سینوس‌ها از حفره‌های مملو از هوا در استخوان‌های جمجمه و صورت تشکیل شده‌اند و این بیماری را می توان با نسخه طب سنتی درمان کرد.
کد خبر: ۷۴۳۱۵۶
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۱ 10 May 2019

تابناک فارس به نقل از ایلنا:سینوزیت مثل سرماخوردگی است، با این تفاوت که سرماخوردگی بعد از یک هفته خوب می‌شود، اما سینوزیت خیر؛ سرماخوردگی که بعد از ۵ تا ۶ روز به جای بهتر شدن، بدتر شود ممکن است عفونت سینوس را ایجاد کند، به این عفونت سینوزیت حاد می‌گوییم، یعنی بیمار از قبل هیچ مشکلی نداشته و با یک بار سرماخوردگی شدید دچار سینوزیت شده است، به طور کلی شمار کمی از سرماخوردگی‌ها به سینوزیت منجر می‌شوند.

اکثر سینوزیت‌ها عملکرد بینی را دچار اختلال می‌کنند؛ گرفتگی بینی، آبریزیش، گاهی اوقات فشار‌های داخل سینوس و حفره‌های صورت، سردرد، از دست دادن حس چشایی و در بیشتر مواقع در اطفال، بوی بد دهان ممکن است از علائم سینوزیت باشد.

 

درباره بیماری سینوزیت چه می‌دانید؟

حیدر عظمایی متخصص طب سنتی درباره بیماری سینوزیت، اظهار کرد: سینوس‌ها حفره‌هایی از هوا هستند که در استخوان جمجمه و صورت قرار دارند؛ عواملی مثل سرماخوردگی، حساسیت، مشکلات بینی و انحراف تیغه بینی و گاهی بخار‌های معده و مشکلات گوارشی موجب می‌شود که این حفره‌ها پر از چرک شود و فرد را بیمار کند.

عظمایی بیان کرد: بیماری سینوزیت با تب خفیف، درد و ترشحات بینی در زمان سرفه کردن پدیدار می‌شود؛ سینوس‌ها زمانی که عفونی می‌شوند با علائمی مثل سردرد‌های صبحگاهی و ایجاد درد در ناحیه پیشانی (یعنی محل بالای ابرو و زیر چشم و یا در ناحیه فک) خود را نشان می‌دهد.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: زمانی که عفونت سینوس‌ها زیاد شود مشکلات تشدید می‌شود؛ عفونت سینوس‌ها می‌تواند در عملکرد چشم‌ها، بینایی و حس بویایی هم تأثیرگذار باشد؛ افرادی که در محیط‌های آلوده زندگی می‌کنند و یا سیگار و قلیان می‌کشند مستعد ابتلا به تشدید عفونت سینوس‌ها هستند؛ افرادی که در استخر شیرجه می‌زنند ممکن است دچار عفونت سینوس شوند و آب آلوده سرد می‌تواند این عفونت را تشدید کند.

عظمایی افزود: سینوس‌ها در ۴ قسمت صورت قرار دارند، قسمتی سینوس فکی، در زیر چشم و در استخوان گونه واقع شده است؛ سینوس فکی باعث ایجاد درد و احساس فشار در گونه‌ها مانند دندان درد و سردرد می‌شود، سینوس‌های پیشانی در بالای پیشانی و در استخوان پیشانی قرار دارد این سینوس تا سن ۵ الی ۱۰ سالگی وجود ندارد و از سن ۷ سالگی به بعد پدید می‌آید و باعث ایجاد درد در بالای چشم‌ها می‌شود.

این متخصص طب سنتی تشریح کرد: سومین سینوس، پرویزنی است که بین چشم و بینی واقع شده است؛ این سینوس‌ها از بدو تولد وجود داشته است و تا ۱۸ سالگی رشد دارند و باعث ایجاد درد و فشار در بین بینی و چشم‌ها می‌شود؛ چهارمین سینوس، سینوس‌های شب‌پره‌ای هستند، این سینوس‌ها در پشت سینوس پرویزنی قرار دارند و در مرکز استخوان جمجمه زیر غده هیپوفیز قرار دارد؛ این سینوس‌ها در سنین بلوغ ظاهر می‌شوند و باعث ایجاد درد و فشار در پشت چشم‌ها می‌شوند.

 


سینوزیت عفونی را با آلرژی اشتباه نگیرید

وی با اشاره به اینکه سینوس‌ها از نظر بیماری به ۳ قسمت تقسیم می‌شوند، گفت: دسته‌ای از سینوس‌ها وسعت زیادی ندارند، برای درمان سینوس‌های حاد بین ۴ تا ۸ هفته زمان نیاز است؛ سینوزیت عفونی را نباید با آلرژی اشتباه گرفت و همچنین سردرد‌های سینوزیتی را نباید با سینوس عفونی اشتباه گرفت.

عظمایی تصریح کرد: از نظر طب سنتی ۲ عامل باعث به وجود آمدن سینوزیت می‌شود؛ علاوه بر عوامل بیرونی که بحث سرما است عواملی داخلی هم عامل ایجاد سینوزیت می‌شود که می‌توان از جمله آن به بخارهای معده اشاره کرد، زمانی که در اثر خوردن غذا‌های سرد یا در اثر خوردن آب بین غذا بخارهایی در معده تولید می‌شود، بخارهای سرد به کاسه سر برخورد می‌کنند، در برگشت تبدیل به زکام یا آبریزش بینی می‌شوند یا به خلط‌های پشت گلو تبدیل می‌شوند یا در اثر سرماخوردگی تبدیل به سینوزیت شوند و مشکلاتی مانند آسم، مشکلات تنفسی، فشار خون، مشکلات رحمی مانند فیبروم و مشکلات مفصلی به وجود آورد.

 


راه‌های پیشگیری از سینوزیت

عظمایی درباره راه‌های پیشگیری از بروز سینوزیت، گفت: در مرحله اول باید افراد از خوردن آب بین غذا، در معرض سرما قرار گرفتن، تماس با حیوانات آلرژی‌زا، استعمال سیگار و قلیان، شیرجه زدن در استخر و خوردن غذا‌های خیلی سرد و لبنیات سرد پرهیز کنند.

وی درباره راه‌های درمانی سینوزیت، گفت: می‌توان برای تخلیه سینوس‌ها از سرم نمکی استفاده کرد تا چرک از حفره‌ها خارج شود، بخور‌های استنشاقی مانند بخور اکالیپتوس، نعنا، آویشن، پونه، مرزن‌جوش و بابونه در درمان سینوزیت مؤثر است، می‌توان این مواد را مخلوط و دم کرد و حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بوخور بگیرند تا سینوس‌ها تخلیه شوند.

 


زنجبیل، در درمان سینوزیت مؤثر است

این متخصص طب سنتی بیان کرد: ریشه زردچوبه یا زنجبیل به عنوان دمنوش می‌تواند در درمان سینوزیت مؤثر باشد؛ آویشن شیرازی، پونه کوهی، گل ختمی، زوفا و مرزن‌جوش و بابونه ترکیبی مناسب برای تهیه دمنوش هستند و می‌توان آن را با عسل میل کرد تا سینوس‌ها از عفونت پاک شوند.

وی ادامه داد: کمپرس گرم یا حوله گرم می‌تواند درد‌های ناشی از سینوزیت را کاهش دهد؛ مصرف سرکه سیب به همراه یک قاشق مرباخوری عسل با آب جوشیده ولرم در درمان سینوزیت مؤثر است؛ قطره سیاه دانه که با پایه روغن زیتون ساخته شده در درمان سینوزیت تاثیرگذار است، می‌توان آن را در داخل بینی ریخت تا سینوس‌ها شل شوند وعفونت از مجرای بینی خارج شود.

 


تاثیر دود عنبرنسارا در درمان سینوزیت

عظمایی افزود: دود عنبرنسارا در درمان سینوزیت مؤثر است و باعث تخلیه سینوس‌ها می‌شود؛ یکی از علائم سینوزیت کیپ شدن بینی است که مشکلات تنفسی به همراه دارد، یکی از مهم‌ترین عوامل در تشدید سینوزیت مصرف آب یخ است که تأثیر بسیار منفی در تشدید سینوزیت‌ها خواهد داشت.

این متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه زالودرمانی در درمان سینوزیت مؤثر است، گفت: زالودرمانی یکی از بهترین روش‌های درمان برای تخلیه عفونت سینوزیت است؛ مالیدن روغن بنفشه و روغن بابونه در تخلیه سینوس‌ها مؤثر است.

 


سینوزیت چیست؟

محمد حسین فرقانی متخصص عمومی درباره بیماری سینوزیت ، اظهار کرد: سینوزیت، التهابی در راه مجاری تنفسی است، سینوس‌ها از حفره‌های مملو از هوا در استخوان‌های جمجمه و صورت تشکیل شده اند؛ آلودگی، گرد و خاک و رطوبت، سرماخوردگی، حساسیت و انحراف تیغه بینی از عوامل ایجاد این بیماری به شمار می‌روند.

وی با اشاره به علائم سینوزیت، گفت: ترشحات بینی، آبریزش بینی و حلق، سردرد، درد در پیشانی، درد در فک و دندان‌های بالایی، تب خفیف از علائم سینوزیت است؛ آسیب فعالیت مژک‌های ریز حلق و بینی در افرادی که سیگار می‌کشند یا کسانی که در محیطی با آلودگی هوای شدید زندگی می‌کنند موجب خشکی مخاط بینی و سینوس‌ها و در نهایت عفونت سینوس می‌شود.

این متخصص عمومی با اشاره به اینکه شیرجه زدن در آب آلوده باعث تشدید سینوزیت می‌شود، بیان کرد: شنا کردن و خصوصاً شیرجه‌زدن در استخرهای آلوده ممکن است منجر به عفونت سینوس‌ها شود.

فرقانی درباره راهکارهای درمانی سینوزیت، گفت: برای درمان سینوزیت در مراحل اولیه می‌توان از آب نمک استفاده کرد، همچنین مصرف آنتی بیوتیک مناسب باعث کاهش التهاب و رفع عفونت می‌شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار