تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: متاسفانه بخش عرضه با رشد هر ساله مواجه است و اگر میزان درآمدها 20 درصد افزایش می یابد به یکباره مسکن رشد 105 درصدی را تجربه می کند.
کد خبر: ۷۳۹۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱ 30 April 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ بر اساس داده های استخراج شده از بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، اگر در سال 90 با حقوق ماهیانه 1 میلیون و 85 هزار تومان و پس انداز مقداری از آن می توانستیم طی 20 سال صاحب یک خانه 75 متری در منطقه ای مانند تهران شویم، امروز با حقوق 3 میلیون و 668 هزار تومان 53 سال طول می کشد تا صاحب همان خانه شویم.  

کارشناس ارشد مسائل اقتصادی درباره افزایش سنوات صاحب خانه شدن در کشور با محوریت استان البرز گفت: در دهه اخیر سنوات لازم برای صاحب خانه شدن با وجود اینکه میزان عایدی خانواده های شهری افزایش پیدا کرده است، به صورت فزاینده ای اضافه شده و این مهم نشان دهنده کاهش ارزش پول ملی کشورمان خواهد بود.  
محمدرضا اکبری با اشاره به اینکه باید به کاهش ارزش پول ملی و نقش آن در افزایش سنوات خانه دار شدن افراد توجه کرد، افزود: بر اساس تئوری مقداری پول در اقتصاد کلان، حجم پول موجود در یک کشور اگر در سرعت گردش پول ضرب شود حاصل آن باید با میزان تولید یک جامعه ضرب در سطح عمومی قیمت ها یا تورم برابری کند.  
وی اظهار داشت: در جامعه ای که میزان حجم پول یا نقدینگی به صورت فزاینده ای افزایش یابد، سرعت گردش پول نیز در کشور ما با توجه به وضعیت مبادلات و بازارهای جدید در کشور ما و بازارهای جهانی بیشتر شده است در نتیجه با توجه افزایش در بخش اول، تولید یا سطح عمومی قیمت ها باید افزایش یابد تا دو طرف معادله مساوی باقی بماند. 
اکبری تصریح کرد: با توجه به اینکه در کشور ما تولید افزایش چندانی نداشته است و در اثر تحریم و سیاست های غلط پولی و مالی نتوانسته است به جایگاه اصلی خود برسد و بعضا در برخی صنایع با کاهش مواجه شده است، تنها آیتمی که برای همسان سازی معادله باقی خواهد ماند افزایش سطح عمومی قیمت ها است.  
وی گفت: افزایش سطح قیمت ها یا همان تورم به این معنا است که برای بدست آوردن مقداری از یک شی یا خدمات باید پول بیشتری پرداخت کنیم که به معنای کاهش ارزش پول ملی خواهد بود.
اکبری افزود: زمانیکه مردم حاضر می شوند برای پرداخت کالا و خدمات پول بیشتری پرداخت کنند، مسکن نیز جز لاینفک این معادله خواهد شد و افراد به عنوان سرمایه گذاری به آن نگاه می کنند.  
وی اظهار داشت: در شرایطی که وضعیت تورمی در کشور به صورت فزاینده افزایش می یابد افراد برای حفظ ارزش پول و نقدینگی ناچار می شوند دارایی های نقدی خود را به غیر نقدی در قالب ارز خارجی، طلا و سکه، خودرو و مسکن تبدیل کنند.  
اکبری تصریح کرد: زمانی که درآمدها با نرخ کاهنده افزایش می یابد اما هزینه ها روز به روز با افزایش فزاینده روبرو می شود، پیشی گرفتن هزینه ها از درآمدها به میان خواهد آمد و با از دست دادن قدرت برابری هزینه ها و درآمدها شاهد افزایش تعداد سنوات مورد نیاز برای تهیه مسکن با توجه به درآمد معین خواهیم بود.  
وی گفت: نسخه درمان وضعیت کنونی اقتصاد در جامعه این است که ما بتوانیم قدرت خرید طرف تقاضا یا مردم را با افزایش درآمد، تسهیلات و ... بالا ببریم زیرا طرف عرضه با رشد هر ساله مواجه است و اگر میزان درآمدها 20 درصد افزایش می یابد به یکباره مسکن 105 درصد رشد را تجربه می کند.  
کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در خاتمه خاطر نشان داشت: صاحب خانه شدن یک شخص با توجه به درآمد و هزینه های امروز، از یکسال به 5 سال افزایش پیدا کرده است زیرا میزان افزایش درآمد در مقابل افزایش قیمت مسکن یک پنجم بوده و 5 سال بیشتر باید شخص کار کند تا همان مسکن را خریداری کند. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار