رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:آزادی «طاهری» تکذیب شد/واکنش نقوی حسینی به نقل قول جنجالی از وی درباره فروش نفت/وقت کشی در مجلس ارزشی برای سیل‌زدگان ندارد/ یک استان اصفهان بیشتر نداریم، اسم استان جدید را کاشان بگذارید و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۳۵۸۰۱
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۲ 17 April 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
الله کرم: وقت فیلتر اینستاگرام فرارسیده

حسین الله کرم در واکنش به مسدود شدن حساب کاربری سردار سلیمانی و سپاه پاسداران در اینستاگرام گفت: وقت فیلتر اینستاگرام فرارسیده است. حسین الله کرم اظهار داشت: امروز از تمام کسانی که سپاه را دوست دارند و یا به نوعی به سپاه نیاز دارند، این است که در واکنش به توطئه‌ها علیه این نیروی مردمی سکوت نکرده و اقدامات متقابل برای خنثی سازی این توطئه‌ها را در دستور کار قرار دهند. او تصریح کرد: شبکه‌های مجازی از هر فرصتی برای ضربه زدن به منافع ملت ایران سوء استفاده می‌کنند و لازم است که ما نیز در برابر این توطئه‌ها آماده بوده و اقدامات متقابل انجام دهیم. در شرایط فعلی بیش از هر زمان دیگری نیاز است که این شبکه‌ها در حمایت از سپاه در کشور فیلتر شود.

علی دایی: قوه‌قضائیه و سپاه به فوتبال ورد کنند و کثافت‌کاری‌ها را پاک کنند

علی دایی سرمربی سایپا در نشست خبری قبل بازی تیمش برابر سپاهان در هفته بیست و ششم لیگ برتر گفت: ما همیشه هیچ وقت نشده به آقای برانکو توهینی انجام بدهیم و ایشان را زیر سوال ببریم. او کار بزرگی انجام داد و در دو سال پرسپولیس را به قهرمانی رساند. امسال هم از مدعیان قهرمانی است، اما بعد از بازی تیم ما برابر پرسپولیس از مصاحبه گرفته می‌شود و موجب می‌شود تا چنین حواشی به وجود آید. محمد دایی مگر دروغ گفته که یک بازیکن پرسپولیس اندازه کل تیم من هزینه‌اش است؟ می‌توانیم این را ثابت کنیم. این هم ایرادی ندارد هر تیمی پول داشته باشد هزینه می‌کند. خیلی وقت است که بازی تیم‌هایی که طرفدار ندارند و پول ندارند، جلوی تیم‌هایی که طرفدار و پول دارند نابرابری به حساب می‌آید، اما من به بازیکنان و کادر فنی‌ام افتخار می‌کنم که چنین بازی‌هایی را انجام می‌دهیم. من تقاضا دارم که کمیته اخلاق و قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه به ورزش ما ورود کند و از من هم شروع کنند که پول‌هایی که به حساب من و نزدیکان من ریخته می‌شود از کجا ریخته می‌شود.

سخنگوی سپاه: اظهارات سعید قاسمی در مورد بوسنی فاقد اعتبار است

در پی انتشار ویدیویی اینترنتی از سعید قاسمی یکی از بازنشستگان سپاه درباره استفاده از پوشش هلال احمر در جریان جنگ بوسنی و متعاقبا واکنش جمعیت هلال احمر کشور و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سردار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه اظهار داشت: اظهارات آقای سعید قاسمی که مدتی داوطلبانه در بوسنی حضور داشته اند و سال‌های زیادی هم از بازنشستگی ایشان می‌گذرد، دیدگاهی شخصی و فاقد اعتبار بوده و مورد تایید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم نیست. وی افزود: مواضع و کارکرد‌های سپاه در عرصه‌های مختلف تابع منطق و منطبق با قوانین و مقررات بوده و اقدامات امدادی سپاه به مردم مسلمان بوسنی نیز از این قاعده تبعیت کرده است. سردار شریف همچنین با اشاره به تلاش امریکایی‌ها برای قلب واقعیات و وارونه جلوه دادن اقدامات سپاه در حوزه‌های مختلف تصریح کرد: تجربه نشان داده است مستنداتی که امریکایی‌ها برای واقعیت سازی‌های موردنظر خود ارائه می‌کنند فاقد وجاهت و اعتبار بوده و بایستی با تردید و هوشمندی با آن برخورد شود.

واعظی: کار سعید قاسمی، کاسه پر کردن برای آمریکاست

واعظی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر سعید قاسمی گفت: اینکه یک فردی حرفی بزند قابل استناد نیست آنچه من دیدم هیچکدام از مطالبش درست نیست و اینکار کاسه پر کردن برای آمریکا است.

میرلوحی: نظر رئیس دولت اصلاحات حضور مشروط در انتخابات است

محمود میرلوحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سؤال ایرناپلاس که آیا شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز راهبرد مشارکت مشروط در انتخابات مجلس آینده را درست می‌دانند یا خیر می‌گوید: هنوز درباره انتخابات تصمیمی در شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گرفته نشده است، اما از قرائن این‌گونه برمی‌آید که جریان اصلاحات شرایط سختی برای تصمیم‌گیری خواهد داشت. او در پاسخ به این سؤال که آیا رئیس دولت اصلاحات نیز معتقد به حضور مشروط در انتخابات است می‌گوید: ما هم استنباط‌مان از صحبت‌های اخیر ایشان این بود که ایشان نیز معتقد به حضور مشروط در انتخابات هستند. البته ایشان همواره دغدغه مشارکت بالای مردم را در انتخابات دارند و تردیدی به حضور پای صندوق‌های رای ندارند. حضور ایشان در دماوند در انتخابات سال ۹۰ را کسی فراموش نمی‌کند. این‌ها نشان می‌دهد که آقای خاتمی به‌شدت علاقه‌مند است که گفتگو‌ها باید پای صندوق‌های رای صورت گیرد و نباید انقطاع و فاصله ایجاد شود.

معاون دادستان کل: چاره‌ای نباشد «اینستاگرام» را فیلتر می‌کنیم

معاون امور فضای مجازی دادستان کل کشور گفت: دولت اگر راهی بجز فیلترینگ دارد ورود کرده و بر آن اعمال حاکمیت کند؛ اما اگر واقعاً راهی باقی نمانده، چاره‌ای جز فیلتر شدن اینستاگرام نیست. جواد جاویدنیا در گفتگو با فارس، در رابطه با فیلتر شدن اینستاگرام گفت: اتفاقات اخیر و مسدود شدن صفحه شخصی بسیاری از مسئولان ما در اینستاگرام بزرگترین بی‌احترامی به ملت ایران است. وی ادامه داد: هرچند که در گذشته این اتفاق پیش‌بینی شده و حتی در مقطعی وزارت ارتباطات به دنبال برقراری مذاکره بوده است، اما این اقدام کافی نیست. معاون امور فضای مجازی دادستان کل کشور ادامه داد: باید طبق مصوبات فضای مجازی همه نرم‌افزار‌های مجازی و دیتابیس‌های آن‌ها به کشور منتقل شود و متعهد شوند که قانون ما را رعایت می‌کنند در غیر این صورت مجوزی برای آن‌ها صادر نمی‌شود.

یک استان اصفهان بیشتر نداریم، اسم استان جدید را کاشان بگذارید

معاون عمرانی استانداری اصفهان به طرح مباحثی مثل استان اصفهان شمالی واکنش نشان داد و گفت: یک استان اصفهان داریم و تا همیشه این استان با همین نام باقی خواهد ماند و پسوند شمالی و جنوبی هم به این استان اضافه نخواهد شد. حجت الله غلامی در گفتگو با ایسنا در خصوص طرح برخی از مباحث همچون ایجاد استان اصفهان شمالی، اظهار کرد: این موضوع امروز توسط عده‌ای مطرح می‌شود، اما باید گفت: کشور یک اصفهان دارد و یک استان اصفهان داریم و استان شمالی و جنوبی اصفهان اصلا در سیستم و تقسیمات کشوری وزارت کشور جایی ندارد و نخواهد داشت. وی افزود: کسانی که به دنبال این موضوع هستند و علاقه دارند استانی را تشکیل بدهند به دنبال تشکیل استان کاشان یا هر مقوله دیگری باشند و پیگیری خود را به گونه دیگری پیش ببرند.
 
دیپلمات فرانسوی: «۹۰» و فردوسی‌پور چی شد

مازیار ناظمی رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ورزش و جوانان در توییتی درباره برنامه «۹۰» نوشت: رفتیم افتتاح شبکه ایران‌پرس در صدا وسیما، تولد شبکه‌ها برای من خبر خوبی است و، ولی نگران آینده و بلوغ آن‌ها هستم آقایی از سفارت فرانسه کنارم بود فارسی بلد! گفتم پلاتینی و ژان تیگانا از خاطرات خوب من هستند گفت: من فوتبالی نیستم، ولی شما بگو نود و فردوسی پور چی شد!

ایران پراید را با چه قیمتی صادر می‌کند؟

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان به خبرآنلاین گفت:پراید ایران در بازار‌های جهانی خریدار دارد و کشور‌هایی مانند عراق، سوریه، آذربایجان، سنگال، ونزوئلا، ارمنستان، اوکراین، الجزایر، لیبی، افغانستان، مصر، غنا، نیجریه و لبنان صادرات داشته ایم. درباره هزینه واقعی تولید باید از سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان سئوال کنید، اما بر اساس اطلاعات بنده قیمت تمام شده پراید ۳۷میلیون تومان است و با سودی که در نظر می‌گیرند برای فروش در حد ۳۸ تا ۳۹ میلیون تومان خواهد بود/خبر آنلاین

گوشت ۱۰۰ هزار تومانی، چلوکباب ۲ هزار تومانی؟

یک پرس چلوکباب کوبیده با تمام مخلفات ۸ هزار تومان باورتان می‌شود در دوره‌ای که قیمت گوشت مرز ۱۰۰ هزارتومان رد کرده بتوان یک پرس چلوکباب با این قیمت خورد. این در حالیست که فروشنده می‌گوید اگر بخواهید کوبیده ۲ هزارتومانی هم می‌تواند، تولید کند. رییس صنف رستوران‌دار‌ها در واکنش به اظهارات این فرد که گفته بود با گوشت دولتی، چلوکباب تهیه می‌کند نیز عنوان می‌کند: «دولت گوشت ۵۳ هزارتومانی در اختیار رستوران‌ها قرار می‌دهد که با این قیمت، برای خود رستوران‌دار کمتر از ۱۰ و یا ۱۲ هزارتومان هزینه نمی‌برد.»

وقت کشی در مجلس ارزشی برای سیل‌زدگان ندارد

حشمت‌الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره چند و، چون گزارش‌های ارائه شده در مجلس به خبرآنلاین می‌گوید: سیل زده‌ها نیازمند سخنرانی نیستند؛ کشتن وقت مجلس با گزارش‌هایی که بار‌ها از رسانه‌ها مطرح شده است عملا ارزشی برای سیل زدگان ندارد. دولت و مجلس باید به اتفاق هم یک منبع مالی را تعریف و به سیل زدگان کمک کنند. دولتمردان ما دائما توجیه می‌کنند و آمار و ارقامی را ارائه می‌دهند که بار‌ها اعلام شده است و همه آن‌ها را شنیده‌اند، اما واقعیت این است که برخی حرف‌ها دیگر حال آدم را بهم می‌زند.

نمی‌توان تصمیم مجلس را در خارج از مجلس تغییر داد

سامری عضو کمیسیون انرژی در مجلس گفت: اطلاعی از تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در خصوص دو نرخی شدن و بازگشت مجدد سهمیه بندی بنزین ندارم. مجلس فقط شخص آقای لاریجانی نیست که در جلسه‌ای با حضور ایشان رأی مجلس تغییر کند. وقتی مشکلاتی در زمینه صادرات نفت خام داریم و در زمینه تولید بنزین نیز زیرساخت‌های خوبی در کشور به وجود آمده، کمبودی در وهله فعلی در زمینه بنزین نداریم و دلیلی برای ایجاد محدودیت در عرضه داخلی آن وجود ندارد. در شرایط فعلی اقتصاد کشور و مشکلاتی که برای مردم به وجود آمده، بدترین تصمیم ممکن تغییر در نرخ عرضه بنزین است.

بازگشت بازنشستگان

بازنشستگانی که با اجرایی شدن قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان رفته بودند، اندک‌اندک در حال بازگشت هستند. حتی این بار توانسته‌اند بر پست بالاتری از قبل تکیه بزنند. قاسم تقی‌زاده خامسی، شهردار پیشین مشهد با اجرایی شدن قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان از سمت شهرداری مشهد خداحافظی کرد. اما کمی بعد با حکم رضا اردکانیان، وزیر نیرو به سمت معاون آب و آبفای این وزارتخانه انتخاب شد و حالا مدتی است در این سمت مشغول به کار است. همایون حائری، معاون برق و انرژی وزارت نیرو از جمله مدیرانی است که سنش از ۶۰ سال گذشته، با این حال در سمت خود مشغول فعالیت است. علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی هم سال گذشته به خاطر اجرایی شدن همین قانون از سمت خود کناره‌گیری کرد، اما در همان سال گذشته با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سمت معاون وزیر و رئیس سازمان حج و زیارت منصوب شد. / ایرنا
 
واکنش نقوی حسینی به نقل قول جنجالی از وی درباره فروش نفت

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی، گفت: ایران برای فروش نفت ایران در سال ۹۸ مشکل خاصی ندارد. سید حسین نقوی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تسنیم با اشاره به نقل‌قول یک سایت از او درباره فروش نفت، گفت: من نگفتم فروش نفت ایران در سال ۹۸ به صفر خواهد رسید بلکه تأکید کردم ممکن نیست که دشمنان انقلاب اسلامی و مردم ایران بتوانند فروش نفت ایران را به صفر برسانند. وی گفت: طبیعی است که تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ملت ایران مورد استقبال جامعه جهانی قرار نگرفته و برخی کشور‌ها حتی به‌طور رسمی اعلام کرده‌اند که نمی‌خواهند تحریم‌های آمریکا علیه ایران را اجرا کنند که این نشان می‌دهد قدرت دیپلماسی ملت ایران روزبه‌روز در حال افزایش است. نقوی تصریح کرد: طبق گزارش‌های که مقامات مسئول داده‌اند فروش نفت ایران در سال جاری مشکل خاصی نخواهد داشت و وضعیت فروش نفت ایران با مشکل چندانی مواجه نخواهد شد چراکه ایران راه‌های دور زدن تحریم را به خوبی آموخته و برای فروش نفت خود از تجربه لازم برخوردار است.
 
آزادی «طاهری» تکذیب شد

خبرگزاری ایسنا ضمن تکذیب خبر آزادی "محمدعلی طاهری" رهبر گروه "عرفان حلقه" اعلام کرد که مرخصی او تمدید شده است. محمدعلی طاهری که برای تعطیلات نوروزی به مرخصی آمده بود، طبق بخشنامه رئیس قوه قضائیه مرخصی‌اش تمدید شد. بر اساس این گزارش، یکی از پرونده‌های مطروحه دستگاه قضائی پرونده مربوط به محمدعلی طاهری رهبر گروه عرفان حلقه به اتهام "افساد فی‌الارض" است. طاهری ابتدا از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شد که در نتیجه اعتراض به این حکم، رأی صادره از سوی دیوان عالی کشور نقض و پرونده برای رسیدگی مجدد به شعبه هم‌عرض صادرکننده رأی نخستین، یعنی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، ارجاع شد.
 
واکنش الله‌کرم به اظهارات جنجالی سعید قاسمی

حسین الله کرم درباره اظهارات سعید قاسمی گفت: من نکته ایشان را دیدم، او نگفت که ما با لباس هلال احمر یا از طریق هلال احمر در بوسنی بودیم. در واقع او با استفاده از این تعبیر می‌خواست بگوید «ما آنجا امدادگر بودیم»، چون امداد و کمک رسانی شاخصه و ویژگی هلال احمر است بنابراین فعالان این حوزه امدادگر محسوب می‌شوند.وی درباره ادعای ارتباط خوب نیرو‌های ایرانی حاضر در جنگ بوسنی با نیرو‌های القاعده اظهار کرد: القاعده لایه‌های مختلفی دارد، لایه‌ای که شامل نیرو‌های بوسنی و هرزگوین بود، آن‌ها به نحوی با ما ارتباط داشتند، هرچند گاهی از این‌ها وقتی در مقر‌های القاعده آموزش می‌دیدند وقتی اسلحه خود را تحویل می‌گرفتند بنا به دلایلی آنجا را ترک می‌کردند و به سمت ما می‌آمدند. ارتباط با القاعده عمدتا در این لایه‌ها بود. این تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به کسانی که معتقدند سعید قاسمی در مقطع کنونی به عمد و با هدف تحریک آمریکایی‌ها برای آغاز جنگ علیه ایران چنین اظهاراتی را مطرح کرد، یادآور شد: امثال من و سعید معتقدیم که الان در حال جنگ با آمریکا هستیم، این طور نیست که جنگ تمام شد و امروز جنگی وجود ندارد. وقتی آمریکایی‌ها به لحاظ سیاسی و امنیتی ما را تحریم می‌کنند نوعی جنگ است.وی ادامه داد: اگر منظور {آن است که اظهارات سعید قاسمی با هدف} تقویت میان جنگ آمریکا و ایران بیان شد، خیر این طور نیست. در واقع سعید دارد به نوعی شاخ و شانه می‌کشد که ما عمل کردیم و عمل خواهیم کرد و از چیزی نمی‌ترسیم. اگر به ما تهمت تروریست بودن هم زده شود، راه خود را ادامه می‌دهیم و از این چیز‌ها نمی‌ترسیم. الله کرم بیان کرد: امثال من و سعید کعبه آمال مان واشنگتن نیست بلکه کعبه آمال ما کربلاست. هدف ما رشد به شیوه غرب گرایی نیست، هدف ما شهادت است لذا نیازی به این نیست که ما بخواهیم آمریکایی‌ها را تحریک کنیم چراکه با آمریکایی‌ها در جنگ هستیم.
 
کنایه سنگین کدخدایی به پمپئو

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «ظاهرا پمپئو باید یکبار دیگر در کلاس درس حاضر گردد تا متن منشور ملل متحد از جمله جز ۴ ماده ۲ منشور به او آموزش داده شود که دخالت در امور دیگر کشور‌ها ممنوع!».
 
مرجع تقلیدی که پول فروش خانه‌اش را به سیل زدگان داد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ربانی با اشاره به فروش خانه آیت الله العظمی سبحانی برای کمک به سیل‌زدگان خوزستان، گفت: ایشان یک برگ چک‌بانکی به من دادند و گفتند «من خانه‌ای قدیمی داشتم، آن را فروختم و کمی از پول آن را در جایی هزینه کردم و مابقی را به شما می‌دهم تا به سیل‌زدگان بدهید. سلام مخصوص من را نیز به آن‌ها برسانید». حجت‌الاسلام‌والمسلمین ربانی، رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با آیت‌الله موسوی جزایری، دیدار و گفتگو کرد. وی در این دیدار سخنان قابل توجهی بیان کرد که از جمله آن می‌توان به کمک ۸۰۰ میلیون تومانی طلاب به سیل‌زدگان خوزستان، اشاره کرد. اما دیگر نکات مهمی که حجت‌الاسلام‌والمسلمین ربانی، در این جلسه بیان کرد، مربوط به فروش خانه یک مرجع تقلید برای کمک به سیل‌زدگان خوزستان بود. وی به کمک آیت‌الله العظمی سبحانی برای سیل‌زدگان اشاره کرد وگفت: دیروز محضر حضرت آیت‌الله سبحانی بودیم. ایشان گفتند؛ من اگر می‌توانستم خودم برای کمک به مردم به مناطق سیل‌زده می‌رفتم. حجت‌الاسلام‌والمسلمین ربانی، اضافه کرد و گفت: ایشان یک برگ چک‌بانکی به من دادند و گفتند «من خانه‌ای قدیمی داشتم، آن را فروختم و کمی از پول آن را در جایی هزینه کردم و مابقی را به شما می‌دهم تا به سیل‌زدگان بدهید. البته سلام مخصوص من را نیز به آن‌ها برسانید».
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار