مدیرکل هواشناسی خوزستان اظهار کرد: تاکنون مجموع بارش خوزستان 513 میلیمتر بوده است که نسبت به درازمدت 70 درصد افزایش و نسبت به سال گذشته 212 درصد افزایش بارندگی داشته‌ایم.
کد خبر: ۷۳۶۲۴۲
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶ 19 April 2019

آیت الله سید محمد علی موسوی جزایری شامگاه (۲۹ فروردین ماه) در جلسه ستاد بحران خوزستان که با حضور رئیس قوه قضائیه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در خصوص پرداخت خسارات سیل زدگان تاکید شود. پرداخت خسارت‌ها باید عادلانه باشد و نه به دولت فشار بیش از حدی وارد شود و نه حقی از مردم ضایع شود.

به گزارش"تابناک" وی افزود: در آینده‌ای نزدیک امیدواریم سیل فروکش کند و ما پس از آن با مساله احداث و بازسازی منازل مواجه هستیم.

آیت الله موسوی جزایری گفت: بنا بر گزارشات اعلام شده بیش از ۸ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی روستایی آسیب دیده‌اند که تعداد کمی ندارند. در راستای بازسازی منازل از طرف مراکز مختلف پیشنهاد آمادگی شده است که امیدواریم در این راستا از کمکهای مردمی هم بهره‌مند شویم.

وی تصریح کرد: بار خسارت این سیل برای دولت سنگین بوده است که امیدواریم خسارات به نحو احسن تعیین شوند.

همجنین کیامرث حاجی زاده اظهار کرد: میانگین بارش از ابتدای سال آبی تاکنون ۵۱۳ میلی‌متر بوده که نسبت به سال گذشته ۲۱۲ درصد و نسبت به بلندمدت ۷۰ درصد افزایش داشته است. 

وی افزود: مجموع کل ظرفیت سدهای خوزستان حدود ۲۲ میلیارد متر مکعب است که حدود ۹۷ درصد مخازن پر است.

حاجی زاده با اشاره به وقوع سیلاب با دوره برگشت هزار ساله در حوضه کرخه ادامه داد: میزان آورد کل حوضه‌های آبریز خوزستان از ابتدای سال آبی تاکنون به استان خوزستان بیش از ۳۵ میلیارد متر مکعب است؛ ورود ۱۳ و نیم میلیارد مترمکعب سیلاب به سدهای خوزستان از ابتدای فروردین ماه بیش از کل حجم برنامه‌ریزی سدها، بوده است. 

وی ادامه داد: پیک دبی ورودی سد دز نزدیک به ۶ هزار و ۵۷۸ مترمکعب بر ثانیه و در سد کرخه ۸ هزار و ۳۰۰ متر مکعب بر ثانیه و تعدیل رهاسازی، متناسب با شرایط پایین دست انجام شده است.

 حاجی زاده در خصوص اقدامات انجام شده در امر پیشگیری از سیلاب تصریح کرد: بازگشایی خروجی‌های رودخانه کرخه به سمت تالاب هورالعظیم به منظور تسریع در تخلیه سیلاب، پیگیری احیای فیوز پلاک‌های طبیعی مانند کانال های بحره، مالح و کانال محیط زیست، همچنین شناسایی ۵۱۳ نقطه بحرانی و ترمیم و استحکام سیل بندها از تابستان سال قبل بوده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده جهت آمادگی برای مدیریت سیلاب خاطرنشان کرد: اقداماتی از قبیل تشکیل جلسه کارگروه سیلاب و مخاطرات از آذرماه ۹۷، راه‌اندازی مرکز مانیتورینگ مدیریت و کنترل حوادث استان و دریافت ارتباط از دستگاه‌های اجرایی، تشکیل کمیته فنی علمی در مدیریت بحران استان و برگزاری دوره ها و سمینارهای متعدد آموزشی جهت اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان و شهرستان‌ها، همچنین فعال نمودن کارگروه‌های ۱۴ گانه مدیریت بحران و الزام به برگزاری جلسات منظم ماهیانه از جمله این اقدامات بوده است.

 
مدیر کل مدیریت بحران خوزستان در خصوص اقدامات مقابله با پدیده سیلاب در خوزستان تصریح کرد: اعلام وضعیت فوق العاده در خوزستان، تشکیل ۱۴ جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان از ابتدای سال جاری، تأمین حدود ۲ هزار ماشین آلات با کمک و همکاری سپاه، ارتش و دستگاه‌های اجرایی و همچنین تقسیم کار بین شرکت‌های بزرگ منطقه‌ای (به عنوان پشتیبان شهرستان‌ها)، جلوگیری از ورود سیلاب به شهر اهواز( احداث ۲۱ کیلومتر دایک ظرف ۴۸ ساعت) و جلوگیری از آب‌گرفتگی شهرهای سوسنگرد گوریه، شیبان، رفیع، کوت سیدنعیم و... به وسیله انحراف سیلاب و احداث و ترمیم و تقویت سیل بندها، اسکان حدود ۱۴۸ هزار نفر از چهارم فرودین ماه 98 تا کنون در ۹۱ اردوگاه اسکان اضطراری از جمله این اقدامات است.

وی با اشاره به وضعیت روستاها و شهرهای خوزستان در پی وقوع سیل، ادامه داد: ۱۲۱ روستا دچار آبگرفتگی شده‌اند. همچنین 800 واحد مسکونی و 8 هزار و 700 مسکن روستایی در این سیلاب آسیب دیده اند.

حاجی زاده در خصوص جابجایی و تخلیه روستاهای در معرض خطر، تصریح کرد: ۲۷۴ روستا (به صورت کلی و جزیی) تخلیه شده و در خصوص جابجایی عشایر در معرض خطر پیگیری‌های لازم انجام شده است.

وی افزود: انسداد جاده ها و مسیرهای خطر آفرین، جاده‌های ساحلی و نقاط حادثه‌خیز، همچنین جابجایی و اسکان مسافرین نوروزی در مکان‌های امن، هدایت سیلاب به سمت کانون‌های ریزگرد و پیگیری تامین نیازهای غذایی و بهداشتی افراد سیل زده و نجات بیش از ۶۰۰۰ نفر گرفتار در سیلاب انجام شده است.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان در خصوص جلوگیری از بازگشت فاضلاب به درون شهرها بیان کرد: نصب پمپ و ماشین آلات مکنده فاضلاب و جلوگیری از بازگشت فاضلاب به درون شهرها با انجام تمهیدات لازم از جمله کارهایی بوده که انجام شده است.

وی در خصوص قطعی آب در سطح خوزستان بیان کرد: با شروع سیلاب آب ۹۳ مجتمع آبرسانی با ظرفیت یک هزار و 81 روستا قطع شده بود که در حال حاضر تعداد ۱۱ مجتمع آب روستایی با حدود ۶۹ روستای تحت پوشش قطع است.

حاجی زاده با اشاره به اینکه برآورد اولیه خسارات بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان بوده است، بیان کرد:به لطف الهی و با تلاش شبانه‌روزی، سیلاب با چنین حجمی، بدون تلفات مدیریت شد.

وی در خصوص بازسازی مناطق سیل زده گفت: تشکیل کمیته نحوه بازگشت روستاییان و تعیین اداره کل امور روستایی به عنوان ناظر و عضویت دستگاههای اجرایی با هدف پاکسازی و بررسی ایمنی و پایداری منازل مسکونی از جمله اقدامات انجام شده است.
 
حاجی زاده با بیان اینکه امیدواریم مقامات قضایی در خصوص جلوگیری از تجاوز به حریم و بستر رودخانه ها کمک کنند، بیان کرد: تسریع در تکمیل سد مخزنی بختیاری، جبران خسارات کشاورزی با استفاده از کمک‌های بلاعوض تسهیلات کم بهره و استمهال وام ها و حمایت مالی در توسعه بیمه حوادث، تامین اعتبار لایروبی رودخانه‌ها و ترمیم سیل بندها، جبران خسارات وارده به بخش‌های عمرانی، تجهیز ستادهای مدیریت بحران، توسعه طرح‌های آبخیزداری، توسعه و تجهیز ایستگاه های هواشناسی، مقاوم سازی ساختمانهای عمومی (بیمارستانها، مدارس و ...) و بافت‌های فرسوده و شریان‌های حیاتی از جمله پیشنهاداتی است که امید است به آنها توجه کافی شود.
 
محمد سبزه‌زاری مدیرکل هواشناسی خوزستان اظهار کرد: تاکنون مجموع بارش خوزستان 513 میلیمتر بوده است که نسبت به درازمدت 70 درصد افزایش و نسبت به سال گذشته 212 درصد افزایش بارندگی داشته‌ایم.
  
وی افزود: در استانهای مجاور خوزستان مانند ایلام تاکنون 847 میلیمتر بارندگی ثبت شده است که میزان بارندگی این استان در مدت مشابه سال گذشته 323 میلیمتر بوده است. همچنین میزان بارندگی در کهگیلویه و بویراحمد 761 میلیمتر گزارش شده در حالی که سال گذشته تا این مدت 183 میلیمتر ثبت شده است و مابقی استان‌های آبریز خوزستان نیز به همین گونه بارندگی داشته‌اند.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: اگر به میزان اختلاف بارش‌ها نسبت به دراز مدت توجه شود مشاهده می‌کنیم که خوزستان هشتمین استان در این زمینه است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: پربارش‌ترین سال های کشور در استان های مجاور متفاوت بوده است. خوزستان در سال 71، ایلام در سال ۹۴ و ۹۵، استان لرستان نیز در سال ۷۱ و ۷۲ پربارشترین سال را داشته اند. یعنی در سال‌هایی که خوزستان پربارش بود استان‌های مجاور ما این همه بارش را نداشته‌اند. 

سبزه زاری گفت: امسال پربارشترین و سیلابی ترین سال در ۴۰ یا ۵۰ سال گذشته در منطقه زاگرس بوده است که این امر سختی مدیریت سیلاب را به وضوح نشان می‌دهد. سیلاب‌ها به صورت صد در صد قابل کنترل نیستند و تنها می‌توانیم سیلاب‌ها را مدیریت و خسارات را کاهش دهیم. 

مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به پیش بینی وضعیت جوی یک ماه آینده، بیان کرد: مدل‌های اقلیمی نشان می‌دهد که هسته بارشی در لرستان، کرمانشاه تا همدان وجود دارد که در یک ماه آینده می تواند بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیمتر بارندگی داشته باشند؛ البته مدل‌های اقلیمی خطاهای خود را دارند.

وی افزود: اگر بخواهیم برای پاییز سال آینده برنامه ریزی کنیم فعلا مدل‌های اقلیمی برای سه ماه آبان، آذر و دی نشان می‌دهد که بارندگی نیمی از استان نرمال و در نیمه شرقی کمی پایین تر از نرمال بارندگی خواهیم داشت.
 
در ادامه همایون یوسفی اظهار کرد: خوزستان اقوام مختلفی دارد که این اقوام همیشه در صلح و آرامش در کنار یکدیگر زندگی کردند. همچنین در هیچ زمانی خوزستان منشا بحران برای کشور نبوده و در طول تاریخ یک وجب از خاک ایران کم نشده است.

وی افزود: خوزستان با همه ایران برابر است و اگر بخواهیم به خوزستان به چشم سایر نقاط کشور توجه کنیم به نظر می‌رسد مشکلات خوزستان حل نشود زیرا باید در خصوص مشکلات خوزستان نگاه ویژه‌تری داشته باشیم.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر می‌رسد آینده سیاست، امنیت و اقتصاد ایران در خط جنوبی ایران مخصوصاً در خوزستان رقم بخورد. بنابراین باید برای آینده بهتر ایران از ظرفیت‌های خوزستان استفاده بهتری شود.

یوسفی تصریح کرد: می شود از ظرفیت‌های خوزستان در کاهش تنش ها و تشنج های منطقه ای استفاده کرد. 

وی بیان کرد: در طول تاریخ معاصر هر زمانی قدرت‌های استعماری می‌خواستند در مقیاس محلی و منطقه‌ای برای ایران مشکل ایجاد کنند از ناحیه خوزستان وارد شدند مانند حمله صدام به ایران.

یوسفی گفت: باید به خوزستان نگاه ویژه‌ای شود. آنچه در آینده کشور مهم به نظر می‌رسد ارتباط استراتژیک ایران و عراق است؛ به نظر می‌رسد جغرافیای خوزستان مهمترین عامل در شکل بخشیدن به روابط پایدار دو کشور است.

وی افزود: اکنون نگاه به خوزستان در سطح کشور دلسوزانه است اما راهبردی نیست بنابراین برای آینده بهتر کشور نیازمند این هستیم به نقاط استراتژیک مثل خوزستان توجه ویژه‌تری شود اما اکنون می‌بینیم این نگاه ویژه وجود ندارد.
 
همچنین دکتر ایرج نظری با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت و درمان سیل زدگان، اظهار کرد: به صورت یکپارچه در همه واحدهای بهداشت و درمان خدمات به مردم ارائه شده است. در بسیاری از نقاط بیش از آنچه مورد نیاز است خدمات درمانی به مردم ارائه شده و در بسیاری از مناطق نیز خدماتی که در سطح بندی کشوری وجود ندارد ارائه شده است. همچنین خدمات تخصصی و فوق‌تخصصی در اردوگاه‌های با جمعیت پایین ارائه شده است.

وی افزود:  همه نگرانی ما از بابت حوادث پیرامون سیل است. ممکن است بسیاری از بیماری‌ها در کمین باشند .اگر همه مانند زمان وقوع سیل پس از فروکش سیل نیز با هم همکاری نکنند قطعاً مشکلات عدیده‌ای در ارتباط با سلامت مردم خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: منطقه خوزستان از نظر بسیاری از بیماری‌های مصری که به راحتی می‌توانند جمعیت زیادی را مبتلا کنند، منطقه بومی است.

نظری بیان کرد: سال‌های پیش علی رغم وجود سیلاب با بیماری‌های روده ای درگیر بودیم و اکنون نیز به شدت این موضوع ما را نگران کرده است؛ اکنون شرایط برای بیماری‌های روده‌ای مهیا است و وضعیت فاضلاب در اهواز گواه این موضوع است.

وی تصریح کرد: شرایط برای بازگشت مردم در بعضی نقاط که دچار آبگرفتگی دارند به تدریج فراهم می‌شود و اگر قبل از برگشت مردم به مناطق خدمات مورد نیاز جهت سلامتی مردم انجام نشود قطعا مشکلات متعددی خواهیم داشت.

نظری عنوان کرد: بسیاری از بیماری‌ها در کشور اعلام ریشه‌کنی شده بود که بخشی از این بیماری‌ها بیماریهای منطقه خوزستان بوده است. متاسفانه با وقوع این سیل این بیم وجود دارد که بسیاری از بیماری‌ها مجددا برگردند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هشدار داد: اگر به مسائلی که سلامت مردم را تهدید می‌کند توجه جدی نشود و به موقع خدمات ارائه دهند قطعا دچار مشکلات و معضلاتی خواهیم شد. امیدواریم این هشدارها جدی گرفته شود و از وقوع اتفاقات جلوگیری شود.

نظری بیان کرد: تاکنون بیماری خاصی نداشتیم و همه مسائل کنترل شدند که باید به همین صورت کار ادامه داشته باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار