باید دارای زیرساخت های مناسب به ویژه در حوزه آب و فاضلاب باشد تا در ایام پیک سفر مشکلی برای افراد بومی و گردشگران در این حوزه به وجود نیاید اما بر اساس آمار متاسفانه فاضلاب این استان از لحاظ شاخص بهره مندی بسیار پایین تر از میانگین کشوری است و این حکایت از کم توجهی مسئولان امر به این موضوع مهم دارد.
کد خبر: ۷۴۶۴۹۸
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ 20 May 2019

استان مازندران به دلیل موقعیت ویژه ای که در حوزه گردشگری دارد و سالانه میزبان جمعیت کثیری از گردشگران است باید دارای زیرساخت های مناسب به ویژه در حوزه آب و فاضلاب باشد تا در ایام پیک سفر مشکلی برای افراد بومی و گردشگران در این حوزه به وجود نیاید اما بر اساس آمار متاسفانه فاضلاب این استان از لحاظ شاخص بهره مندی بسیار پایین تر از میانگین کشوری است و این حکایت از کم توجهی مسئولان امر به این موضوع مهم دارد.

مازندران در ایام نوروز سال ۹۸ در رتبه اول میزبانی مسافرین نوروزی قرار گرفت و بیش از ۱۰ میلیون گردشگر در این استان سبز اقامت داشتند.

این استان به لحاظ گردشگری، از مواهب خدادادی زیادی برخورد بوده اما برای حضور گردشگر نیازمند زیرساخت‌های گردشگری است که آب و فاضلاب یکی از مهم ترین موضوعی بوده که با توجه به حجم عظیم مسافرپذیری در ایام پیک تعطیلات در مازندران، به خوبی به آن توجه نشده است.

دو شهرستان بابل و ساری به لحاظ وضعیت خاصی که داشتند در دهه هفتاد توانستند مورد توجه بانک جهانی در موضوع پروژه فاضلاب قرار بگیرند اما در حال حاضر شهرستان بابل به عنوان پرجمعیت‌ترین شهرستان مازندران، دچار مشکلات خاص فاضلاب است.

*شاخص بهره مندی فاضلاب در مازندران پایین تر از میانگین کشوری

مجید عبدالهی، مدیرکل آبفای شهری مازندران در حاشیه نشست با نماینده بابل در گفت‌ و گو با ایسنا مازندران با بیان اینکه شاخص بهره‌مندی فاضلاب در کشور ۴۰ درصد است، اظهار کرد: این شاخص در مازندران در یکسال گذشته ۱۰ درصد بوده است که توانستیم به پیشرفت ۱۵.۶ درصدی برسیم.

وی با اشاره به پروژه‌های ایستگاه پمپاژ، خطوط شبکه فاضلاب و لجن فاضلاب بابل، گفت: به زودی در رابطه با پروژه‌های مذکور پیمانکاران انتخاب و عملیات اجرایی آغاز خواهد شد.

مدیرکل آبفای شهری مازندران با بیان اینکه به طور کل فاضلاب این استان از لحاظ شاخص بهره‌مندی نسبت به فاضلاب کشور پایین‌تر است، تصریح کرد: در یکسال گذشته توانستیم پیشرفت خوبی نسبت به گذشته داشته باشیم.

عبدالهی در رابطه با وضعیت فعلی فاضلاب بابل نیز اظهار کرد: در حال حاضر ۳۰ درصد پروژه فاضلاب بابل انجام شده و برای رسیدن به مدل دوم، به اعتبار ۱۵۸ میلیارد تومانی نیاز داریم.

* وضعیت فاضلاب بابل مناسب نیست

حسین نیازآذری، نماینده بابل و عضو هیئت‌ رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای ‌اسلامی نیز در گفت‌وگو با ایسنا مازندران گفت: موضوعات زیست‌محیطی و فاضلاب یک امر حیاتی است و مجلس نیز به استناد ماده ۳۷ برنامه ششم توسعه، از وزارت نیرو درخواست کرده آخرین وضعیت فاضلاب کشور را گزارش دهد.

وی با اشاره به اینکه مقرر شده به رشد 25 درصدی فاضلاب های کشور برسیم ، افزود: با رویکرد فعلی وزارت نیرو، امید است در برنامه ششم توسعه، به این مهم دست پیدا کنیم

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای‌اسلامی با بیان اینکه تمامی پیش‌بینی‌های دولت در موضوع تامین آب‌شرب و فاضلاب کشور، توسط مجلس در لایحه بودجه تصویب شد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه مازندران توانست در حوزه تامین آب‌شرب با اجازه مقام معظم رهبری، از ظرفیت صندوق توسعه ملی بهره‌مند شود.

نیازآذری در ادامه سخنانش تصریح کرد:در شرایط فعلی وضعیت فاضلاب بابل مناسب نیست و در جلسه‌ای که امروز با مدیرکل و معاونین وی داشتیم مقرر شد ظرف ۴۵ روز آینده، در جلسه‌ای دیگر اقدامات انجام شده مورد بحث و گفت‌وگو قرار گیرد.

ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار