معاون تحقیق و توسعه شرکت فناور نانو پژوهش مرکزی گفت: محلول مقابله با بیماری سفید شدگی انار در این استان تولید شد.
کد خبر: ۷۴۳۷۴۵
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰ 12 May 2019

محلول مقابله با بیماری سفید شدگی انار در استان مرکزی تولیدشد

معصومه نصیری مقدم روز یکشنبه افزود: محلول ترکیبی (ZFM) در راستای رفع بیماری سفید شدگی انار (آریل) که با انجام سه سال کار کارشناسی بر روی درختان میوه انار تولید شده است.
وی ادامه داد: این محلول با برخورداری از ترکیب متعادل سه عنصر مهم آهن، روی و منگنز می‌تواند در بدترین شرایط محیطی نیاز گیاه به این عناصر را رفع کند.
این پژوهشگر خاطرنشان کرد: با استفاده از این محلول علاوه بر رنگ آوری و مقابله با بیماری سفید شدگی انار، از سرمازدگی و ریزش میوه از درختان باغ‌ها نیز جلوگیری می‌شود و افزایش محصول در باغات و اراضی زراعی از ویژگی‌های استفاده آن است.
نصیری مقدم گفت: استفاده از این محلول در محصولات زراعی از جمله گندم افزایش ۱۰ درصد این محصول را در واحد سطح به همراه دارد.
وی یادآور شد: بهره گیری از این محلول به مدت ۲ سال در یکی از باغ‌های انار استان لرستان که به بیماری سفید شدگی مبتلا بود و از محصولات این باغ تنها برای اسانس گیری بهره گیری می‌شد رفع این بیماری و زمینه صادرات محصولات این باغ را به همراه داشت.  
این پژوهشگر خاطرنشان کرد: با توجه به تغییرات آب و هوایی و سرمای ناگهانی در کشور استفاده از این محلول تولیدی می‌تواند محصولات زراعی و باغی در برابر سرما بیمه کند.
نصیری مقدم افزود: باغاتی که از کود ZFM در زمام متورم شدن جوانه و بعد از ریزش گل استفاده کنند از سرمازدگی مصون می‌شوند.
استان مرکزی با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.  
۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.  
استان مرکزی با تولید حدود ۵۴ هزار تن گوشت سفید، ۵۳ هزار تن تولید گوشت قرمز، ۳۲۰ هزار تن شیر، حدود ۴۱ هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه‌ای در تولید‌های بخش کشاورزی و دامداری در سطح کشور برخوردار است.  
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار