رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: 7گونه از حیات وحش استان در خطر انقراض قرار دارند.
کد خبر: ۷۴۷۱۱۳
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳ 21 May 2019

 به گزارش تابناک آذربایجان غربی امید یوسفی با بیان اینکه از بین گونه های در خطر انقراض "خروس کولی دشتی" بشدت در آستانه انقراض قرار دارد افزود: خروس کولی دشتی از راسته سلیم شکل ها و تیره سلیمی ها بوده و در قزاقستان و روسیه تولید مثل و در منطقه خاورمیانه، از جمله ایران، زمستان‌گذرانی می‌کند.

وی اظهار کرد: به دلیل کاهش شدید تعداد این پرنده در دهه‌های گذشته، سازمان IUCN وضعیت بقای خروس کولی دشتی را در حالت در معرض انقراض طبقه‌بندی کرده‌است.

یوسفی با بیان اینکه هنوز علت اصلی این کاهش تعداد مشخص نیست، اما ناامن کردن زیستگاه این پرندگان توسط انسانها  و تغییرات اقلیمی می‌تواند از علل کاهش جمعیت این پرنده باشند ادامه داد: متاسفانه اختصاصا مطالعه دقیقی بر روی این پرنده انجام نشده تا علت اصلی کاهش جمعیت ان معین شود و ایجاد مناطق محافظت شده مستعد برای جلوگیری از کاهش جمعیت این پرنده در ایران نمی تواند کارساز باشد چرا که بومی ایران نیست لذا تهدیدهای این پرنده مهاجر باید در کشورهایی که پراکنش بالایی دارند بررسی شود.

وی با اشاره به مشخصات ظاهری این پرنده مهاجر عبوری اظهار کرد: طول بدن خروس کولی دشتی ۲7 تا 30 سانتی‌متر و به نسبت درشت و پادراز است، رنگ بدنش از دور خاکستری مایل به صورتی به چشم می‌آید که از نزدیک متمایل به نخودی است.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی افزود:جمعیت کثیری از این پرنده در بهار و پاییز عمدتا در شهرهای جنوب دریای خزر دیده می شود همچنین در تالابهای بوشهر، سیستان و بلوچستان، اذربایجان شرقی و غربی نیز مشاهده می شوند.

وی با بیان اینکه  بیش از 58 گونه پستاندار، 300 گونه پرنده و 25 گونه خزنده و دوزیست در آذربایجان غربی زیست می کند تصریح کرد: این استان بزرگترین زیستگاه گوزن زرد ایرانی در دنیا محسوب می شود همچنین خالص ترین نژاد گونه قوچ و میش ارمنی در کشور متعلق به زیستگاه های این استان است .

یوسفی با بیان اینکه 18 گونه از پرندگان، 17 گونه از پستانداران و چهار گونه از خزندگان و دوزیستان که در رده های مختلف لیست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت از گونه ها ( IUCN ) قرار گرفته اند در این استان زیست می کنند افزود: با تشکیل کارگروه فنی ملی در سازمان محیط زیست با عضویت نمایندگان استانها ، تدوین برنامه عمل ملی برای 10 گونه دیگر در دستور کار قرار دارد .

یوسفی با اشاره به وجود خطر انقراض گونه های دیگر استان تصریح کرد: گوزن زرد ایرانی، پلنگ، همستر طلایی، بالابان، اردک سر سفید و افعی البرزی نیز با خطر انقراض مواجه هستند.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی بیان کرد: همچنین گونه های سمندر آذربایجانی، میش مرغ، لاک پشت مهمیزدار، عروس غاز، خفاش اعم از نعل اسبی، مدیترانه ای و مهلی، غاز پیشانی سفید کوچک، اردک مرمری، دلیجه کوچک، قوچ و میش ارمنی، کل و بز هم جزء جانداران آسیب پذیر هستند.

وی تاکید کرد: تهیه و تدوین برنامه عمل ملی گونه های در معرض خطر انقراض که در آذربایجان غربی شامل پنج گونه (غاز پیشانی سفید کوچک، میش مرغ، خرس قهوه ای، پلنگ و گوزن زرد ایرانی ) است، در راستای حفاظت از این گونه ها انجام می شود.


انتهای پیام

  

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار