معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی گفت: اکنون در حوضه های آبریز کرخه، کارون، دز، گرگان رود و قم رود؛ سامانه هشدار سیل داریم که باید در تمام حوضه های آبریز توسعه یابد.
کد خبر: ۷۳۳۴۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۵ 10 April 2019

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی گفت: اکنون در حوضه های آبریز کرخه، کارون، دز، گرگان رود و قم رود؛ سامانه هشدار سیل داریم که باید در تمام حوضه های آبریز توسعه یابد.

سحر تاجبخش روز چهارشنبه در بازدید سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از سازمان هواشناسی افزود: سامانه ای کاربردی در کشور اجرایی و عملیاتی کرده ایم اما به علت هزینه بر بودن به صورت نقطه ای در کشور اجرا شده است مانند سامانه هشدار سیل که فقط در چند حوضه آبخیز فعالیت می کند.
وی تاکید کرد: از این رو با توجه به اهمیت موضوع از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می خواهیم در این زمینه به ما کمک کند.
تاجبخش ادامه داد: به جز سیل در بخش های دیگر هم می توانیم سامانه راه اندازی کنیم، به عنوان مثال در زمینه آب این کار ضرورت دارد که با استفاده از داده های آن می توان حتی سیل را دقیق تر پیش بینی کرد.
وی گفت: سازمان هواشناسی یک سازمان علمی و تخصصی است، از این رو پتانسیل زیادی برای همکاری میان دو دستگاه وجود دارد.
تاجبخش اظهار داشت: دانش هواشناسی یک دانش میان رشته ای است و با توجه به نگاه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به مقوله علم می توان زمینه های همکاری خوبی در راستای توسعه علم هواشناسی ایجاد کرد.
وی به جایگاه سازمان هواشناسی در دنیا اشاره کرد و گفت: سازمان هواشناسی عضو سازمان جهانی هواشناسی است و این سازمان 192 عضو دارد، از این رو از جایگاه خوبی در منطقه و جهان برخوردار است که بر این اساس کارگروه های تخصصی در سازمان فعال است.
تاجبخش افزود: بر اساس استاندارد جهانی 6 فرایند در هواشناسی مد نظر است که در سازمان هواشناسی تمام آنها انجام می شود.
وی در ادامه به ایستگاه های سازمان هواشناسی اشاره کرد و گفت: 406 ایستگاه سینوپتیک، 15 ایستگاه جو بالا ، 15 ایستگاه دریایی ، 9 ایستگاه راداری، 50 ایستگاه تحقیقات کشاورزی ، 5 ایستگاه آلودگی هوا ، 15 ایستگاه گرد و غبار و ایستگاه های باران سنجی و جاده ای، زیر نظر سازمان هواشناسی فعالیت می کنند.
رئیس سازمان هواشناسی افزود: داده و اطلاعات تمام ایستگاه ها جمع آوری، پردازش و کنترل کیفی می شوند و در نهایت در اختیار کاربران در سطح ملی و بین المللی قرار می گیرد، از آنجا که سازمان هواشناسی عضو سازمان جهانی هواشناسی است موظف است یک سری اطلاعات را بر روی خطوط بین المللی ارسال کند.
وی درباره پیش بینی وضع هوا گفت: این پیش بینی بر اساس اطلاعات دیدبانی از ایستگاه های مختلف به دست می آید که با استفاده از مدل عددی پیش بینی صورت می گیرد، البته قطعا خطاها و احتمالاتی در آن وجود دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: همچنین از وزارت ارتباطات فناوری اطلاعات درخواست کردیم سامانه پیامکی برای سازمان هواشناسی راه اندازی کند تا اخطارها و هشدارهای هواشناسی سازمان به تمام مردم ارسال شود اما هنوز جوابی از آنها دریافت نکرده ایم.
وی افزود: برای راه اندازی یک مدل پیش بینی بومی جو که برای ما بسیار حایز اهمیت است، با دانشگاه تهران در حال همکاری هستیم که اگر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این زمینه با ما همکاری کند استقبال می کنیم.
رئیس سازمان هواشناسی به نیازهای عملیاتی سازمان اشاره کرد و گفت: تولید ایستگاه های خودکار کامل، ایستگاه های سنجده گازها و ذرات معلق، ایستگاه های جاده ای، تجهیزات فرودگاهی، سنجنده دید بر روی باند، سامانه های پیش بینی، پیش آگاهی، هشدار مخاطرات وضع هوا و اقلیم؛ جزو نیازهای عملیاتی سازمان است که برای رسیدن و تجهیز آنها از همکاری و کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری استقال می کنیم.
تاجبخش اظهار داشت: همچنین یک سامانه بومی پیش بینی و پایش و هشدار اکنون در تهران داریم که اگر بشود آنرا توسعه داد بسیار خوب است.
در پایان این نشست، سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از بخش های مختلف سازمان هواشناسی بازدید کرد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار