محمود رضا مرادی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با حضور در همایش جمعیت، باروری و زندگی پایدار به تشریح سیاست‌های جمعیتی پرداخت.
کد خبر: ۷۴۶۷۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۶ 20 May 2019

به گزارش خبرنگار تابناک، محمود رضا  مرادی گفت : در گذشته بر خلاف امروزه فرزند آوری بیشتر بود و در حال حاضر جنبه های آموزشی برای خانواده ها مهم تر است ؛ لذا نیازمند کار بیش تر در حوزه فرهنگی و اقتصادی هستیم.

 وی در ادامه افزود : سیاست های جمعیتی گذشته، در برنامه ریزی اولویت زمان جنگ تحمیلی و بازسازی کشور مبنی بر کنترل جمعیت بود و عدم تغییر آن در سال های اخیر سبب کاهش و منفی شدن نسبی نرخ رشد شده است.

 مرادی در ادامه گفت : طبق سیاست های جمعیتی که براساس ابلاغیه مقام معظم رهبری و با کارشناسی وزارت بهداشت انجام شده است را باید مدیریت کرد تا بتوانیم سبب رشد نرخ باروری و در نهایت جمعیت شویم .

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان کرد : دفتر سلامت خانواده در جمعیت وزارت بهداشت برنامه و سیاست های را تنظیم کردند که نسبت به مرگ و میر و سن کهن سالی جایگزین مناسبی داشته باشیم که دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت این را به صورت  متوسط ۲.۱ فرزند برای خانوادها در نظر گرفته است.

 مرادی در ادامه گفت : سیاست دیگر جلو گیری از بارداری های ناخواسته است که علارغم اینکه توصیه بر بارداری است، ولی از بارداری ناخواسته که باعث تهدید مادر و نوزاد و احتمال سقت جنین بشود اجتناب شود و کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان در دستور کار است که توصیه های لازم را باید انجام داد که از زایمان در سنین نامناسب و از بیمارهای ژنتیکی جلو گیری و غربال گری مناسب انجام شود و فاصله بارداری حداقل ۳ سال  باشد که هم سلامت مادر و هم نوزاد حفظ شود.

 وی تصریح کرد : مقام معظم رهبری   براساس مشورت های که با مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام دادند، سیاست علمی را ابلاغ کردند که پویایی جوانان یکی از اهداف و هدف اصلی آن اقتدار ملی و رفع موانع ازدواج است.

 مرادی افزود : اختصاص تهسیلات  مناسب برای مادران، آموزش برای تحکیم و بنیاد خانواده، ترویج سبک ایرانی اسلامی، ارتقاع امید به زندگی، توانمند سازی جمعیت ، کار آفرینی، حفظ جمعیت در روستا ، جلوگیری از مهاجرت روستاها و مدیریت مهاجرت به خارج کشور و تشویق ایرانیان برای سرمایه گذاری و هویت بخشی آیتم های است که سر لوحه کار مسئولین در قسمت های مختلف از جمله وزارت بهداشت است.

 ایشان درخصوص کاهش بارداری ها گفت : در مسائل فرهنگی نیاز است متولیان فرهنگی در این زمینه کار کنند، در وزارت بهداشت سیاست های برای افزایش نرخ جمعیت در نظر دارد که عمده این سیاست ها بیش از ۱۵ تا ۲۰ درصد است که براساس آموزش مناسب قبل بارداری ، هنگام بارداری و بعد بارداری برای نوزادانی که به دنیا می آیند، سالم و مادران کمترین آسیب را از بارداری داشته باشند.

 مرادی تصریح کرد : نرخ رشد جمعیت حدود ۱میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سال  رشد داشته است که نسبت به چند سال گذشته افزایش داشته ولی خانوادها به سمت کوچیکتر شدن جمعیت می روند، توسعه پایدار در کشور براساس جمعیت و سرمایه های ملی است ‌که باید تأمین شود .‌

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار