مشاهدات عینی نیز همچنان حاکی از این است که شکر در بازار و سوپرمارکت‌ها کمیاب است و اکثر فروشندگان نظر به احتکار شکر دارند، نه کمبود شکر در کشور. در حال حاضر مشخص نیست چه کسی پاسخگوی دلیل کمیاب شدن شکر در استان و گران‌فروشی آن در برخی فروشگاه‌ها است؟
کد خبر: ۷۴۳۴۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸ 11 May 2019

تابناک فارس به نقل از فارس: طبق گزارش‌های رسیده از مردم در بخش «فارس من» مدتی است که شکر در سطح استان کم‌یاب شده و طبق مشاهدات عینی خبرنگار فارس در بیشتر سوپرمارکت‌ها و عمده‌فروشی‌های شیراز نیز شکری موجود نیست یا اگر هست در برخی فروشگاه‌های بزرگ کیلویی حدود 8 هزار تومان می‌فروشند.

این در حالی است که طبق اعلام ستاد تنظیم بازار کشور «140 هزار تن شکر باهدف تأمین نیاز صنف، صنعت و خانوار توزیع می‌شود که 120 هزار تن از این محصول برای صنف و صنعت و 20 هزار تن برای مصرف خانوار خواهد بود که قیمت شکر توزیعی در این طرح 3 هزار و 400 تومان است».

با توجه به این‌که در ماه مبارک رمضان هستیم نیاز مردم به شکر بیشتر از گذشته است و این احتمال وجود دارد که شکر در راستای منفعت عده‌ای احتکار شده باشد.

البته مشکل کمبود شکر در کشور وجود دارد و با توجه به سیل خوزستان و زیرآب رفتن محصولات کشاورزان این مشکل بیشتر شده است، اما این خسارت‌ها نیز با توجه به گفته‌ نائب‌رئیس هیئت‌مدیره شرکت بازرگانی توسعه نیشکر و صنایع جانبی مبنی بر واردات شکر، باعث کمیاب شدن ناگهانی در بازار نخواهد شد.

محمدمهدی راسخ 10 اردیبهشت سال جاری در مصاحبه‌ای با رادیو اعلام کرده بود: «به‌طورکلی با توجه به کمبودهایی که بود شرکت بازرگانی دولتی وارد عمل شد و مقداری شکر وارد کرد. جدا از بازرگانی دولتی به شرکت‌های خصوصی هم برای واردات شکر مجوز صادرشده و این شرکت‌ها در حال واردات شکر هستند، بنابراین مردم نگران کمبود شکر نباشد و به مقدار نیاز واقعی خود خرید کنند.»

او در بخشی از گفت‌وگوی خود اضافه می‌کند: «خوشبختانه با فروکش آب در خوزستان برداشت مزارع نیشکر آغاز و همینطور دو کارخانه تصفیه شکر نیز آماده تصفیه شکر خام است؛ بنابراین امروز یا فردا محصول تازه‌وارد بازار مصرف می‌شود.»

بنابراین کمبود شکر به‌گونه‌ای نیست که باعث بحران نبود شکر و حتی افزایش قیمت در استان فارس شود. در این راستا به سراغ سازمان‌های مربوط به توزیع و بازرسی در این زمینه مثل اتحادیه عمده‌فروشان شیراز، سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس، جهاد کشاورزی فارس و شرکت غله رفتم.

 

به ما ربطی ندارد

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس می‌گوید: بحث تأمین و توزیع را از جهاد یا شرکت غله پیگیری کنید. در بحث نظارت باید بعد از تأمین و تزریق آن‌ها در بازار به ما اعلام کنند که در چه محل‌هایی و به چه مقدار توزیع‌ شده است که ما نظارت کنیم.

محمدابراهیم صداقت در پاسخ به این سؤال که تا به امروز نظارتی بر بازار شکر نداشتید؟ عنوان می‌کند: روند کار این است که ستاد تنظیم بازار کشور سهمیه‌های تنظیم بازار را تعیین و به استان‌ها اعلام کند. میزان سهمیه‌ها و میزان مصرف خانوار و میزان مصرف صنف و صنعت مطابق سهمیه‌ها باید ابلاغ شود که متولی این بخش سازمان جهاد کشاورزی و شرکت غله است.

وی اضافه می‌کند: در حوزه نظارت بازرسی‌ها را انجام می‌دهیم و هرکجا هم تخلف و گران‌فروشی مشاهده شود پرونده را تشکیل می‌دهیم، مردم هم اگر جایی گران‌فروشی دیدند با تلفن 124 یا 32340000 ستاد خبری اتاق اصناف تماس بگیرند تا بازرسان حضور پیدا کنند.

معاون بازرسی و نظارت صنعت، معدن و تجارت فارس در واکنش به قیمت 8 هزارتومانی شکر، آن را مشکلی کشوری عنوان کرد.

احتکار کار دلال‌‌هاست، نه اعضای اتحادیه

پس‌ازآن به سراغ رئیس اتحادیه عمده‌فروشان مواد غذایی شیراز رفتم. عبدالله رزاق‌منش در خصوص کمبود شکر در بازار می‌گوید: روزانه میان 50 تا 80 فروشگاه و سوپرمارکت در شیراز شکر تنظیم‌بازار توزیع می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات کمبود شکر در قبل از عید سال 98، ادامه می‌دهد: حدود 60 درصد شکر کشور توسط کارخانه‌های اهواز و خوزستان تأمین می‌شود که بعد از جریان سیل کل مناطق اهواز و خوزستان زیرآب رفته و به دلیل وضعیت آب‌گرفتگی مناطق، اکنون برداشت نی‌شکر صورت نمی‌گیرد.

رئیس اتحادیه عمده‌فروشان مواد غذایی شیراز مطرح می‌کند: درنتیجه‌ اتفاقات اخیر شکر در بازار کم شد و از طرفی تعطیلی یک ماهه کارخانه‌ها هم به دلیل تعطیلات نوروز وجود داشت که باعث شد کمبود شکر بیشتر حس شود.

رزاق‌منش اضافه می‌کند: کمبود در بازار هست ولی مقداری شکر باقیمت 3150 تومان به سوپرمارکت‌ها عرضه می‌شود که باقیمت 3400 تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

وی در واکنش به فروش شکر در برخی فروشگاه‌ها به نرخ 8 هزار تومان، عنوان می‌کند: وقتی‌ که در شبکه‌ی رسمی بازار شکر کم باشد، طبیعتاً زمینه‌ این قیمت‌ها در بازار ایجاد می‌شود.

رئیس اتحادیه عمده‌فروشان مواد غذایی شیراز با تأکید بر اینکه انبار عمده‌فروشان و مغازه‌داران زیر نظر اتحادیه به‌صورت منظم بازرسی می‌شود و احتمال احتکار از سمت آن‌ها وجود ندارد، تصریح می‌کند: با توجه به تعهد اخلاقی در جامعه صنفی، گران‌فروشی و احتکار در این بخش وجود ندارد و عمده تخلفات و احتکار توسط دلال‌ها و شبکه زیرزمینی صورت می‌گیرد که هیچ‌گونه مجوزی برای فعالیت ندارند.

رزاق‌منش از توزیع شکر بسته‌بندی یک کیلویی با قیمت 4200 تومان از امروز در سوپرمارکت‌ها خبر داد.

 

مصاحبه نمی‌کنم!

پس از صحبت با رئیس اتحادیه عمده‌فروشان مواد غذایی برای اینکه متوجه شوم فرآیند دقیق توزیع شکر به چه صورت است و در این ساختار احتمال احتکار وجود دارد یا نه، به دنبال هماهنگی مصاحبه‌ای با مدیرعامل شرکت غله منطقه 3 از طریق روابط عمومی این شرکت بودم که پس از یک روز اطلاع داده شد که «لطیف رستاد» مدیرعامل این شرکت، متولی توزیع را سازمان جهاد کشاورزی عنوان کرده و حاضر به مصاحبه در این رابطه نیست.

به سراغ شرکت قبلی بروید

پس‌ازآن به سراغ مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس رفتم. اما حمید دبیری هم توپ را به زمین نفر قبل انداخت و متولی توزیع را شرکت غله عنوان کرد!

وی گفت: شرکت غله و خدمات بازرگانی که متولی تأمین شکر است، توزیع را هم انجام می‌دهد که سهمیه خانوار، صنوف و واحدهای صنعتی را به مقداری که در توانشان هست دارند تخصیص می‌دهند و حمل می‌شود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس در واکنش به این موضوع که شرکت غله متولی کار را جهاد کشاورزی عنوان کرده، می‌گوید: این شرکت وابسته به وزارت جهاد و البته زیر نظر جهاد کشاورزی فارس نیز هست، ولی اطلاعات دقیق را از مسؤول توزیع شرکت غله بگیرید.

باز هم تماس و پیام‌های بی‌پاسخ!

پس‌ازآن با جباری مسؤول توزیع شکر و معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی در شرکت غله تماس گرفتم و پس از چند بار تماس و پیام موفق به برقراری ارتباط با او نشدم.

 

پاس‌کاری مسؤولان و سوءاستفاده دلالان

به گزارش فارس، روند کمیاب شدن شکر و عدم پاسخ‌گویی مسؤولان زمانی بحث‌برانگیزتر می‌شود که روابط عمومی تعزیرات حکومتی فارس خبر از بازداشت عرضه‌کننده 57 تن شکر خارج از شبکه توزیع در شیراز می‌دهد.

البته مشاهدات عینی نیز همچنان حاکی از این است که شکر در بازار و سوپرمارکت‌ها کمیاب است و اکثر فروشندگان نظر به احتکار شکر دارند، نه کمبود شکر در کشور. در حال حاضر مشخص نیست چه کسی پاسخگوی دلیل کمیاب شدن شکر در استان و گران‌فروشی آن در برخی فروشگاه‌ها است؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار