ایشان به درستی اشاره کرده اند که در مقابل تغییرات عده ای سفت وسخت ایستادگی می کنند ،انتصابات وتغییرات مدیریتی در استان حیثیتی شده و برخی تغییرات را مرادف با ریختن آبروی یک ایل ویک قوم قلمداد می کنند ،اما آقای استاندار باید منافع یک استان وکشور را فدای یک فرد ،فبیله یا عده ای نکنند!
کد خبر: ۷۴۶۷۳۵
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۰ 20 May 2019

تابناک ایلام::روز گذشته استاندار ایلام در دو نشست جداگانه ،یعنی نشست فنی و گفتگوی بخش خصوصی ودولت صحبت های جالب توجهی را در خصوص موانع توسعه استان بیان داشتند ،بررسی دقیق وجزء به جزء این سخنان ،نشان از آسیب شناسی خوب و علمی ایشان از موانع توسعه استان دارد وهم اینکه موانع ابجاد شده غالبا ریشه انسانی دارند  که با اندیشیدن تمهیداتی می توان بر آنها فایق آمد.

قاسم سلیمانی دشتکی در نشست شورای فنی استان گفت:امروز برای توسعه استان ،به جای دفع بایستی دنبال جذب باشیم.اگر افق دیدمان را بلند کنیم ظرف دو تا سه سال آینده ایلام پیشران توسعه در کشور می شود.

 استاندار ایلام با تاکید بر اینکه بایستی در مسیر توسعه استان راه راباز کنیم افزود:بایستی بروکراسی اداری را از سرراه سرمایه گذاران برداریم وبا افق دید بلندتر در جهت سرمایه گذاری ورود کنیم.تا می خواهید یک تغییر را ایجاد کنید با مقاومت سخت عده ای روبرو می شوید.فرقی نمی کند عده ای همیشه با تغییر مخالفند ،چه این تغییر ایجاد یک طرح یاپروژه جدید باشد یا یک انتصاب جدید!

ایشان درنشست دوم که تحت عنوان گفتگوی بخش خصوصی با دولت برگزار شد بیان داشت :اگر خواستار رشد استان هستیم باید افق دید مدیران باز تر شود ،باید همه کمک کنند راه برای ورود سرمایه گذاران بازشود وتقاضای من این است که مجموعه اقدامات در حوزه اقتصادی در جهت جذب سرمایه گذاری ساماندهی شود.

همانگونه که از ظاهر این سخنان استاندار مشخص است ،ایشان پس از نزدیک به دوسال حضور در راس مدیریت استان به خوبی ریشه و موانع اصلی عدم رشد وتوسعه استان آن هم با وجود مزیت های بی شمار وکم نظیر اقتصادی ر اشناسایی کرده اند .

اگر مبنای واقعی آغاز توسعه استان را پایان جنگ تحمیلی و آغاز سازندگی به حساب آوریم از آن سال تا امروز تقریبا سی سال سپری شده است ،اقدامات خوبی هم در حوزه نفت ،گاز وپتروشیمی صورت گرفته است ،اینکه آقای استاندار بیان داشته اند "افق دیدمان را بلند کنیم ظرف دو تا سه سال آینده ایلام پیشران توسعه در کشور می شود"موضوع مهم وقابل تاملی است .

شما تصور کنید دراستان ما مزیت های متنوعی از نفت وگاز گرفته تا گردشگری و کشاورزی وجود دارد ،مزیت هایی که واقعا اگر در خدمت توسعه استان قرار می گرفت  ،همان ده سال اول پس از جنگ پله های توسعه را پشت سر می گذاشت والان در ردیف استانهای برخوردار قرار داشت و خبری از پسوند محروم یا توسعه نیافته هم نبود  .

حال استاندار ایلام پس از سی سال از  آغاز سازندگی اکنون بعنوان اولین استانداریست که بصورت شفاف از موانع توسعه می گویدو با شناسایی ریشه ناکامی ها ،موانع توسعه را اعلام کرده اند ،موانعی که ریشه آنها نه در بودجه واعتبار است ونه وارداتی است که مشمول تحریمهای اقتصادی باشد.موانعی غالبا دست ساز با هدف تامین منافع قومی وشخصی که حذف آنها چندان هم هزینه بر نیست!

همانگونه که ایشان تبیین کرده اند ،ریشه این ناکامی ها عاملی انسانی از جنس سوء مدیریت است . مدیر موفق مدیری است که در کنار تخصص ،تجربه ،کارآمدی ،از افق دید بلندی برخوردار بوده وریسک پذیر باشید ،چون در صورت وجود نقصان در مولفه های مدیریتی،اگر تمامی مزیت های توسعه ای هم یکجا حمع شوند ،یک مدیر تنگ نظر با افق دیدی که فقط جلو پای خود راببیند ،نمی تواند از این همه مزیت درراستای توسعه منجر به بهبود شرایط به نفع کشور ومردم بهره گیری نماید.

براساس آسیب شناسی صورت گرفته از سوی استاندار ایلام ،وقتی فاصله محرومیت تا توسعه یافتگی دو یا سه سال است و مانعی انسانی تحت عنوان تنگ نظری وافق دید کوتاه مدیران مانع رسیدن بدان  است ،طبق یک اصل پذیرفته شده ؛در درمان بیماری ،شناسایی دقیق بیماری نیمی از درمان است !مدیریت بیمار هم نیاز به درمان دارد ،وفتی که عامل بیماری شناسایی شده ،پس چرا راهکار اصولی برای درمان تجویز نمی شود ؟!

بررسی دقیق و عالمانه این سخنان استاندار نشان می دهد که شاه بیت سخنان ایشان ،بعنوان مانع توسعه استان عامل انسانی است که در مدیریت استان تبلور یافته است ،اگر استاندار محترم می خواهند ،که قطعا هم می خواهند! استان از وضعیت جاری خارج و پله های توسعه ای را ظرف نه دو یا سه سال ،بلکه ظرف نیم دهه  آتی بپیماید ،دست به جراحی بزرگی بزنند .

ایشان به درستی اشاره کرده اند که عده ای  در مقابل تغییرات ، سفت وسخت ایستادگی می کنند ،انتصابات وتغییرات مدیریتی در استان حیثیتی شده و برخی تغییرات را مرادف با ریختن آبروی یک ایل ویک قوم قلمداد می کنند ،اما آقای استاندار باید منافع یک استان وکشور را فدای یک فرد ،قبیله یا عده ای خاص  نکنند!

جناب استاندار !وفتی می دانید مدیران تحت امر شما با تنگ نظری و افق دید پایین مانع توسعه استان شده اند ،پس نباید منتظر بمانید ؟! اگر ثابت قدم وبی توجه به منافع برخی که در مقابل تغییرات ایستادگی می کنند، دست به تیغ شده واین جراحی بزرگ را به نفع مردم انجام دهید، آنوقت است که درمان را کامل کرده اید ،در این صورت همه ظرفیت های موثر اجتماعی از جمله رسانه ها در کنار شما خواهند بود.

حال که شما موانع را معرفی کرده اید ،مردم هم می دانند که برداشتن این موانع کار بسیار سختی نیست ،بنابراین توپ در زمین شماست  که بی توجه به منافع فردی ،در مسیر منافع عامه مردم استان گام بردارید.اگر راه را بی توجه به احساسات برخی بپیمایید ،تغییر دست یافتنی است .بسم الله 

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهدی
|
-
|
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
با سلام این که باید در مدیریت استان تغییر ایجاد شود بر کسی پوشیده نیست ولی هزینه تغییر در استان زیاد است و تمام گروهها احزاب اقوام و خصوصاً نمایندگان و افراد مرتبط با ایشان به دنبال جانشین هستندو آن هم نه بر اساس شایسته سالاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار