گزارش بانک‌مرکزی از کل مانده‌تسهیلات و سپرده‌بانک‌ها به‌تفکیک استان در بهمن 97
بانک مرکزی دیروز «کل مانده تسهیلات و سپرده‌های ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان در پایان بهمن 1397» را اعلام کرد؛ رقم تسهیلات در کردستان، تنها از 5 استان کشور بیشتر است؛ مسئولان کردستان اخیراً و با انتشار بخشی از کارنامه عملکردشان در قالب آمار رسمی کشور، چاره را در این دیده‌اند که با ناصحیح خواندن آمار، زیر میز بازی بزنند! حالا اگر از دید مسئولان استان، آمار بانک مرکزی هم همانند آمار مرکز آمار ناصحیح نیست، بد نیست تنها به یک سؤال ساده پاسخ دهند.
کد خبر: ۷۴۶۰۲۱
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۱ 19 May 2019

به گزارش تابناک کردستان، دایره آمارهای استانی اداره اطلاعات بانکی بانک مرکزی، دیروز، در تازه‌ترین گزارش خود در حوزه آمار بانکی «کل مانده تسهیلات و سپرده‌های ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان در پایان بهمن 1397» را اعلام کرد.

طبق اطلاعات منتشره در قالب گزارش یادشده، رقم سپرده‌ها در کردستان 113437 میلیارد ریال (شامل سپرده‌های ریالی و ارزی که سپرده‌های ارزی فاقد سپرده قانونی است)، رقم سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی، 100721 میلیارد ریال و رقم تسهیلات جاری و غیرجاری هم 79151 میلیارد ریال اعلام شده است؛ طبق آنچه اعلام شده، تسهیلات در کردستان در پایان بهمن 97، 78.58 درصد منابع است.

نگاهی اجمالی به اعداد و ارقام مندرج در گزارش مذکور، همچنین گویای آن است که رقم تسهیلات جاری و غیرجاری در کردستان در پایان بهمن 97، تنها از 5 استان کشور بیشتر است.

اما از آنجا که مسئولان ارشد دولتی در کردستان، ظرف روزهای اخیر، موضع خود در قبال آمار رسمی منتشره در کشور را اعلام و گزارش‌ اخیر مرکز آمار ایران را رد کرده‌اند، بعید نیست آمار بانک مرکزی هم از نظر آقایان مخدوش باشد!

در هر صورت وظیفه رسانه مستقل تاباندن نور به ابعاد تاریک عملکرد مدیران است، ابعادی که پرداختن به آن برای رسانه‌های سفارشی‌نویس، خط قرمز است؛ چه مسئولان کردستان آمار رسمی کشور را قبول داشته باشند و چه آن را نپذیرند بر اصل موضوع در باب وظیفه اطلاع‌رسانی یک رسانه، خدشه‌ای وارد نیست؛ ما آمار را تفسیر و اطلاع‌رسانی می‌کنیم و مردم هم بر اساس آنچه واقعیت است و هر روز به نوعی آن را لمس می‌کنند، قضاوت خواهند کرد.

با هدف روشن شدن هرچه بیشتر موضوع تسهیلات بانکی در کردستان و مقایسه وضعیت حاکم بر استان با دیگر نقاط کشور، فعلاً یک سؤال ساده و همه‌فهم در چارچوب گزارش اخیر بانک مرکزی مطرح و از مسئولان محترم استان می‌خواهیم به آن پاسخی روشن و به دور از ابهام بدهند. البته اگر چیزی برای پاسخ دادن دارند!

طبق گزارش اخیر بانک مرکزی، مبلغ سپرده‌های ریالی و ارزی در پایان بهمن‌ماه 97 در دو استان «کردستان» و «چهارمحال و بختیاری» رقمی تقریباً برابر و حدود 100 میلیارد ریال است؛ سؤال این است که چرا بانک‌های استان چهارمحال و بختیاری در بهمن‌ماه سال گذشته 87.26 درصد منابع خود را تسهیلات پرداخت کرده‌اند ولی بانک‌های استان کردستان 78.58 درصد از منابع خود را تسهیلات پرداخت کرده‌اند؟ (با این توضیح که در استان چهارمحال و بختیاری 87617 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت و در کردستان مبلغ تسهیلات پرداختی 79151 میلیارد ریال بوده است).

رقم تسهیلات بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کردستان در پایان بهمن 97، 79151 میلیارد ریال اعلام شد/تسهیلات در کردستان، 78.58 درصد منابع است/اگر مسئولان کردستان این آمار را هم ناصحیح نمی‌دانند، فعلاً، تنها به یک سؤال پاسخ دهند!+ جدول

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار