چندی پیش عزیر عابسی عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل، بر آلوده بودن دریای خزر و تهدید زیستگاه آبزیان تاکید شد، در آن گزارش، این استاد دانشگاه مدعی شد که بافت‌های عمده ماهیان دریای خزر به جیوه و نیکل آلوده است اما به طور خاص ماهی کفال که از لجن کف دریا تغذیه می‌کند نیز آلودگی اثبات شده‌ای دارد و نباید آن را مصرف کرد .
کد خبر: ۷۴۶۹۱۳
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱ 21 May 2019

در این رابطه یک دامپزشک در گفت‌وگو یی، با اشاره به مصرف یا عدم مصرف ماهی کفال که از دریای خزر صید می‌شود، اظهار کرد: به طور کلی ماهی کفال، ماهی بومی دریای خزر نیست و حدود 50 تا 70 سال قبل وارد این دریا شده و در این مناطق در حال تکثیر و پرورش است.

علیرضا بریمانی با بیان اینکه در دریای خزر یکسری آلودگی ها وجود دارد که از طریق رودخانه ها، فاضلاب های خانگی و کارخانه ها وارد آن شده اند، تصریح کرد: مقدار بسیار زیادی جیوه، سرب و سایر عناصر و حتی گفته شده رادیو اکتیو وارد دریای خزر شده است و آسیب های زیاد و جبران ناپذیری را وارد کرد، نکته مهم اینجا است از آنجایی که دریای خزر به سایر دریاها راه ندارد این آلودگی ها در آن باقی می ماند.

این دامپزشک خاطرنشان کرد: می توان گفت همه ماهی هایی که در دریای خزر وجود دارند دارای مقداری آلودگی فلزات سنگین مانند سرب و جیوه هستند که موجب بیماری های خیلی سخت همانند مننژیت، کم خونی، درد مفاصل و استخوان در انسان می شوند و بیشترین بیماری مربوط به درد مفاصل است.

بریمانی با اشاره به اینکه ماهی کفال از بین ماهی های دریای خزر به علت غیربومی بودن درگیری باکتریایی و عفونی بیشتری دارد، گفت: کفال یک ماهی کف خوار است و از کف دریا تغذیه می کند، از سویی دیگر این فلزاتی که نام برده شد نیز در کف دریا جمع و وارد جیره غذایی ماهی می شوند.

وی با اشاره به اینکه ماهی کفال در پایان عمر خود، به روی آب می آید و با نزدیک شدن به ساحل در تور صیادان گرفتار می‌شود، ادامه داد: ورود این ماهی به بازار ماهی فروشان بسیار خطرناک است و ضربات جبران ناپذیری وارد می کند.

این دامپزشک تصریح کرد: علاوه بر این نمی توان گفت خوردن ماهی کفالی که حتی درست صید می شود از نظر پزشکی و دامپزشکی صحیح باشد چرا که تمامی ماهی های دریای خزر مقداری درگیری فلزات سنگین دارند اما درگیری ماهی کفال به نسبت بقیه بیشتر است.

بریمانی تاکید کرد: شیلات بیش از 10 تا 15 سال قبل فروش ماهی کفال و حتی صید آنرا ممنوع کرده بود و اصولا نباید شاهد خرید و فروش این ماهی در سواحل دریای خزر و بازار بود اما متاسفانه فروش آن خیلی زیاد است و بعضی ها به صیادان و آشنایان خود می فروشند.

وی با تاکید بر اینکه توصیه می شود به هیچ عنوان از ماهی کفال استفاده نشود یادآور شد: از نظر شیلات نیز به طور کلی مصرف ماهی کفال منتفی است و به هیچ وجه نباید خورده شود و مردم هم باید در جریان باشند.

بریمانی گفت: از آنجایی که مصرف ماهی در سبد غذایی خانواده ها باید باشد توصیه می شود از ماهی هایی استفاده شود که جیره غذایی خود را از کف دریا دریافت نمی کنند.

ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار