به تازگی سازمان جهاد کشاورزی استان جوابیه ای در رد یکی از مطالب سایت تابناک هرمزگان نوشته و با ادبیاتی غیر حرفه ای مطلب منتشر شده را ناشی از کمبود خبر و اطلاع سایت ذکر کرده است .
کد خبر: ۷۳۹۲۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۹ 29 April 2019

تابناک هرمزگان، به تازگی سازمان جهاد کشاورزی استان جوابیه ای در رد یکی از مطالب سایت تابناک هرمزگان نوشته و با ادبیاتی غیر حرفه ای مطلب منتشر شده را ناشی از کمبود خبر و اطلاع سایت ذکر کرده است .

در جواب باید ذکر کرد که هدف از نوشتن این مطلب که بیشتر به کلیات عملکرد آن اداره کل اشاره داشته ، اشاره به مشکلات ضعف‌های مدیریتی در بخش کشاورزی استان است و برای روشن شدن خوانندگان محترم و آن اداره محترم به تدریج و قدم به قدم به جزییات نیز اشاره خواهیم کرد تا برای عزیزان معترض مشخص شود که وظیفه یک رسانه علاوه بر انتشار خبر ، تحلیل و تحقیق از شرایط و عملکرد سازمان ها و ادارات مهم استان نیز می باشد ‌‌.

حتم بدانید در سایت تابناک چه از لحاظ محتوا و چه از نظر تفوق بر حوزه‌های مختلف جهاد کشاورزی با رجوع به کشاورزان و به کمک همکاران روزنامه‌نگار ، توانایی و اشراف وجود دارد و این رسالت را به خوبی پاس می‌داریم.

با وجود همه‌ی ناملایماتی که در این سالها بر کشاورزان هرمزگانی وارد شده ، این استان جنوبی همچنان از قطب‌های مهم کشاورزی کشور محسوب می‌شود. محصولات این استان شامل: انبه، انواع خرما، صیفی‌جات و مرکبات علاوه بر صادرات به آنسوی خلیج فارس، در فصولی از سال نیاز بخش زیادی از استانهای کشور را مرتفع می کند. با این وجود مشکلاتی از جمله ضعف جهاد کشاورزی در بازاریابی محصولات کشاورزی استان برای صادرات ، عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت به موقع وام، ضعف آموزش نوع کشت پر سود به کشاورزان استان، گرانی نرخ برق، کمبود صنایع همسو همچون سردخانه‌ها و کارخانه‌های مرتبط با محصولات کشاورزی و همچنین سایه سنگین دلالها، مثل سدی سترگ سر راه کشاورز هرمزگانی قد علم کرده است.

از سویی دیگر با توجه به تحریم های اقتصادی و حمله آفت ملخ مدتی است که قیمت لوازم مورد نیاز کشاورزان،  ازجمله؛ کود شمیایی، سموم، بذر و ... افزایش پیدا کرده و به نسبت سالیان گذشته چند برابر شده است. این افزایش قیمتها و بدتر از همه رشد واسطه‌گری و دلال بازی باعث بی‌رمق شدن اوضاع کشاورزان منطقه شده است.

از دیگر مشکلات مهم کشاورزان نحوه وام دهی بانک هاست، کشاورزی در این بار می گوید: متأسفانه حمایت بانکها از کشاورزان استان کمتر شده است در سالهای قبل سود وام کشاورزی بین 6 تا 10 درصد بود اما امروزه سود وام کشاورزی بین 18 تا 24 درصد افزایش داشته است.

یکی دیگر از معضلات بزرگ کشاورزان استان هرمزگان نقش واسطه ها و حضور پررنگ دلال ها در این حوزه است

کشاورزان هرمزگانی دل پرخونی از دلال ها دارند. در این زمینه یکی از کشاورزان تحصیل کرده استان تحقیقاتی انجام داده است که بخشی از آن را در ادامه می‌خوانیم.

در آغاز فصل کاشت اغلب کشاورزان استان که سرمایه اندکی در اختیار دارند برای خرید لوازم کشاورزی ، پرداخت دستمزد به کارگر و دیگر هزینه ها،2 راهکار بیشتر ندارند یا از بانک ها وام بگیرند و یا اینکه دست به دامن دلال ها شوند. متأسفانه پرداخت وام به کشاورز معمولاً در موعد مقرر صورت  نمی‌گیرد. در یک کلام، موعد مقرر دریافت وام به کشاورز ،همان فصل کاشت محصول است و اگر کشاورز در همان ابتدای فصل کاشت نتواند وام دریافت کند، راهی جز تکیه به دلالان ندارد. دلال سرمایه دار فرصت شناسی است که با وقت شناسی درست سربزنگاه به سراغ کشاورز می رود.

وقتی دلال و واسطه، هزینه کارگر، سم، کود، بذر و دیگر مایحتاجش را فوراً در اختیارش می‌گذارد یقین بدانید که تعیین کننده نرخ خرید محصولات کشاورزی نیز کسی جز دلال نیست.به طور مثال پارسال در بازار بندرعباس، گوجه فرنگی هر کیلو ۵ تا ۸ هزار تومان بدست مصرف کننده می رسد در حالیکه دلال بهترین گوجه فرنگی را از کشاورز ایسینی بسیار کمتر خریداری می کرد و این برای کشاورز فاجعه است.

 وی افزود: در صورتیکه سرمایه گذار و سهام‌دار اصلی کارخانجات مرتبط با محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی، کشاورزان هرمزگانی شوند، به طور حتم بخش عمده‌ای از مشکلات این حوزه از جمله پدیده واسطه گری و کمبود خریدار محصولات کشاورزی مرتفع خواهد شد ‌.

در ادامه صیفی کاری از شرق استان با اشاره به نیاز به نقش بازاریابی جهاد کشاورزی در فروش و صادرات محصولات به خارج از کشور بیان داشت :
قیمت برخی لوازم کشت نظیر پلاستیک پوشش روی مزارع چند برابر شده و در این میان با توجه به تحریم نفتی ایران و نیاز مبرم به صادرات غیر نفتی نقش شرکت های تعاونی روستایی در تأمین اقلام مورد نیاز کشاورزان از بذر و کود گرفته تا پلاستیک و سموم دفع آفات کاملا ضروری می نماید.
وی افزود: وقتی صادرات صیفی را پارسال آزاد کردند همه تصور می کردند با گرانی پیاز و گوجه کشاورزان هرمزگانی پول پارو می کنند ، خیر باید بگویم بجز واسطه ها کسی در این وضعیت سود نمی برد و این وظیفه جهاد کشاورزی است که با کمک بانک ها نقش واسطه ها را در کشاورزی استان لااقل کم اثر کنند.
و سرانجام باید نوشت ؛
کشاورز هرمزگانی توقع دارد با این شرایط آب و هوایی پول کمتری بابت قبض های برق خود پرداخت کند.کشاورز هرمزگانی توقع دارد بانک ها در پرداخت  وام  با دوری از بروکراسی رایج ، به همان زمان مناسبی که او نیازمند وام است توجه کند.حتم بدانید این توجهات دست دلال را کوتاه خواهد کرد.کشاورز جنوبی دوست دارد دولت چه در زمینه خرید محصولات کشاورزی و چه در زمینه بازاریابی حامی آنها شود. به قول معروف اگر جهاد کشاورزی نمی تواند خریدار محصولات کشاورزی شود ، می تواند بازاریاب محصولات کشاورزی استان شود و مهمتر از همه کشاورز هرمزگانی امیدوار است که سهام دار کارخانجات صنایع تبدیلی (محصولات کشاورزی) استان شود ،تصور کنید در نقاطی مثل کهورستان، حاجی آباد، رودان، میناب، ایسین و... کارخانجات تولید رب گوجه فرنگی، انواع کنسروها و کارگاه‌های تولید آب لیمو، انواع ترشی بخصوص انبه و کارگاه‌های بسته‌بندی خرما با سرمایه کشاورزان بومی استان ایجاد و سهام‌دار اصلی این تولیدات همان کشاورز زحمتکشی شود که این روزها دل خونی از دلال ها دارد. به قول کشاورز اهل روستای درگیر، اگر این تصورات روزی به حقیقت نزدیک شود. سرانجام روزگار به کشاورزان هرمزگانی لبخند شیرینی خواهد زد.

و در آخر
پیشرفت ها در حوزه تأمین غذایی و عملکرد جهادکشاورزی کاملاً مشخص است به تعبیری؛ توسعه ، کارکرد مدیران و آمارهای موفقیت زمانی باعث افتخار و مباهات می شود که در وهله اول مردم از شرایط و در وهله دوم کشاورزان از روزگار خود رضایتی ولو اندک داشته باشند.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار