کد خبر: ۷۳۸۸۸۸
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴ 28 April 2019

 

کشاورزی در گیلان در آستانه نابودی است/ در مهد کشاورزی بالاترین میزان بیکاری را داریم

تابناک / عضو کمیسیون اقتصادی مجلس وقوع سیل و دیگر بلایای طبیعی را عامل افزایش بیکاری در استان گیلان دانست و گفت: از یکسو شاهد بی‌توجهی به ظرفیت‌های کشاورزی، صنعت و گردشگری در استان هستیم و از سوی دیگر در نتیجه بی‌تدبیری، همان ظرفیت بارش باران که می‌بایست به حاصلخیزی زمین‌های کشاورزی و افزایش محصول منجر شود، ویرانگری می‌کند و فرصت به تهدید تبدیل می‌شود.

محمود شکری با تاکید بر اینکه بارش باران دستاوردهای خوبی برای کشاورزی دارد به خبرنگار ایلنا گفت: متاسفانه چون زیرساخت‌های مناسب و مدیریت بحران در کشور نداریم، بارانی که باید رحمت باشد، به مردم آسیب می‌زند و خسارت وارد می‌کند.

نماینده مردم تالش در مجلس با تاکید بر اینکه باران‌های اخیر که به سیل تبدیل شد، نشان داد که کشور آسیب‌پذیری هستیم، گفت: استحکام رودخانه‌ها به هیچ وجه وجود ندارد و در تمام 7 سال گذشته که نماینده مردم تالش بودم، بارها مسئولان را برای استحکام بخشی به رودخانه‌ها بردیم اما تنها بازدید بود و هیچ خروجی نداشت.

وی با یادآوری اینکه باران‌هایی که می‌بارید به‌جای آنکه به سوی سدها و دریاها هدایت شود، از شهرها و روستاها سردرمی‌آورد، گفت: این نشان می‌دهد که مدیریت آب کشور تفکر لازم برای شرایط بحرانی را ندارد. آیا آقایان باور نداشتند که اگر بارش‌ها یکباره زیاد و تبدیل به سیل شود، چگونه باید این حجم آب را هدایت و مدیریت کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه اکنون دیگر زمان گله‌گذاری نیست، گفت: متاسفانه کشاورزی و صنعت در بسیاری از مناطق کشور نابود شد. بسیاری از زمین‌های کشاورزی زیر آب رفت و محصولاتشان نابود شد و از سوی دیگر بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی به ویژه بنگاه‌های اقتصادی کوچک و زودبازده نابود شدند که کمترین تبعات آن، افزایش بیکاری از هم اکنون و بحران اشتغالزایی در آینده خواهد بود.

وی خواستار شناسایی این بنگاه‌های اقتصادی و زمین‌های کشاورزی نابود شده بر اثر سیل شد و گفت: باید برای این معضلات چاره‌اندیشی شود و بهترین راهکار استفاده از سهم هدفمندی یارانه‌هاست. بدین معنا که می‌بایست 30 درصد ناشی از هدفمندی یارانه‌ها باید به سوی صنعت برود که متاسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

شکری با اشاره به نامگذاری سال جدید برای رونق تولید گفت: متاسفانه تاکنون به رونق تولید اهمیت داده نشده است. گزارش‌ها، سوالات و استیضاح‌هایی که در مجلس رخ می‌دهد، نشان می‌دهد که نمایندگان پای کار هستند و خطری که صنعت و کشاورزی و به عبارت بهتر تولید را تهدید می‌کند را می‌شناسند اما آنجا که باید جدی باشند، بی‌توجهی می‌شود.

این نماینده مجلس با انتقاد از اعتباراتی که برای اشتغالزایی تخصیص داده شد اما نتیجه آن ملموس نیست، گفت: باید بررسی شود که این اعتبارات به کجا رفته است. چرا اعتبار تخصیص داده شده اما همچنان بیکاری بالاست و از میزان بیکاران کاسته نشده است؟ باید مشخص شود که این اعتبارات کجا رفته است.

وی با اشاره به اینکه استان گیلان در بین 5 استان دارای بیشترین میزان بیکاری کشور است، گفت: با وجود همه سرسبزی‌ها و اینکه مردم گمان می‌کنند استان گیلان مهد کشاورزی کشور است اما بالاترین میزان بیکاری را داریم.

شکری؛ زمین‌های کشاورزی استان گیلان را محدود توصیف کرد و گفت: یک طرف دریا و یک طرف جنگل است بنابراین زمین‌های کشاورزی که در بین دریا وجنگل قرار دارد، محدود است. از سوی دیگر ویلاسازی و اهمیت دادن به این بحث باعث شده تا بسیاری از زمین‌های کشاورزی از چرخه تولید خارج شوند و به سکونتگاه موقتی تبدیل شوند. بنابراین کشاورزی در استان گیلان در آستانه نابودی است و اشتغال در این بخش در حال از بین رفتن است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار