فارس نوشت: توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی شهر تهران سال‌هاست که در دستور کار مدیریت شهری است. برای نوسازی ناوگان باید دولت سهم خود را پرداخت کند اما طی سالیان گذشته این امر رخ نداد و دولت یکی از بدهکاران بزرگ شهرداری تهران است.

توسعه خطوط مترو و تکمیل آن می توانند بخشی از مشکلات ترددی شهروندان را برطرف کند و همچنین توسعه ناوگان اتوبوسرانی می تواند در کاهش آلودگی هوا و ترافیک تاثیر گذار باشد.

در بهمن سال 96حسن روحانی رئیس جمهور در خصوص نوسازی حمل و نقل جاده ای و شهری به خصوص کامیون ها و اتوبوس های فرسوده تاکید کرد.

وی ادامه داد:« آنچه امروز به مردم قول می‌دهیم این است که دولت دوازدهم مصمم‌تر از دولت یازدهم اهتمام دارد که خودروهای فرسوده را در اسرع وقت از ناوگان حمل و نقل جاده‌ای برون‌شهری و درون‌شهری، خارج کند و تلاش ما این است که بتوانیم در سال‌های پیش‌ رو آن را به انجام برسانیم.»

همچنین محمدعلی نجفی؛ شهردار وقت تهران سفری به لهستان برای خرید اتوبوس داشت و همچنین بر خرید اتوبوس‌های نو از کشورهای اروپایی و نوسازی اتوبوسرانی تهران تاکید کرد.

شهردار وقت تهران گفت:  با کمک رئیس جمهور در نظر داریم ناوگان اتوبوسرانی را به صورت کلی نوسازی کنیم» ابراز ‌کرد: در برنامه پنج ساله پیش رو حداقل باید حدود 10 هزار دستگاه اتوبوس جدید را در کشور وارد سیستم کنیم؛ علاوه بر این در ‌حمل و نقل شخصی و تاکسیرانی نیز برنامه داریم تا به سمت استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی حرکت کنیم. همچنین رئیس جمهور برنامه‌ای برای برقی کردن و نوسازی ناوگان حمل و نقل اعلام کردند که بخش ‌عمده‌ای از این برنامه به تهران بر می‌گردد.‌

اما این امر هم رخ نداد و خبری از اتوبوس‌های نو لهستانی در تهران نشد و نجفی بدون تحقق این وعده از شهرداری تهران رفت.

بر اساس این گزارش، احداث خطوط تندرو(بی آر تی ) از سال ۱۳۸۶  در تهران آغاز شد. اتوبوس‌های دوکابین یا آکاردئونی وارد این خطوط شدند. عمر مفید اتوبوس ها بر اساس استانداردهای جهانی بین ۴ تا ۷ است . بسیاری از اتوبوس های که در خطوط اتوبوسرانی در حال حاضر فعال هستند از رده خارج شده‌اند.

شهرداری تهران برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی نیازمند پول است، در حال حاضر بلدیه با بحران منابع رو به رو است از این رو مسئولان ارشد شهرداری تهران پیشنهاد واردات اتوبوس‌های دست دوم خارجی را دادند.

محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در این باره گفت: خرید اتوبوس‌های دست‌دوم با عمر5 سال از کشورهای خارجی یکی از راهکارها برای توسعه حمل و نقل عمومی است و در شرایط فعلی کمک خوبی برای کاهش آلودگی هوای تهران است. 
 
به گفته معاون شهردار تهران،  وقتی در تهران اتوبوس‌ها با عمر فرسودگی بالا داریم، حتی سطح تعمیرات و نگهداری آنها را هم به سختی انجام می‌دهیم. می دانید ما در پایتخت بیش از  4 هزار اتوبوس‌ها با عمر بالای 8 سال داریم که در حال تردد هستند. 

 وی تصریح کرد: جایگزین کردن خودروی نو نیاز به میلیاردها تومان پول دارد که در این شرایط فعلاً پولش فراهم نیست. این واقعیتی است که دولت و شهرداری هیچ کدام نتوانستند چنین بودجه‌ای را فراهم کنند. البته این منافاتی ندارد که ما اتوبوس‌های نو بخریم و وارد کشور کنیم؛ اما واقعا برای چند هزار دستگاه اتوبوسی که ما می خواهیم به فوریت در سطح شهر تهران تجهیز کنیم؛ می‌تواند یک راه‌حل باشد؛ که ما موقتاً از اتوبوس‌های بهتر و سالم‌تر نسبت به اتوبوس‌های 8 ساله، 10 ساله و 12 ساله تهران داشته باشیم. 

وی در خصوص قیمت اتوبوس های دست دوم گفت: اتوبوس های دست دوم با قیمت بسیار ارزان وارد کشور می شود. حال 2 تا 3 سال از آن استفاده می‌کنیم و هر زمان که دولت توانایی نوسازی  داشت  و توانست اتوبوس‌های جدید به حد کافی خریداری کند طبیعتا این‌ها را کنار می‌گذاریم. 

خبر خرید اتوبوس های دست دوم خارجی واکنش های زیادی را از سوی مسؤولان به همراه داشت این در حالی است که در قانون آمده است که کامیون دست‌دوم با عمر 4 سال می تواند وارد کشور شود. در شهرهایی که مسئله آلودگی آنها زیاد است، بهتر است اتوبوس‌های دست‌دوم وارد شود که استانداردهای لازم را هم دارند. 
 
 محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در این باره گفت: ورود اتوبوس دست دوم کار غلطی است، در گذشته اتوبوس‌های دست دوم را به شهرهای کوچک می‌فرستادند و از شهر خارج می‌کردند، حالا می خواهیم اتوبوس دست دوم بخریم که این کار ، دور باطل است. 

وی ادامه داد: اکثر اتوبوس‌های تهران بجز BRTها از رده خارج شده‌اند و عمر 8ساله‌شان تمام شده است و در اصل اتوبوسی نداریم. حالا اگر اتوبوس دست دوم بخریم آن‌ها هم دو تا سه سال دیگر از رده خارج می‌شوند.

به گفته علیخانی، اتوبوس‌های دست دوم را می‌خرند و بعد می‌خواهند روی آن فیلتر ضد دوده بگذارند! هزینه خرید فیلتر ضد دوده و تعمیر اتوبوس‌های دست دوم را صرف خرید اتوبوس نو کنید.
 
 کلان شهر تهران به بیش از ۹ هزار اتوبوس نیاز دارد و تقریباً نیمی از اتوبوس‌های فعلی فرسوده و از رده خارج هستند و تاکنون به دلیل کمبود منابع و برخی مشکلات نوسازی رخ نداده است.

پیمان سنندجی مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهر تهران در این باره گفت: در حوزه نوسازی ناوگان اتوبوسرانی اتفاق جدیدی رخ نداده و روز به‌روز نه تنها اتوبوس‌های جدیدوارد ناوگان نمی‌شود، بلکه به تعداد اتوبوس‌های فرسوده شهر نیز اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: به وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد داده‌ایم شرایطی را فراهم کند تا بتوانیم اتوبوس‌های دست دوم را وارد ناوگان اتوبوسرانی کنیم؛ قطعا شرایط آن‌ها بسیار بهتر از اتوبوس‌های فرسوده خواهد بود.

به گفته سنندجی، واردات خودروهای سنگین دست دو مانند تریلر و کامیون توسط وزارت صنعت صورت می‌گیرد و در سال‌های ۶۸ و ۶۹ نیز تعدادی اتوبوس دست دو وارد کشور شده است. اگر بتوانیم اتوبوس‌های نو را جایگزین ناوگان فرسوده کنیم که اتفاق بسیار خوبی است؛ اما در شرایطی که امکان این امر فراهم نیست اتوبوس‌های دست دوم با شرایط سنی خاص، گازسوز یا هیبریدی مشکل اتوبوسرانی را تا حدودی رفع می‌کنند.

ماه هاست که موضوع  خرید اتوبوس‌های دست دوم خارجی مسکوت مانده بود که پیروز حناچی شهردار تهران خبر داد که در حال مذاکره برای خرید اتوبوس های دست دوم هستیم.

بر اساس این گزارش، اتوبوس یک محصول خاص است که مشتری عام نداشته و مشتریان و خریداران اصلی آن سه گروه شهرداری‌ها، سازمان شهرداری‌های وزارت کشور و شرکت تعاونی اتوبوسرانی هستند.

برخی کارشناسان معتقدهستند که  واردات اتوبوس دست دوم علاوه بر ضربه زدن به توان تولید داخل در شأن مردم ایران نیز نیست ،علاوه بر این در شرایط فعلی که منابع ارزی کشور محدود است، خروج مقدار قابل توجهی ارز برای واردات محصولی که توان تولید داخلی آن وجود دارد بر خلاف ضوابط و راهبردهای کلان ملی است.

بر اساس این گزارش، با نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و توسعه خطوط مترو آلودگی هوا و ترافیک در تهران کم می شود دولت باید در این زمینه سهم خود را پرداخت کند اما تاکنون امتناع کرده است با وجود اینکه در دوره جدید مدیریت شهری، شهردار تهران در جلسات هیات دولت حضور دارد اما هنوز اتفاق خاصی  در این زمینه رخ نداده است. سال هاست که قرار است شهرداری تهران ۲ میلیارد دلار از منابع دولتی برای رفع موضوع کاهش آلودگی هوا استفاده کند که تاکنون این امر محقق نشده است.