مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب البرز در پاسخ به این پرسش که بارش‌های امسال تا چه اندازه در میزان تولید آب برای سفره‌های زیرزمینی موثر بوده است، می‌گوید: این بارش‌ها قطعا تاثیر دارد، اما ذخایر آب سفره‌های زیرزمینی محصول صدها سال بارش است و مسلما با یک ماه در سال بارندگی مناسب، برداشت‌های بی‌رویه از این منابع جبران نخواهد شد. 
کد خبر: ۷۳۷۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵ 24 April 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ رضایی‌فر با اشاره به نقش و وظیفه شهروندان در میزان مصرف آب می‌گوید: خوشبختانه مردم با روش‌های صرفه‌جویی در مصرف آب آشنا هستند. با اقدامات فرهنگی و آموزشی که در دهه گذشته در مدارس، فرهنگسراها، بوستان‌های شهری، مساجد و مصلاها و به ویژه در رسانه استان انجام شده است، مردم متوجه این نکته شده‌اند که همواره با محدودیت آب آشامیدنی مواجه هستیم.
مدیرعامل شرکت آبفای البرز با اشاره به این‌که با افزایش جمعیت سالانه با نرخ رشد بالای مهاجرت به البرز و از سوی دیگر با ثابت ماندن منابع آبی و افت سطح آب‌های زیرزمینی در دشت‌های ساوجبلاغ و کرج مواجه هستیم، می‌گوید: اگرچه تلاش‌های خوبی برای تخصیص بیشتر آب به استان از منابع سطحی همچون سدهای طالقان و کرج انجام شده است، اما پاسخگوی نیازهای آبی جمعیت رو به رشد آن نیست. با توجه به این موضوع، لازم است شهروندان مواردی را که به کاهش سرانه مصرف آنها منجر می‌شود، رعایت کنند.
«غلامرضا رضایی‌فر» می‌افزاید: اکنون سرانه مصرف آب در البرز حدود 250 لیتر در شبانه‌روز برای هر نفر است در حالی که این رقم باید 150 لیتر باشد. بنابراین توصیه می‌کنیم مردم راهکارهای عملی و کاربردی را به کار بگیرند تا سیستم تولید و توزیع آب استان پایدار بماند. ازجمله این راهکارها می‌توان به مواردی همچون کوتاه کردن زمان استحمام، سرکشی به کولرهای آبی در تابستان، نَشستن خودرو، پارکینگ و راه‌پله‌ با شیلنگ آب، آبیاری گیاهان در خنک‌ترین ساعات رو و استفاده از وسایل کاهش‌دهنده مصرف در سردوش‌ها و سرشیرهای ظرفشویی اشاره کرد.
وی تاکید می‌کند: با توجه به بارندگی‌های بسیار مناسب سال آبی 98-97 ممکن است مردم دچار توهم فراوانی آب شده باشند و صرفه‌جویی را لازم ندانند. اما شهروندان باید بدانند که ما همچنان کشوری خشک و نیمه‌خشک هستیم و با یک سال بارش خوب، کمبود آب به خصوص در سفره‌های زیرزمینی که با برداشت بی‌رویه طی سالیان دراز روبه‌رو بوده است، جبران نخواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار