مدیر کل دامپزشکی استان قزوین؛
مدیر کل دامپزشکی استان قزوین گفت: با آزمایشاتی که بر روی نمونه اخذ شده از سگ مهاجم صورت گرفت، ساعتی پیش مشخص شد که متاسفانه این سگ که کودک را گزیده است به هاری مبتلا بوده است.
کد خبر: ۷۴۰۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۳ 01 May 2019

هار بودن سگ مهاجم به کودک در بوئین‌زهرا تایید شد

دکتر زینالی مدیر کل دامپزشکی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک قزوین اظهار کرد: تاییدیه بیماری هاری صرفا بر اساس نتیجه آزمایش است که روی مخچه سگ مهاجم انجام شود و حتی آزمایشاتی که روی فرد مورد گزش حیوان هار، صورت می‌گیرد این موضوع را به هیچ وجه نشان نمی‌دهد.

دکتر زینالی گفت: با آزمایشاتی که بر روی نمونه اخذ شده از سگ مهاجم صورت گرفت، ساعتی پیش مشخص شد که متاسفانه این سگ که کودک را گزیده است به هاری مبتلا بوده است.

وی افزود: راه‌های کنترل بیماری از لحظه‌ی اولیه بستری بیمار توسط بیمارستان انجام شده و مراحل واکسن و سرم تراپی به منظور کنترل بیماری انجام می‌‌شود.

مدیر کل دامپزشکی استان قزوین تصریح کرد: متاسفانه هاری یکی از بیماری های مشترک انسان و حیوان است که ویروسی بوده و از طریق سگ و گربه مبتلا، به انسان منتقل می‌شود و  درمانی ندارد. تنها روش کنترل آن واکسن و سرم تراپی است.

وی اضافه کرد: مسئول کنترل حیوانات بلاصاحب، ستادی با محوریت استانداری، شهرداری، محیط‌زیست، دامپزشکی و علوم پزشکی است و کارهای زیادی از جمله جمع آوری سگ‌ها، عقیم‌سازی، واکسیناسیون علیه هاری، ضدعفونی، سمپاشی بدن سگ ها و خوراندن داروی انگل در راستای کنترل این حیوانات انجام می‌شود.

دکتر زینالی عنوان کرد: نکته این جاست که رشد حیوانات بلاصاحب در شهر و روستا خیلی بیشتر از این اقداماتی است که در حال انجام است و علت آن قرار داشتن مقدار فراوانی منابع غذایی در دسترس این حیوانات است. وقتی غذا در اختیارشان باشد به راحتی تکثیر و زاد و ولد پیدا می‌کنند و توله‌هایی که در حالت طبیعی یک یا دو عددشان به بلوغ می‌رسدند بر اثر وفور غذا همه توله ها رشد کرده و به بلوغ می‌رسند و تعدادشان در حال افزایش شدید است.

 مدیر کل دامپزشکی استان قزوین افزود: همین افزایش تعداد موارد گزش را بیشتر می کند که بسیار هم برای دستگاه‌ها پرهزینه است مراحل تزریق واکسن و سرم تراپی بر اثر گزش حیوان بلافاصله توسط علوم پزشکی انجام می شود و تا زمانی که جواب آزمایش های مشخص شود ادامه خواهد داشت  جواب مثبت بود که ادامه می یابد و در غیر این صورت قطع می‌شود و همین مراحل هزینه‌های سنگینی را  به دنبال دارد.

وی گفت: از مردم عزیز تقاضا می‌کنیم احساسی با موضوع برخورد نکنند و غذا در اختیار این حیوانات قرار ندهند، وقتی با چنین صحنه‌ای که کودک خردسالی اینگونه مورد آسیب به همین حیوانات قرار گرفته است روبه‌رو می‌شویم بسیار دردناک است. ما با تمام توان در این زمینه کار می کنیم و هزینه‌های سنگینی را نیز می‌پردازیم ولی متاسفانه جمعیت رو به افزایش این حیوانات بر اثر فراهم بودن منابع تغذیه بر کارهای ما قالب شده است.

این مسئول ادامه داد: وقتی ما در چرخه زندگی آنها دخالت می کنیم که در زمینه مثبت و چه در زمینه منفی چرخه طبیعت را بر هم میزنیم و همین پیامدهای منفی بسیاری را در پی خواهد داشت.

هار بودن سگ مهاجم به کودک در بوئین‌زهرا تایید شد

مدیر کل دامپزشکی استان قزوین در پایان بیان کرد: در شرلایطی که فردی توسط حیوان مبتلا به هاری گزیده می‌شود، تمام فضای منطقه مذکور توسط دامپزشکی واکسیناسیون انجام می شود چرا که این احتمال وجود دارد وقتی سگ هاری در یک منطقه هست ممکن است این بیماری را منتقل کرده باشد و ویروس در آنجا پخش شده باشد و از جایی که هاری، یک دوره کمون طولانی مدت دارد منطقه‌ای این گزش صورت گرفته است، از فردا کل منطقه اطراف  ضدعفونی شده و تمامی سگ‌های این روستا واکسینه می‌شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار