داریوش مختاری از دیدگاه "تحلیل محیط درونی"، حفظ و نگهداری باغ‏ های شیراز به یک بن ‏بست دیوان‏سالاری در موسسه عمومی شهرداری شیراز رسیده، تا جایی که با انباشتی از ضوابط غیرقانونی روبرو هستیم و در همان حال، به طور هوشمندانه حفره ‏هایی در این ضوابط، طراحی و سازماندهی شده است که تخریب باغ ‏ها با روکش قانونی و به طور تدریجی و به اصطلاح بدون هر گونه پیامد حقوقی و قضایی برای باغ خواران امکان‏ پذیر می ‏شود.
کد خبر: ۷۴۲۲۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۲ 07 May 2019

تابناک فارس به نقل از ایسنا:داریوش مختاری گفت: چندین اصل قانون اساسی نظیر اصل 50 و روح و متن قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهری (1388)، هرگز اجازه تغییر کاربری حتی یک متر مربع باغ ‏های شیراز را نمی ‏دهد. افزون بر آن پیش‏بینی لازم در قانون برای رعایت حقوق مالکان همراه با رعایت عدم تغییر کاربری باغ ‏ها، شده است ولی در دستور کار شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز قرار ندارد.

وی افزود: از دیدگاه "تحلیل محیط درونی"، حفظ و نگهداری باغ‏ های شیراز به یک بن ‏بست دیوان‏سالاری در موسسه عمومی شهرداری شیراز رسیده، تا جایی که با انباشتی از ضوابط غیرقانونی روبرو هستیم و در همان حال، به طور هوشمندانه حفره ‏هایی در این ضوابط، طراحی و سازماندهی شده است که تخریب باغ ‏ها با روکش قانونی و به طور تدریجی و به اصطلاح بدون هر گونه پیامد حقوقی و قضایی برای باغ خواران امکان‏ پذیر می ‏شود.

این کارشناس ادامه داد: بر پایه این ضوابط نه تنها نمی ‏توان به طور پایدار از تغییر کاربری باغ ‏ها جلوگیری کرد بلکه به آسانی و به تدریج، تغییر کاربری امکان‏ پذیر می ‏شود؛ در این میان و در امتداد همان شیوه ‏های اداری موجود، طرح بازنگری باغ ‏ها به طور هوشمندانه به دنبال سرعت‏ بخشیدن به رشد ساخت و سازهای غیرقانونی در پهنه ‏های باغی شهر شیراز است.

مختاری اضافه کرد: دامنه سفسطه و مغلطه در محتوای این طرح تا جایی است که با اینکه توسعه گردشگری شهر شیراز، ذاتا همان حفظ پهنه‏ های سرسبز باغ ‏هاست ولی در این طرح، پیش‏ بینی ‏هایی برای تغییر عمده کاربری به بهانه ‏های آموزشی، گردشگری، درمانی و باغ موزه و همانند اینها شده است.

او ادامه داد: همچنین از دیدگاه تحلیل محیط درونی، چگونه هست با انبوهی از ضوابط، دستورالعمل و بخشنامه، منافع سازندگان مجتمع‏ های مسکونی و تجاری تامین، ولی کمترین حقوق باغداران ضعیف، به طور کامل نادیده گرفته می ‏شود؛ تا جایی که پی در پی عرصه بر باغداران سنتی شیراز محدودتر شده است و ناچار می‏ شوند باغ خود را رها کرده و در اختیار شهرداری شیراز قرار دهند.

مختاری گفت: شوربختانه هم‏ اکنون طرح بازنگری باغ‏ ها به دنبال فراهم ‏کردن بستر حقوقی (به ظاهر قانونی) برای تامین منافع باغ خواران است؛ فعلا بر پایه قانون ‏های موضوعه مدیریت شهری و با توجه به اینکه هر گونه پیشنهاد اولیه تغییر کاربری توسط دستگاه شهرداری شیراز به مراجع ذیربط داده و منافع ناشی از تغییر کاربری نیز در سامانه مالی غیرشفاف این موسسه، تجمیع می ‏شود و اینکه وظیفه حفظ و نگهداری از فضای سبز شهری بر عهده شهرداری قرار دارد، بنابراین مسئولیت اصلی پیامدهای تغییر کاربری ‏ها از گذشته تاکنون بر عهده مدیران دستگاه شهرداری شیراز است.

این پژوهشگر حوزه باغ‌های شیراز افزود: فاجعه بزرگتر آن است که شوربختانه با همان سطحی‏ زدگی و تصمیم‏ های کوته ‏نگرانه و اشتباهات فاحش شورای عالی مسکن و شهرسازی کشور، شهرداری شیراز توانسته است مالکیت 270 هکتار باغ ‏ها را در اختیار بگیرد که قطعا این اشتباه باید بازگردانده شود و هر چه زودتر دست این موسسه ناکارآمد و دارای عملکرد منفی در مدیریت پایدار شهری را از حوزه باغ‏ های شیراز کوتاه کرد.

مولف دانشنامه تحلیلی "مدیریت آب کشاورزی در ایران" افزود: دستگاه شهرداری شیراز، صلاحیت سکانداری حفظ زیست‏ بوم شیراز را ندارد و صرفا شهرخواری و باغ خواری در دستور کار آن قرار دارد؛ این موسسه صرفا منافع باغ خواران و سرمایه ‏بَرها را تامین می ‏کند و به دلایل واهی و غیرقانونی، به دنبال منافع یکسویه ‏اش است؛ به طوری که طرح‏ های بی ‏خاصیت، سلیقه ‏ای و ناپایدار این موسسه عمومی، تاثیری در کاهش آلودگی هوا و کنترل ترافیک ندارد و در همان حال، قصد دارد تتمه باغ ‏های شیراز را نیز قربانی همان کم ‏دقتی و سطحی‏ زدگی ‏اش در مدیریت شهری کند و همانند شهرهای تهران و مشهد از این کلانشهر سرسبز نیز، یک شهر آلوده و دوزا پدید آورد.

وی افزود: شالوده و پایه‏ های فکری و عملی طرح بازنگری باغ‏ های شیراز بر انباشتی از سفسطه ‏بازی، مغلطه‏ کاری و تضادهای قانونی قرار دارد تا امکان سرعت بخشیدن به تغییر کاربری بقایای پهنه‏ های باغی را فراهم کند.

مختاری تاکید کرد: اجرای این طرح، آشکارا به یغمابردن حق تنفس شیرخوارگان، نوزادان، کودکان و نوجوانان این شهر به شمار می‌رود و لازم است معاونت پیشگیری قوه قضائیه نسبت به کشف قضایی و ابعاد حقوقی این طرح به طور جدی ورود و از هر گونه طرح موضوع و تصویب احتمالی آن در هر مرجع ذیربطی از جمله شورای اسلامی شهر شیراز، کمیسیون ماده پنج مسکن و شهرسازی، شورای برنامه‏ریزی استان و کارگروه زیربنایی استانداری، جلوگیری کند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار