکز درمانی تخصصی سم شناسی بالینی و مسمومیت‌ها منتقل کنید.

وی با تاکید بر اینکه انتقال سریع بیمار مسموم به مرکز درمانی تخصصی مسمومیت ها، امکان درمان موفقیت آمیز را افزایش می‌دهد و هر گونه تاخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می‌شود، گفت: با مشاهده علایم و نشانه‌های بالینی اولیه به ویژه از نوع تاخیری در فردی با سابقه مصرف خوراکی قارچ، از هرگونه خوددرمانی و درمان علامتی پرهیز نموده و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل نمایید.

عفت پناه اضافه کرد:در صورت امکان، نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار را برای شناسایی کادر پزشکی در بیمارستان به همراه داشته باشید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار