نخستین جشنواره ملی داستانی آب شنبه شب با معرفی آثار و نفرات برتر در اصفهان پایان یافت.
کد خبر: ۷۴۱۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۲ 04 May 2019

به گزارش تابناک، در این جشنواره که توسط شرکت آب منطقه ای اصفهان برگزار شد از 15 نویسنده متن ادبی با موضوع آب با اهدا جوایز نقدی و لوح تقدیر تجلیل شد. 
دبیر هنری این جشنواره اظهارداشت: فراخوان این جشنواره از پاییز سال گذشته تا 13 فروردین امسال انجام و 470 اثر دریافت شد. 
سلمان باهنر خاطرنشان کرد: پس از بررسی این آثار 140 اثر توسط هیاتی متشکل از داستان نویسان مجرب انتخاب و به مرحله بعد یافتند.
وی بیان کرد: داوران جشنواره در نهایت 15 اثر را به عنوان آثار برتر انتخاب کردند. 
در بخش نویسندگان بزرگسال برای کودکان و نوجوانان، نفیسه حاجی الاحمدی از تربت جام با داستان ' سوراخ ' اول شد ، ولی الله نصری از اصفهان با داستان ' شکوه زاینده رود ' رتبه دوم را به خود اختصاص داد و خورشید پورمحمدی از نجف آباد اصفهان با داستان ' آب ذردک و غول ماهی بدجنس ' در رده سوم ایستاد. 
نفرات اول تا سوم این بخش به ترتیب مبلغ یک میلیون و 500 هزار تومان، یک میلیون تومان و 500 هزار تومان جایزه نقدی دریافت کردند. 
در بخش نویسندگان کودک و نوجوان، متین میرجانی از اصفهان با داستان ' پازرد ' در رده اول قرار گرفت، فاطمه محمدی از اصفهان با داستان ' قطرات ' دوم شد و مهسا جدیدی از گلستان با داستان ' عطر عطش ' عنوان سوم را به خود اختصاص داد. 
به نفرات اول و دوم این بخش مبلغ یک میلیون تومان و به نفر سوم مبلغ 500 هزار تومان جایزه نقدی اهدا شد. 
همچنین در این بخش ایلیا رادنیک از اصفهان با داستان ' در جستجوی زندگی ' رتبه تقدیری را از آن خود کرد. 
نویسندگان داستان و نیمه داستان بخش مهم این جشنواره بود که در این بخش سه نفر بطور مشترک حائز رتبه چهارم، 2 نفر بصورت مشترک حائز رتبه سوم ، سه نفر بصورت مشترک حائز رتبه دوم و یک نفر عنوان نخست را به خود اختصاص دادند. 
پروین برهان از اصفهان با داستان ' درخت گردوی جوان کُش ' با کسب عنوان نخست جایزه پنج میلیون تومانی این بخش را به خود اختصاص داد. 
در این بخش مهدی عباسی از کرج با داستان ' دبه ها و جبه ها ' ، امیر رضا بیگدلی از تهران با داستان ' ورود سگ به پارک ممنوع ' و مهران فانی از فارس با داستان ' پروانه در باد ' بصورت مشترک عنوان دوم را به دست آوردند و هر یک از آنها جایزه سه میلیون تومانی را از آن خود کردند.
هریک از برگزیدگان رتبه سوم این بخش جایزه 2 میلیون تومانی دریافت کردند که این جایزه به احسان مصلحی از اصفهان با داستان ' مقنی ' و رستم سلطانی از کرمان با داستان ' بادهای بیابانگرد ' رسید. 
همچنین مصطفی هژبری از خراسان رضوی با داستان گالوانیزه، یاسمن اکبر پور از تهران با داستان ' بلوار آیینه خانه ' و مریم زارعی از بوشهر با داستان فواره خون عنوان چهارم را به خود اختصاص داند و هر یک جایزه یک میلیون تومانی را به دست آورند. 
در این مراسم از پوستر دومین جشنواره ملی داستانی آب رونمایی شد. 

** جشنواره داستانی آب به افزایش آگاهی مردم درباره منابع و سازه های آبی کمک می کند
معاون پشتیبانی و اداری، مالی شرکت آب منطقه ای اصفهان در مراسم تجلیل از برترین های نخستین جشنواره داستانی آب اظهار داشت: دانش مردم نسبت به منابع و سازه های آبی کم است و به همین دلیل بسیاری از اظهارنظرها درباره آب که در فضای مجازی و افکار عمومی منتشر می شود، کارشناسی و منصفانه نیست. 
سعید قدوسی پور افزود: برگزاری جشنواره داستانی آب و خلق آثار ادبی در زمینه این مایع حیاتی به افزایش آگاهی مردم نسبت به منابع و استفاده بهینه از آب کمک می کند. 
وی با اشاره به اینکه طی سال های اخیر بسیاری از افراد با اعتقاد به اینکه سد سازی به طبیعت آسیب می زند مخالف توسعه سازه های آبی بودند، گفت: پس از جاری شدن سیل اخیر که گریبان استان ما را گرفت، بسیاری از منتقدان به این نتیجه رسیدند که چنانچه این سازه ها نبود، دامنه خسارات ناشی از سیل در کشور گسترده تر بود. 
معاون شرکت آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه آب باعث تخریب نمی شود بلکه چنانچه به درستی مدیریت و استفاده شود آبادانی را به دنبال دارد، تصریح کرد: چنانچه به اجرای طرح های آبی بیش از پیش توجه کرده بودیم و اجرای آنها را شدت می دادیم، خسارت های ناشی از سیل در کشور بسیار کمتر بود. 
وی ادامه داد: با ساخت سدها و سازه های آبی می توانیم از تخریب آورده های آبی جلوگیری کنیم و اهالی فرهنگ و هنر برای تنویر افکار عمومی نسبت به استفاده بهینه آب و کمک به توسعه سازه های آبی در کشور رسالت دارند. 

** فرهنگ سازی در مدیریت بحران تاثیرگذار است 
همچنین مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تقدیر از برگزارکنندگان نخستین جشنواره داستانی آب اظهارداشت: در اسلام، داستان سُرایی و قصه نویسی برای فرهنگ سازی مورد توجه قرار گرفته و در قرآن یک سوم کلام الله به این شیوه بیان شده است. 
منصور شیشه فروش افزود: هدف داستان های منقول در قرآن، هدایت انسان ها به کمال می باشد و خداوند از این طریق مفاهیم اخلاقی را به بشر انتقال داده است. 
وی با بیان اینکه قصه گویی و داستان نویسی در فطر انسان ها قرار دارد، گفت: از طریق این هنر می توان جامعه را هدایت و فرهنگ سازی کرد. 
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه ما در مدیریت بحران وظایف دستگاهها و افراد مسئول را برای مقابله با حوادث غیرمترغبه تعیین می کنیم، تصریح کرد: باید به موضوع فرهنگ سازی برای مقابله با حوادث غیر مترقبه توجه جدی شود که مسئولیت و رسالت آن متوجه اهالی فرهنگ و هنر و دست اندرکاران این بخش است. 
وی افزود: باید با زبان هنر و ادبیات، آموزش های لازم را به جامعه ارائه دهیم و هنرمندان و دست اندرکاران فرهنگی باید برای فرهنگ سازی در زمینه های سیل، زلزله، آلودگی هوا و حوادث جاده ای وارد عمل شوند. 
شیشه فروش با اشاره به اینکه طی سال های اخیر خانه فرهنگ برق با هدف به کارگیری ظرفیت های جامعه برای مصرف بهینه برق در اصفهان کار خود را آغاز کرده است، گفت: راه اندازی خانه فرهنگ آب نیز در اصفهان نیاز است. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار